Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí
Tamperské divadelní léto 2015
Finsko je letním divadelním festivalům země zaslíbená. Možná proto, že všichni vědí, že po pár měsících nastane zase dlouhá a temná zima. Takže se slaví a užívá, když slunce svítí od časného rána dlouho do noci a dny od sebe dělí bílé noci.
V kalendáři Finland Festivals je ve třech letních měsících uvedeno asi šedesát různých festivalových akcí. Jednou z nejvýznamnějších je mezinárodní divadelní festival Tamperské divadelní léto, který se koná každoročně začátkem srpna, letos to byl už 47. ročník.
Hlavního programu této sedmidenní divadelní události se tento rok zúčastnilo jedenáct domácích a osm zahraničních divadel. Zahraniční hosté přijeli ze Švédska, Polska, Francie, Holandska, Irska, Velké Británie a Islandu. Tématem hlavního programu byla především představení zabývající se lidskou identitou: Kdo jsme, jak k sobě a kam patříme, jakého celku jsme součástí jako jedinci, členové rodin, bytosti ovlivňující společnost.
Zvláštní pozornost si zasloužilo představení Strýček Váňa Městského divadla z Uppsaly (Švédsko) a Mad in Finland, v kterém se představily členky cirkusové skupiny Galapiat Cirque, Finky žijící už mnoho let ve Francii. Švédové přenesli prostředí Čechovova textu do současného hotelu. Život v něm plynul do ztracena stejně jako na ruském venkově před sto lety. Prostředí je jiné, ale člověk zůstává stejný. Inscneace Mad in Finland baví už tři roky francouzské diváky finskými životními stereotypy, poprvé však mohlo vyvolávat salvy smíchu i u finských diváků. Úspěch byl velký a oprávněný. Performerky si vzaly na mušku staré známé finské zvyky: lyžuje se, štípe dříví, saunuje, pije teplá Koskenkorva vodka z placatice vytažené z kapsy, hraje se hokej, důkladně se tančí tango…. to všechno předvedly v akrobatickém duchu a za hudebního doprovodu, částečně i živého, samotných cirkusových umělkyň. Je vidět, že ”nový cirkus” neustále posiluje svoji pozici jako jedna z forem aktuálního divadelního umění.
Hlavní program festivalu byl doplněn bohatým programem OFF Tampere a různými divadla se týkajícími semináři, kursy a diskusními panely. Ve velkém stanu v centru města koncertovali každý večer známí finští hudebníci a zpěváci, ulice, náměstí i jiné prostory v městě sloužily bezplatným představením.
Podle organizátorů festivalu navštívilo letos hlavní program něco přes 9.000 diváků, tedy prodalo se kolem 80% vstupenek. OFF Tampere a ostatní programy zaznamenaly celkem 30 000 diváků.
Zajímavé je, že střední a jižní Evropa opět nebyla zastoupena ani jedním souborem, ani jednou produkcí. České divadlo bylo v Tampere naposledy v roce 2011. Dejvické divadlo tehdy přijelo s divadelní adaptací Kaurismäkiho filmu Muž bez minulosti v režii Miroslava Krobota. Naskýtá se otázka, proč se festivaloví emisaři neobtěžují přijet se do Prahy na české produkce podívat. Že by proud současného divadelního umění protékal úplně jiným korytem, než kde leži Česká republika? Umělecké vedení festivalu bezvýhradně chválilo letošní program slovy nejlepší možný, úplně vynikající. Nabídka byla slušná, ale nejlepší možná? To je trochu přehnané tvrzení.
A na závěr trochu finské divadelní statistiky: Návštěvnost finských divadel mírně klesá v důsledku současné ekonomické recese. Ale i tak v zemi, která má celkem 5,5 milionů obyvatel, navštívilo loni divadlo celkem 3,7 milionů diváků. To je statisticky dvě třetiny Finů. Cílem státní politiky i divadelníků samých je, aby do divadla přišel aspoň jednou za rok každý Fin. Dobrým příkladem je průmyslové a přístavní město Rauma se 40 000 obyvateli. Městské divadlo tam loni navštívilo o něco víc než 40 000 diváků.
Komentáře k článku: Tamperské divadelní léto 2015
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)