Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Kategorie článků:

    Přežít jako úkol roku

    Přežít jako úkol roku
    29. května 2022 Komentáře zakazány

    Koukám do zdi a snažím se dýchat. Právě skončila jedna z mých nejnáročnějších divadelních sezon. Nestěžuji si, ale už mě dál nebaví stav, ve kterém moji kolegové a já na denní bázi existujeme, bagatelizovat nebo ignorovat.

    Plesnivá svačina v batohu

    15. května 2022 a Komentáře zakazány

    Před časem na tomto místě psala Miřenka Čechová úvodník o vyčerpání v divadle – o tom lidském i o vyčerpání systému. Její text měl v našem divadelním prostředí ohlas a myslíme si, že hlavně proto, že promluvil o tom, co většina z nás každý den žije.

    Zase o ministerských grantech

    02. května 2022 Komentáře zakazány

    Od dob racionalistů a osvícenců se ve střední Evropě považuje divadlo za společensky užitečné, a proto hodné veřejné podpory. Zjednodušeně řečeno stát, kraj či město ze svých rozpočtů rovnou zřizují nebo podporují divadla.

    Poslední komentáře

    Opera přes palubu

    19. dubna 2022 Komentáře zakazány

    Pokud jsem si vloni po první vlně covidu myslel, že se opera ocitla na rozcestí, tak jsem se unáhlil, protože teď, v kontextu všech probíhajících globálních krizí, zřetelně vidím ne rozcestí, ale mnohaúrovňovou křižovatku.

    Narodila jsem se v Rusku

    04. dubna 2022 Komentáře zakazány

    Velmi si vážím nabídky promluvit veřejně. Při současné protiruské rétorice je to pro mě vzácná a cenná příležitost. Má rodná zem je Rusko, můj domov je v Rusku, kořeny mám na Bajkalu, narodila jsem se a vyrostla v Západní Sibiři, studovala jsem v Petrohradě.

    Malý princ a Ukrajina

    21. března 2022 Komentáře zakazány

    Před třemi týdny vstoupila do našich životů válka a převrátila všechny dosavadní životní jistoty a stereotypy. Je to hnusné a kruté, duševně zdravému člověku to nemůže imponovat, žádná dobrá perspektiva z toho neplyne. Při pohledu na ty hrůzy pláčeme u televizních...

    Milí divadelní přátelé,

    Milí divadelní přátelé,
    07. března 2022 Komentáře zakazány

    když jsem nastupoval do čela ministerstva kultury, zvolil jsem si pro své působení jednoduché, ale vypovídající heslo: Kultura spojuje.

    Na nebe

    21. února 2022 Komentáře zakazány

    Povinnost kostelů je sloužiti mše, povinnost divadel je poskytovati KATARZI. Tedy úlevu přes smích, anebo slzami. Hrát.

    Novodobí disidenti

    07. února 2022 Komentáře zakazány

    Snad je to tím, že mám praxi z divadelní agentury, ale nepřijde mi nic divného na tom, že autoři mají někdy i velice konkrétní požadavky, co by se s jejich texty mělo a nemělo dít, a že je někdy vtělují i do smluv, protože dobře vědí, že zejména v evropském divadle je...

    Divadlo v etablované společnosti

    26. ledna 2022 Komentáře zakazány

    Když jsem se v roce 1969 jako rádoby student divadelní vědy ocitl díky protestům proti okupaci Československa v profesi horníka v Ostravsko-karvinských dolech, netušil jsem, že strávím pod zemí následujících dvacet let.

    Jaké stopy zanecháme

    Jaké stopy zanecháme
    10. ledna 2022 Komentáře zakazány

    Milé čtenářky, vážení čtenáři, všichni, kdo se podílíte na vydávání Divadelních novin od autorů přes redakci a tiskárnu po distributory, všichni, kdo divadlo tvoříte, učíte ho, přemýšlíte o něm, organizujete ho v divadlech i na radnicích a ministerstvech a v...

    Malé zamyšlení, že za divadlem se mnohé skrývá

    Malé zamyšlení, že za  divadlem se mnohé skrývá
    27. prosince 2021 Komentáře zakazány

    (Rozjímání i trochu vánoční a možná novoroční)

    Černobílé vidění

    Černobílé vidění
    13. prosince 2021 Komentáře zakazány

    Jednoho dne, docela nedávno, se člověk dozví, že inscenaci hry Martina McDonagha Ujetá ruka, která je už deset let úspěšně na repertoáru divadla Činoherní klub, nemůže dál uvádět. Respektive může, ale musí herce, namaskovaného jako černocha, nahradit černochem skutečným.

    Nerůstová sezona HaDivadla

    28. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    HaDivadlo se ve své 47. sezoně zabývá tématem nerůstu. Nerůst je politicko-ekonomické hnutí reagující na neudržitelnost našeho současného společenského nastavení organizujícího se kolem růstu HDP jako nejdůležitější a nezpochybnitelné hodnoty.

    Jsme vyčerpaní!

    Jsme vyčerpaní!
    15. listopadu 2021 Komentáře zakazány

    Právě čtete mé původně osobní poděkování redakci Divadelních novin za cenu, kterou mně udělila a já si ji ani nestihla převzít. Šéfredaktor mě požádal zveřejnit ho v úvodníku asi proto, že se v něm zcela důvěrně doznávám ke krizi, kterou v divadelním i osobním...

    Mašíni

    Mašíni
    31. října 2021 Komentáře zakazány

    Rád bych uvedl několik poznámek ke vzniku hry i zážitku z premiéry Mašínů, které jsme uvedli v Divadle Na Jezerce.

    Když změna, tak změna! Nebo ne?

    Když změna, tak změna! Nebo ne?
    18. října 2021 Komentáře zakazány

    Ráno po volbách (10. října) se to zdálo jako sen. Hned jsem toho využil a udělal si pár poznámek, dokud se zcela neproberu.



    Obsah,