Kategorie článků:
Marný česko-americký sen
Viktor Tauš mnoho let nemohl najít producenta pro svůj zamýšlený film Amerikánka, a tak námět realizoval nejprve v divadle. Inscenace proslavená Eliškou Křenkovou a Terezou Ramba se hraje na Jatkách78 od roku 2018, v době covidu se stala součástí projektu Film naživo a její...
Dvojí kvalita k-popu aneb Pro Čechy dobrý
Se světem k-popu, tedy korejské populární hudby, jsem se do styku dostal teprve nedávno, stihl mne ale celkem pohltit
Vzpomínám, vzpomínám…
Každý režisér si chce natočit svůj Amarcord. Doklady nalezneme u velikánů světové kinematografie i v českém prostředí. Do této kategorie lze zařadit druhou letošní novinku Bohdana Slámy s názvem Konec světa, ačkoli zde nezpracovává dětství své, nýbrž scenáristovo...
Poslední komentáře
- on BLOG: Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 91) Vážený pane Štěpaníku, ano, přiznávám se: moje bio…
- on Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 936) Milý pane Tučku, neklesejte na mysli. Jsem přesvěd…
- on BLOG: Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 91) Pane Orte, děkuji za pěkný a fundovaný dodatek k m…
- on BLOG: Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 91) V roce 1920 se Liška Bystrouška představuje čtenář…
- on Zemřela Jelena Mašínová Pro mě nezemřela, je součást Pavla Kohouta a ten j…
- on Jiří Schmiedt: Slunce zapadá jak nebesa krásných křídel (No. 16) Mě ty Vaše vzpomínky baví. Hlavně tou upřímností.…
- on Zemřel Rudolf Stärz Děkuji vám, že věnujete pozitivní vzpomínku nebo s…
Výprodej české historie
Zatímco ve svých prvních dvou filmových počinech Pojedeme k moři (2014) a Na střeše (2019) se herec – a nyní již i renomovaný scenárista a režisér – Jiří Mádl soustředil na komorní vztahové příběhy, tentokrát se rozmáchl k celospolečenskému záběru.
Lásku těžko nalézt
Českých filmů, které by se přímo zabývaly vlivem prostituce a pornografie na partnerské vztahy, nevzniká mnoho (nedávno vzbudily pozornost Chyby Jana Prušinovského, 2021). Této „tematické díry na trhu“ se chopil režisér David Laňka známý díky tragikomedii Spolu (2022).
Démoni v nás
V kinech jsou nyní k vidění dva snímky, jež se žánrovým zařazením i kvalitou vymykají z komerčního proudu pseudoromantických rádoby komedií, jichž je filmový trh přesycen. Dokazují, že český, respektive slovenský film může mít i vyšší ambice a někdy je i naplňuje....
Poskytnout hlas krajině
Bohdan Sláma, respektovaný autorský režisér sociálních dramat z venkovského prostředí, v aktuálním snímku Sucho zobrazuje vzájemné zrcadlení mezilidských vztahů a vztahu ke krajině. Příběh se shakespearovským odkazem slouží sice bohulibé, ale tezovitě podané myšlence...
Nenápadný půvab tajemství
Příprava filmu Bratři trvala tolik let, že mezitím stihl Tomáš Mašín natočit ještě snímek s názvem Němá tajemství. Přispěl tedy v tomto roce české kinematografii dvěma opusy, přičemž ten méně nápadný dosahuje podle mě daleko vyšších kvalit než ten hojně...
Myslet filmem, myslet o filmu
Teď je ta nejkrásnější fáze filmu. Já vlastně nemám zatím ponětí, jak bude vypadat. Mám námět a hlavní postavu, a to je vše. Pro mě je nejzajímavější ten moment cesty do neznáma.
Zklamané naděje
Na přelomu září a října vstoupily do kin tři české filmy, které na sebe upozornily při premiérovém uvedení na karlovarském festivalu. Tematicky a žánrově zcela odlišné snímky spojuje poctivé úsilí a nadšení autorů. A bohužel i nenaplnění jejich ambicí.
Stíny horkého filmového léta
Prázdninové měsíce z hlediska kultury nepatří jen plenérovým divadelním kejklím a hudebním orgiím nejrůznějšího druhu, ale jsou rovněž dějištěm domácích akcí, důležitých pro milkyně a milovníky pohyblivých obrazů. Popatřme na duo každoročně z nejzásadnějších,...
Pod vlivem úlomku
Celovečerní hraný debut Alberta Hospodářského Brutální vedro získal Zvláštní cenu poroty v sekci Proxima na karlovarském festivalu. Tato sci-fi road movie na rozdíl od loňských Běžných selhání Cristiny Grosan, o nichž jsem psala do DN 20/2022, uchopuje apokalyptickou tematiku...
Bakchanálie filmové bezuzdnosti
V březnu léta Páně 2023 se v žižkovské umělecké oáze jménem Kino Aero udála hlavní část bujarých oslav osmnáctileté plnoletosti Festivalu otrlého diváka. V dalších dnech a měsících se pak přenesly ještě do Brna a Hradce Králové.
Každé ajta má své alébrž
Ve filmu Štěpána Skalského Člověk proti zkáze (1989) vytýká komunista Vladislav Vančura (Ladislav Lakomý) demokratu Karlu Čapkovi (Josef Abrhám), že nevidí člověka třídně, že nedělá rozdíl mezi lidem a davem. A co německý lid? ptá se v předvečer Mnichova Čapek. Bude do...
Ztráty a (ne)nálezy kontextu
Pozorujeme dnes obecně, v divadle, ve filmu i v historiografii, snahy o „objektivní“ hodnocení komunismu, konkrétně padesátých i normalizačních let, až k „nepředpojatému“ hodnocení jinak vcelku pozitivní minulosti dnešního masového vraha Putina, který se nám prý pouze...
Přelety nad kukaččími hnízdy světa
Na rozdíl od hrané tvorby dosahují české celovečerní dokumentární filmy většinou nadprůměrných kvalit. Lze to říct i o těch nejnovějších. Zajít na některý z nich do kina je sázkou na jistotu, a zdaleka ne jen kvůli jejich informační hodnotě. Velké covidové nic Vít...
Sázky na budoucnost
V sobotu 4. února se v Divadle Archa po třinácté předávaly Ceny České filmové kritiky. Letos se tohoto ocenění dočkali tři debutanti, což mimo jiné vzbuzuje naděje v budoucnost české kinematografie.