Kategorie článků:
Plesnivá svačina v batohu
Před časem na tomto místě psala Miřenka Čechová úvodník o vyčerpání v divadle – o tom lidském i o vyčerpání systému. Její text měl v našem divadelním prostředí ohlas a myslíme si, že hlavně proto, že promluvil o tom, co většina z nás každý den žije.
Zase o ministerských grantech
Od dob racionalistů a osvícenců se ve střední Evropě považuje divadlo za společensky užitečné, a proto hodné veřejné podpory. Zjednodušeně řečeno stát, kraj či město ze svých rozpočtů rovnou zřizují nebo podporují divadla.
Opera přes palubu
Pokud jsem si vloni po první vlně covidu myslel, že se opera ocitla na rozcestí, tak jsem se unáhlil, protože teď, v kontextu všech probíhajících globálních krizí, zřetelně vidím ne rozcestí, ale mnohaúrovňovou křižovatku.
Poslední komentáře
- on Zemřel Stanislav „Stašek“ Slavický Poslední rozloučení se uskuteční při mši svaté ve…
- on Zemřela Marie Poesová Poslední rozloučení se uskuteční v pondělí 26. lis…
- on Zemřel Stanislav „Stašek“ Slavický Stašku, poznal jsem Tě až po listopadu 1989. Byl j…
- on Zemřel Stanislav „Stašek“ Slavický S velkou lítostí jsem zaznamenala zprávu o odchodu…
- on Zemřel Petr Komínek Datum narození pana Komínka opraveno. Ve veřejných…
- on Zemřel Petr Komínek Šťastný let Péťovi. (Dovolím si upozornit na chybu…
- on Umění skrze manipulaci? Pane Janoušku, mrzí mě a zaskočilo Vaše rozhořčení…
Narodila jsem se v Rusku
7/2022 Velmi si vážím nabídky promluvit veřejně. Při současné protiruské rétorice je to pro mě vzácná a cenná příležitost. Má rodná zem je Rusko, můj domov je v Rusku, kořeny mám na Bajkalu, narodila jsem se a vyrostla v Západní Sibiři, studovala jsem v Petrohradě.
Malý princ a Ukrajina
Před třemi týdny vstoupila do našich životů válka a převrátila všechny dosavadní životní jistoty a stereotypy. Je to hnusné a kruté, duševně zdravému člověku to nemůže imponovat, žádná dobrá perspektiva z toho neplyne. Při pohledu na ty hrůzy pláčeme u televizních...
Milí divadelní přátelé,
když jsem nastupoval do čela ministerstva kultury, zvolil jsem si pro své působení jednoduché, ale vypovídající heslo: Kultura spojuje.
Na nebe
Povinnost kostelů je sloužiti mše, povinnost divadel je poskytovati KATARZI. Tedy úlevu přes smích, anebo slzami. Hrát.
Novodobí disidenti
Snad je to tím, že mám praxi z divadelní agentury, ale nepřijde mi nic divného na tom, že autoři mají někdy i velice konkrétní požadavky, co by se s jejich texty mělo a nemělo dít, a že je někdy vtělují i do smluv, protože dobře vědí, že zejména v evropském divadle je...
Divadlo v etablované společnosti
Když jsem se v roce 1969 jako rádoby student divadelní vědy ocitl díky protestům proti okupaci Československa v profesi horníka v Ostravsko-karvinských dolech, netušil jsem, že strávím pod zemí následujících dvacet let.
Jaké stopy zanecháme
Milé čtenářky, vážení čtenáři, všichni, kdo se podílíte na vydávání Divadelních novin od autorů přes redakci a tiskárnu po distributory, všichni, kdo divadlo tvoříte, učíte ho, přemýšlíte o něm, organizujete ho v divadlech i na radnicích a ministerstvech a v...
Malé zamyšlení, že za divadlem se mnohé skrývá
(Rozjímání i trochu vánoční a možná novoroční)
Černobílé vidění
Jednoho dne, docela nedávno, se člověk dozví, že inscenaci hry Martina McDonagha Ujetá ruka, která je už deset let úspěšně na repertoáru divadla Činoherní klub, nemůže dál uvádět. Respektive může, ale musí herce, namaskovaného jako černocha, nahradit černochem skutečným.
Nerůstová sezona HaDivadla
20/2021 HaDivadlo se ve své 47. sezoně zabývá tématem nerůstu. Nerůst je politicko-ekonomické hnutí reagující na neudržitelnost našeho současného společenského nastavení organizujícího se kolem růstu HDP jako nejdůležitější a nezpochybnitelné hodnoty.
Jsme vyčerpaní!
Právě čtete mé původně osobní poděkování redakci Divadelních novin za cenu, kterou mně udělila a já si ji ani nestihla převzít. Šéfredaktor mě požádal zveřejnit ho v úvodníku asi proto, že se v něm zcela důvěrně doznávám ke krizi, kterou v divadelním i osobním...
Mašíni
Rád bych uvedl několik poznámek ke vzniku hry i zážitku z premiéry Mašínů, které jsme uvedli v Divadle Na Jezerce.
Když změna, tak změna! Nebo ne?
Ráno po volbách (10. října) se to zdálo jako sen. Hned jsem toho využil a udělal si pár poznámek, dokud se zcela neproberu.
Dialog už zase není prázdným klišé
Zdá se, že dávno jsou pryč doby, kdy si nezávislá scéna řešila jen něco sama mezi sebou. V rámci diskuse vznikla solidarita mezi řečníky, kteří se navzájem utvrdili ve své pravdě a pak se svobodně rozešli, vnitřně přesvědčeni o té své pravdě i o nezměnitelnosti stavu...