Divadelní noviny > Burza Zprávy
Světlo prochází tmou
Čtyři soubory Národního divadla moravskoslezského nastudují v příští sezóně celkem 17 nových premiér v Divadle Antonína Dvořáka, v Divadle Jiřího Myrona, v Divadle „12“ a vůbec poprvé využije NDM pro divadelní produkci i slavnostní sál v patře Divadla Jiřího Myrona. Soubor opery v pěti premiérách představí sedm nových titulů od baroka až po 20. století. Soubor činohry připraví šest nových premiér, soubor baletu dvě. Muzikál rozšíří svou nabídku o čtyři nové tituly.
A naplno začneme hned na začátku září! Vrátíme se k tradičnímu zahajovacímu gala sezóny s ochutnávkou vybraných novinek, na které chceme diváky upozornit. Pozveme je už 3. a 4. září do obou našich velkých divadel – Divadla Antonína Dvořáka i Divadla Jiřího Myrona. V září také uspořádáme dlouholeté sólistce, první dámě ostravské opery Evě Dřízgové-Jirušové narozeninový koncert, popsal začátek sezóny 2022/2023 Jiří Nekvasil. Vstupenky na září a předplatné pro novou sezónu začíná divadlo prodávat v červnu, říjnová představení půjdou do prodeje v červenci a listopadová v srpnu. Kromě novinek samozřejmě zůstane na repertoáru na pět desítek inscenací, s některými se však v příští sezóně rozloučíme.
Jako průvodce 104. sezónou Národního divadla moravskoslezského jsme si určili motto Světlo prochází tmou. Do doby postcovidové, pro kterou jsme připravovali tuto sezónu s nadějí, že to nejhorší máme za sebou, vstoupila 24. února 2022 do evropského prostoru událost, kterou jsme si nedokázali v této síle představit, a nechtěli jsme si její reálnou možnost připustit. Začala brutální neomluvitelná ruská vojenská invaze na Ukrajinu. Ruské bezohledné, nečekané (i když vlastně očekávatelné) přepadení nezávislého respektovaného demokratického státu není ničím jiným než porušením veškerých mezinárodních dohod a práva. Ruský bezohledný imperialismus opět ukázal svou pravou tvář doprovázen svou lživou, pokryteckou propagandou. Útok na nezávislou Ukrajinu se týká i nás! Do našeho evropského prostoru na východě vstoupila tma prosycena krví a spáleninou. To vše se děje pár set kilometrů od naší země, našeho města, od našeho divadla, říká ředitel NDM Nekvasil.
OPERA NDM se hned třemi ze svých premiér (celkem jich bude pět) přibližuje k roku České hudby 2024. Ve Smetanovském operním cyklu Ostrava 2024 se diváci dočkají nových inscenací Prodané nevěsty a Dalibora. Prodanou nevěstu jsme připravili v koprodukci se Slovinským národním divadlem v Lublani, kde je úspěšnou součástí repertoáru od své premiéry v lednu 2019. Dalibora pak uvedeme v koprodukci s Divadlem J. K. Tyla v Plzni a do Plzně poputuje naše úspěšná inscenace Massenetovy Manon. Jsem rád, že po delší době u nás operu (právě Smetanova Dalibora) nastuduje dirigent Robert Jindra, někdejší hudební ředitel naší opery a dnes nastupující hudební ředitel Opery Národního divadla v Praze. V roce 2024 (v Roce české hudby a roce Smetanových výročí) pak ve dvou časových úsecích nabídneme divákům všech osm Smetanových dokončených oper. Cyklus Opery terezínských skladatelů doplní večer dvou jednoaktových oper těšínského rodáka Viktora Ullmanna Rozbitý džbán a Císař Atlantidy v novém českém překladu Jaromíra Nohavici, přiblížil novinky dvou významných pokračujících projektů ředitel NDM.
Po 10 letech se objeví na našem jevišti další opera Richarda Wagnera. Nejen jako připomenutí 210. výročí skladatelova narození, ale hlavně pro jeho nadčasovou genialitu, díky které patří jeho díla k pilířům evropské kultury. Jeho TANNHÄUSERA uvedeme také jako paralelu ke Smetanovu Daliborovi. K začátkům opery nás dovedou díla Claudia Monteverdiho a Henryho Purcella v komorních prostorech Divadla „12“ a ve slavnostním sále Divadla Jiřího Myrona. Komorní operní inscenace vzniká v rámci projektu Operní akademie Ostrava. Právě Purcellovou operou Dido a Aeneas poprvé oživíme divadelní produkcí slavnostní sál v Divadle Jiřího Myrona, uzavřel Jiří Nekvasil.
