Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Kategorie článků:

    Ministerstvo mrtvé kultury

    Ministerstvo mrtvé kultury
    14. listopadu 2017 diskutujte

    Bonviván a scénograf Daniel Dvořák svého času při veřejné příležitosti prohlásil, že cizinci k nám nebudou jezdit, aby obdivovali půvaby našeho strojírenství, ale přijedou za kulturou. Očividně tím nemínil pouze hrady a zámky.

    O hlasování nohama

    O hlasování nohama
    01. listopadu 2017 diskutujte

    Chci vám vyprávět operní pohádku. Povolební. Není vymyšlená, zainteresovaní snadno poznají, kde se odehrála. Ale může být, doufám, poučná.

    Světec a čurák

    Světec a čurák
    17. října 2017 diskutujte

    Bloudíme labyrintem hrozeb a možností, banalit a blbých slibů. My už obstarožní i ti, co je jim dvacet. Je to ten samý labyrint.

    Poslední komentáře

    Divadlo, které si nerozumí

    Divadlo, které si nerozumí
    01. října 2017 diskutujte

    Mám dojem, že účastníci Mezinárodního divadelního festivalu DIVADLO Plzeň byli tentokrát z předvedeného programu poněkud nesví.

    Kazatelna jevištěm

    Kazatelna jevištěm
    18. září 2017 diskutujte

    Jest jeden divadelní prostor, u kterého se už zapomnělo, že je to divadelní prostor. Přesněji: který je kromě jiného i divadelním prostorem. Ještě přesněji: který býval kromě jiného i divadelním prostorem. Totiž kazatelna. Když jsem před nějakými třiceti lety začal chodit...

    A kolotoč se znovu roztáčí!

    A kolotoč se znovu roztáčí!
    06. září 2017 diskutujte

    Skončily divadelní prázdniny, pojem to spíše už patřící do škatulky zapomnění, kde se smutně vrtí jiné bývalé radosti jako „máslo pod 50 Kč“, „Vánoce na sněhu“ nebo „kouření v hospodách“.

    Divadelní sezona končí

    Divadelní sezona končí
    27. června 2017 diskutujte

    Divadlům i Divadelním novinám, které vyjdou zase až v září, začínají divadelní prázdniny. I když to není tak úplně pravda – divadelníci čím dál častěji hrají i v létě podle dávné moudrosti divadelních principálů, že hrát se má tehdy a tam, kde se sejde dost lidí...

    O sochaři, jehož zabil Stalin?

    O sochaři, jehož zabil Stalin?
    15. června 2017 1 komentář

    Říkalo se mu „fronta na maso“. Obludný Stalinův pomník byl na pražské Letné slavnostně odhalen v roce 1955 a následujících sedm let kamenný „vožď“, provázený devíti postavami – dělníka, sovětského vojáka, partyzána, družstevnice a bůhví koho ještě –, hrozivě...

    Zemička naše, středisková

    Zemička naše, středisková
    30. května 2017 diskutujte

    V kterýchsi těsně poválečných novinách, tak někdy z podzimu 1945 až z jara 1946, otiskli kreslený vtip: blahobytný tatík po dobré večeři pročítá noviny a říká (zhruba, doslova si to už nepamatuji): Mámo, tady píšou, že komunista Emil František Burian ve svém divadle...

    Náš dialog, naše odpovědnost

    Náš dialog, naše odpovědnost
    15. května 2017 diskutujte

    Byl to Václav Havel, který charakterizoval divadlo jako rozhovor svobodných lidí se svobodnými lidmi. Myslím na to často, dokonce i ve chvílích, kdy na schodech divadelní školy potkávám mladé lidi, kteří zapomínají pozdravit. To není počínající stařecká nevrlost, jen smutné...

    Devadesát let Vest pocket revue

    Devadesát let Vest pocket revue
    02. května 2017 diskutujte

    Jsou výročí, jejichž připomínání časem ztrácí na intenzitě. Jsou ale i taková, jimž zvětšující se časová vzdálenost přidává na aktuálnosti. Mezi taková dodnes živá data pro mne patří 19. duben 1927, kdy se v revuálním pásmu Vest pocket revue objevili na scéně...

    Běloruské divadlo ve Strašnicích i v Minsku

    Běloruské divadlo  ve Strašnicích i v Minsku
    17. dubna 2017 diskutujte

    Vždycky mě fascinuje, když se nějaký čin, provedený víceméně pro potěšení přátel, bez jakýchkoli světodějných ambicí, stane něčím, co inspiruje a ovlivňuje lidské životy ještě po desítkách let. A to i na místech tisíce kilometrů vzdálených. To je i případ Havlovy...

    O nesetkávání

    O nesetkávání
    03. dubna 2017 diskutujte

    Nechť se na mě kolegové z časopisu Svět a divadlo nezlobí, ale předávat Ceny divadelní kritiky v labyrintu místností inscenace Pomezí nepovažuji za dobrý nápad. Chápu, že sugestivní prostor svádí k dalšímu využití, také jsem se do něho rád vrátil.

    Téma?

    Téma?
    20. března 2017 diskutujte

    Jako čtenář českých divadelních časopisů a divák Pražského divadelního festivalu německého jazyka vím o značné pozornosti, jakou naši sousedé věnují na jevištích situacím utečenců. Jsou naléhavé, protože se odehrávají na domácí ulici. U nás k nim nedochází....

    O Bohémě v Lidových novinách a o Bohémě an sich

    O Bohémě v Lidových novinách a o Bohémě an sich
    07. března 2017 1 komentář

    Sedláčkův seriál zvedá uměleckou kvalitu – nazvala Jana Machalická v Lidových novinách z 22. února svůj článek o televizním seriálu Bohéma. A píše: …seriál přináší uměleckou kvalitu, na kterou v České televizi nejsme zvyklí. Já bych spíš řekl, že na takovou...

    Maminka, režisér a divadelní kritik mají vždycky pravdu aneb Hommage à Eva Herrmannová

    Maminka, režisér a divadelní kritik mají vždycky pravdu aneb Hommage à Eva Herrmannová
    20. února 2017 diskutujte

    Maminka má vždycky pravdu proto, že je maminka. Režisér a divadelní kritik mají vždycky pravdu proto, že pravda v umění neexistuje. Existuje pouze umělecký názor, vkus vytříbený nebo nevytříbený, vším možným ovlivnitelný estetický soud, jak výstižně říkali...

    O české operní světovosti

    O české operní světovosti
    07. února 2017 diskutujte

    Na konci ledna se v pražském Národním divadle potkaly významné operní celebrity. Andreu Chéniera přijel pohostinsky zazpívat tenorista Yusif Eyvazov (ve třech termínech 30. ledna, 6. a 8. února) a Praha mohla po dlouhé době slyšet z operního jeviště, ne jen z koncertního pódia,...



    Obsah,