Kategorie článků:
Čas pro krále Ubu i Caligulu
Ve druhé polovině roku odvysílal Český rozhlas v premiéře dva dramatické tituly, které lze považovat za moderní klasiku a které dosud v rozhlasovém repertoáru chyběly: Krále Ubu a Caligulu.
Když není důvod pro naději
Český rozhlas představil na jaře svým posluchačům zahraniční literární novinku, román Michela Fabera Kniha zvláštních nových věcí, který otevírá intimní téma lásky k bližnímu a křehkosti naděje a vsazuje je do meziplanetárních dálav na pozadí zanikajícího...
Proč se Denisa a Honza rozešli?
Přestože podcastová série Rozchod je zpracováním originální, její dopad zůstane nejspíš generačně limitovaný... Rozhlasové úvahy Viléma Faltýnka.
Poslední komentáře
- on Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 936) Milý pane Tučku, neklesejte na mysli. Jsem přesvěd…
- on BLOG: Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 91) Pane Orte, děkuji za pěkný a fundovaný dodatek k m…
- on BLOG: Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 91) V roce 1920 se Liška Bystrouška představuje čtenář…
- on Zemřela Jelena Mašínová Pro mě nezemřela, je součást Pavla Kohouta a ten j…
- on Jiří Schmiedt: Slunce zapadá jak nebesa krásných křídel (No. 16) Mě ty Vaše vzpomínky baví. Hlavně tou upřímností.…
- on Zemřel Rudolf Stärz Děkuji vám, že věnujete pozitivní vzpomínku nebo s…
- on Divadlo jako škola lidskosti Úsilí krok za krokem otevírat možnosti mezilidské…
Když dobrý člověk vraždí
Český rozhlas uvedl k jubileu polské spisovatelky Olgy Tokarczukové zpracování jejího románu Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých. Třídílná dramatizace Kristiny Májové v režii Izabely Schenkové provokuje k řadě otázek a je pozoruhodná mimo jiné hereckým výkonem Jitky...
Rozhlasový horor a jiné etudy
Petr Hudský se za poslední roky zařadil mezi nejfrekventovanější rozhlasové dramatiky střední generace. Svými kriminálními seriály je sice známější z televize, ale vydává i prozaickou literaturu a hojně píše také pro rozhlas.
Překolíkování rozhlasových aktivit
Divadelní inscenace Serotonin z MeetFactory, uvedená v premiéře 14. června 2020, se stala základem svébytného radiofonního díla. Stejný realizační tým kolem režisérky Natálie Deákové a dramatizátora a dramaturga Matěje Samce hru natočil loni na podzim a od letošního února je...
Hladový Kašpárek uvádí…
Některá divadla natáčejí za časů koronaviru podcasty, třeba pražské Národní divadlo a MeetFactory nebo Městské divadlo Zlín. V posledně jmenovaném nejde o akci propagačního oddělení, ale o tvůrčí úsilí celého souboru. Pod vedením uměleckého šéfa Patrika Lančariče se...
Variace na autorovo téma
21/2020 Scenárista a dramatik Petr Pýcha (1972) píše pro divadlo i pro film, ale těžištěm jeho dramatické práce je rozhlas.
Mládí přes telefon
18/2020 Český rozhlas – Radio Wave natočil začátkem tohoto roku první český podcastový seriál Zkouškový o mladých lidech, kteří spolu telefonují. Na internetu zveřejnil všechny epizody 14. května 2020, právě v době, kdy stát bezprecedentně omezil osobní setkávání a jediný...
Podivný případ v rozhlase
18/2019 Český rozhlas Dvojka, který se snaží profilovat jako takzvaná rodinná stanice a svého posluchače vyzývá, aby se „nechal bavit“, se snažil obstarat onu zábavu po celé letošní léto prostřednictvím dramaturgického konceptu Vražedné léto.
Binaurální intimita
13/2019 Sedím se zavřenýma očima se sluchátky na uších a slyším, co jsem nikdy neslyšela. Musím otevřít oči a ohlédnout se. Zvuková autenticita a sugesce jsou tak silné, že cítím fyzickou přítomnost herce u sebe v pokoji. Hlas mě obchází, slyším zcela zřetelně, jak velký oblouk...
Jak se v Česku počítá spravedlnost?
3/2019 Investigativní, tedy důkladné a dlouhodobé zkoumání problému, nejčastěji se společenským dopadem, je dnes některými považováno za sprosté slovo. Nadávky na veřejnoprávní média a jejich náročné investigativní reportáže slyšíme od trollů, haterů v diskusích na...