Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2024

ročník 33
26. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Vzkříšení démona

    Režisér Miroslav Bambušek spojil v nejnovějším projektu Studia Hrdinů divadlo a koncert s filmovými projekcemi. Navíc v Pustině pracoval s vrcholně charismatickou entitou. Na jevišti se totiž objevil Pavel Zajíček s ansámblem DG 307. Vystoupil jako jedinečný interpret vlastních básní, které zaznívají při koncertech i čteních. Zároveň performancí prosvítal skrze útržky depresivních myšlenek i fragmentů vzpomínek.

    Pustina

    Přítomnost undergroundové legendy Pavla Zajíčka je hlavní devízou Pustiny FOTO JAN DVOŘÁK

    Inscenaci lze chápat jako poctu Zajíčkovi, jeho tvorbě i životu. Bambušek obraz jeho osobnosti vytváří na pomezí komplikovaných existenčních podmínek a většinou nepochopeného „totálního umělce“. Skládá portrét tvůrce schopného nahlížet do třináctých komnat svého okolí a výsledný dojem citlivě formulovat. V Pustině však nejde o zbožšťování.

    Bambušek koncertní pásma, ve kterých hraje DG 307, obohacené rovnou o tři simultánně promítané projekce, prokládá krátkými scénkami. V některých vystupuje sám Zajíček. Obsah vsuvek mnohdy boří jeho obraz jako giganta a staví jej do bizarních i groteskních situací. Například, když se snaží číst báseň o ohni, dostává se do pozice nesmělé oběti manické péče Matky (perverzní Miloš Mejzlík), která mu neustále něco nutí a hlavně nerozumí, co jí chce říct. Zajíčkovo mladé alter ego Jiří Maryško sebou smýká o zem při dialozích s Halkou Třešňákovou coby archetypem starostlivé ženy, jež se snaží se vším pochopením ulehčit umělci bytí. Přesto se promění v sadomasochistický přízrak a běsní po jevišti. Vyšinuté výjevy vrcholí příchodem Mejzlíka v kostýmu zajíce, tedy spíše „zajíčka“.

    Jakmile Bambušek očistí divadelní jazyk o některé schválnosti, upozadí prolínání snové reality s přítomností a pozornost upře definitivně na Zajíčka, stává se inscenace dech beroucím zážitkem. A právě v závěru Pustina působí jako hluboce, až v transu, prožitý iniciační rituál.

    Studio Hrdinů – Pavel Zajíček: Pustina. Adaptace a režie Miroslav Bambušek, výprava Zuzana Krejzková, dramaturgie Jan Horák, hudba DG 307, autoři filmů Martin Ježek, Jakub Halousek, Jan Daňhel, Miroslav Bambušek, Martin Klapper, Martin Čihák. Premiéra 6. října 2014 v rámci festivalu …příští vlna/next wave…


    Komentáře k článku: Vzkříšení démona

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,