Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Let do světa fantazie

    Malý princ Antoina de Saint-Exupéryho patří do zlatého fondu světové literatury a pro mnohé i k zásadním knihám života. Takto silné a osobní texty se ovšem jen velmi obtížně převádějí na jeviště, ačkoli se o to tvůrci po celém světě stále pokoušejí; u nás nejnověji tvůrčí tým Studia DVA v čele s režisérem Šimonem Cabanem. Základem se stal hudební projekt stálého spolupracovníka divadla, dirigenta a skladatele Kryštofa Marka (k premiéře vyšlo i CD se symfonickou hudbou a písněmi), a výsledek překvapuje kompaktností výrazových prostředků, hravou poetičností a smyslem pro míru. Celkový tvar by bylo možné nazvat „komorní multimediální show“, která navíc dokazuje, že lze nabídnout divácky atraktivní téma a provedení bez podbízení a ničivého dopadu na vkus mladého (malého) diváka. Malý princ je naopak plný inspirativních podnětů a nabízí prostor pro fantazii.

    K dotvoření meziplanetární atmosféry pomáhá scénografii celá řada technologických a technických kouzel, ale nic z toho by nemělo smysl bez Jana Ciny, všestranně nadaného představitele Malého prince ve stejnojmenné inscenaci Studia DVA FOTO VÁCLAV BERAN

    Inscenace je Exupéryho textem pouze inspirována, a tak se společně s Malým princem ocitáme na Zemi v jakési postapokalyptické době. Vše se odehrává v ohraničeném prostoru světelného stanu (je to zároveň jakési zmenšené planetárium, severské iglú, ale také tvůrčí laboratoř, v níž si hrdina evokuje vzpomínky na navštívené planety). Princ zde nikoho nepotká a pouze hlasy spřízněných duší mu připomínají někdejší setkání (v písních ztvárnily Růži Martina Placrová, Hada Szidi Tobias a Lišku Monika Absolonová). Jeho osamělost ještě více zdůrazňuje existenciální rozměr příběhu. Inscenace se stává nostalgickým esejem na téma opuštěnosti každého z nás v rozlehlém, krutě krásném vesmíru. K dotvoření meziplanetární atmosféry a zároveň k připomenutí důvěrně známých situací a postav z knížky pomáhá scénografii celá řada technologických a technických kouzel. Umožňují vznášení předmětů na scéně, vytvářejí iluzi pohyblivé hvězdné oblohy a také letu (v jedné z vizuálně nejpůsobivějších scén se Princ doslova vznáší na horizontu scény a vlaje mu při tom šála tak, jak to známe z Exupéryho obrázků). Podobně citlivě se zachází s dalšími notoricky známými artefakty – růže je jen lesklý kus červenostříbrného papíru, liška vznášející se balonek a slon v krabici je ztvárněn pomocí screenu a stínového divadla. Nic z toho by však nemělo smysl bez uvěřitelného představitele Malého prince. Tím je, navzdory třicítce na krku, Jan Cina nikoli pouhý pasivní interpret v rukou režiséra, ale rovnocenný spolutvůrce, který s hravou samozřejmostí ukazuje širokou škálu svých divadelních dispozic. Dobře zpívá a tančí, proměňuje se v nejrůznější postavy příběhu, zvládá mnohé techniky práce s loutkou. Ve Studiu DVA zkrátka mají divácký hit pro celou rodinu.

    Studio DVA, Praha – Antoine de Saint-Exupéry, Šimon Caban, Darina Abrahámová: Malý princ. Hudba a texty Kryštof Marek, scénář Šimon Caban ve spolupráci s Darinou Abrahámovou, režie Šimon Caban, scéna Jakub Kopecký, kostýmy Simona Rybáková, světelný design Jakub Kopecký, Petr Olša, Šimon Caban, zvukový design Karel Mařík, choreografie Linda Caridad Fernandez Saez, animace Lukáš Dřevjaný (Lunchmeat Studio). Premiéra 6. prosince 2018.


    Komentáře k článku: Let do světa fantazie

    1. Lenka Lánská

      Avatar

      Po zhlédnutí Malého prince
      na Nové scéně Národního divadla můžu potvrdit; je to podobně zajímavý kulturní počin, který se snaží uchopit tuto fantazijní tematiku, a to obsazením dospělého herce, který se výborně, až excelentně zhostil role Malého prince.

      13.03.2019 (20.31), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Blanka Famfulíková

      Avatar

      Jan Cina
      je úžasný talentovaný mladý člověk. Dnes jsem představení viděla ve Smetanově domu v Litomyšli. Celý sál tleskal vestoje, měla jsem oči plné slz dojetím…. Byl to nádherný zážitek. Hluboká poklona Janu Cinovi!! Je to opravdový Malý/Velký princ!

      20.09.2019 (22.13), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Tereza Jarošová

      Avatar

      Nádherné představení,
      a to především díky Janu Cinovi.

      22.10.2019 (21.12), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. David Homola

      Avatar

      Vstupenky
      jsem dostal k životnímu jubileu. Covid-19 způsobil přesun představení, a tak jsem nakonec místo s manželkou vyrazil s 8 letou dcerou. Oba jsme byli nadšeni, já natolik, že když jsem zjisitil, že další odložené představení hostuje v našem místním divadle, prosil jsem tam o vstupenky a po jejich získání ho navštívil podruhé, tentokrát s dcerou desetiletou. I ta byla nadšena a každou chvíli říkala… to bylo v té knize, to si pamatuju.
      No a jakmile bude příležitost, vyrazím do třetice, snad konečně s manželkou.
      Celé představení je úžasné, Šimon Caban opět potvrzuje, co dokáže, a výkon Jana Ciny, to už je ona pověstná třešnička na dortu. Patrně ho budu s postavou Malého Prince mít spojeného do konce života, vlastně po mnoha letech oživil mou tehdejší představu, přesně takto jsem ho viděl, když jsem knihu četl.

      05.10.2020 (15.28), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,