Do ambiciózní sezóny vpluje Činohra NDM pod vedením Vojtěcha Štěpánka Bouřlivou plavbou Toma Stopparda. O nic méně bouřlivá nebude premiéra divadelní adaptace Formanova filmu Hoří, má panenko. Autor a režisér Tomáš Svoboda po divácky velmi úspěšném Goldonim po ostravsku uspořádá v Divadle Jiřího Myrona ples na hranici divadla a reality. Pro rodiny s dětmi uvedeme v Divadle „12“ dramatizaci skvělé knížky Aleny Kastnerové O líné babičce v režii Tomáše Jirmana. Pro Divadlo Antonína Dvořáka připravíme autorskou dramatizaci geniálního historického románu držitele Nobelovy ceny za literaturu Stefana Zweiga Marie Antoinetta. Drama o obyčejné, v mnoha ohledech průměrné dívce, na jejíž náladě doslova závisel světový mír. Mohla mít vše, jen ne svobodu. Naopak další světoznámá hrdinka – Ibsenova Nora – se v závěru stejnojmenného dramatu pro vytouženou svobodu zbavuje naprosto všeho. Dva velké příběhy dvou (ne)obyčejných žen, které osud postavil před ty nejtěžší výzvy. Závěr sezóny bude patřit mládí, lásce, humoru. Romantickou komedii Williama Shakespeara Marná lásky snaha přivede po stu letech na jeviště našeho divadla špičkový slovenský režisér Roman Polák, zhostil se představení činoherní nabídky šéf souboru Vojtěch Štěpánek.
Balet NDM přichází se dvěma známými dramatickými tituly s velkým obsazením a obtížnými, efektními party, s díly prověřenými úspěchem v evropských baletních domech. Před Vánoci uvedeme legendární Čajkovského balet, tentokráte pod názvem Louskáče – Vánoční koleda v choreografii Youriho Vámose. Vámos spojil klasickou Hoffmannovu pohádku Louskáček a Myší král s Dickensovou Vánoční koledou a příběh umístil do předvánočního Londýna 19. století. Druhým premiérovým titulem bude úspěšný balet Peer Gynt na hudbu Edvarda Griega. Ostravští diváci jej poprvé viděli už v roce 1973 – tehdy to bylo dílo špičkového lotyšského choreografa Alexandra Lemberga. My jsme oslovili švédského choreografa Johana Ingera, protože se nám velmi líbí jeho expresivní vizuální jazyk (pozn. – divadlo uvedlo jeho choreografii Rain Dogs v rámci inscenace All That Jazz, Rock, Blues v roce 2017). Ibsenovo drama Inger vtělil do dvou dějství – poezie se tu potká s dramatem, komedií, tragédií, hravým stylem i vážností. Inger propojil život, zkušenosti a hledání Peera Gynta se svou vlastní uměleckou dráhou – balet zahrnuje také pantomimu a zpěv. Ingerovo pojetí baletu Peer Gynt sklízí úspěch na významných evropských scénách (Basilej, Drážďany) a my se velmi těšíme na jeho ostravskou verzi s premiérou 16. března 2023, rozvedla šéfka souboru Lenka Dřímalová.
Soubor muzikálu pokračuje v uvádění velkých světových děl a v nové sezóně se diváci dočkají i legendární inscenace Divadla Semafor. Producenti Mela Brookse jsou příběhem o tom, že i záměrně nejhorší muzikálová slátanina všech dob může mít kolosální úspěch. V roce 2001 dnes slavný muzikál ověnčilo celkem 12 Cen Tony ze 14 možných a u nás bude mít konečně premiéru 27. října. Muzikálová tragikomedie z prostředí londýnské spodiny, kde ‚nic není zadarmo a každý bere spravedlnost do vlastních rukou‘ s názvem Sweeney Todd: Ďábelský lazebník z Fleet Street se na velké české scéně u nás objeví vůbec poprvé, autorem hudby je nedávno zesnulý Stephen Sondheim, jeden ze spoluautorů West Side Story, uvádí šéfka souboru Gabriela Petráková. Legendární Jonáš a Tingl-Tangl Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra ožije 18. prosince v komorním Divadle „12“ s Tomášem Savkou a hudebním ředitelem souboru Jakubem Žídkem. Toto dílo vzniklo vlastně náhodou a svým způsobem z nutnosti v roce 1962 poté, co ze Semaforu odešly hlavní pěvecké hvězdy. Skladatel Jiří Šlitr se tu poprvé objevil na jevišti jako herec (či „hrající a hrající“ pianista) a úspěch byl obrovský. Pro rodiny s dětmi připraví tým režiséra Juraje Čiernika pokračování cyklu Tajemství bludných balvanů: Nová ‚ostravská‘ pohádka O zajíčkovi Zapomníčkovi vypráví o nástrahách, s nimiž se v centru města potkává malý zajíc, uzavřela muzikálovou nabídku Gabriela Petráková.
Komentáře k článku: Světlo prochází tmou
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)