Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Tanec a slovo: jaké jsou alternativy?

    V úterý 28. září ve 14:00 (středoevropského času) uspořádá projekt Dance and Performing Arts Criticism in Europe panelovou diskuzi na téma alternativních formátů představení a psaného projevu, věnovanou rovněž vztahu mezi tancem a slovem. K norské taneční kritičce Hild Borchgrevink, člence projektu a moderátorce tohoto panelu, se v diskuzi připojí česká taneční kritička Lucie Hayashi, choreografka a dramaturgyně Jana Ryšlavá, britská taneční kritička Ka Bradley a norská choreografka a performerka Mette Edvardsen.

    Během pandemie se tanec převtělil do mnoha různých forem. Tanečníci, kteří nemohli vystupovat před živým publikem, začali zkoumat alternativní formáty jako například psaní dopisů, tanec v prázdných muzeích, či vzájemnou výměnu tanečních partitur. Pořádali veřejné pochody nebo předávali instrukce divákům, kteří podle nich mohli tančit a tvořit.

    Diskuzí bude provádět Hild Borchgrevink, která upřesňuje: Pandemie s sebou přinesla řadu omezení jak pro tanečníky, tak pro taneční kritiky a festivaly. A jelikož omezení nakonec přetrvávala měsíce a dokonce roky, v určitém okamžiku všichni tito umělci a odborníci z praxe začali dané limity zkoumat a přijímat: Může být představením řada dopisů? Může mít taneční kritika podobu sdíleného čtení, může se ztráta pojmu o čase a vzájemné odcizení přeměnit do nových forem vzájemné výměny a spolupráce v době karantény? Těším se, až nové strategie probereme s odborníky z oboru v rámci naší panelové diskuze.

    První veřejná diskuze projektu, která se uskutečnila v červnu, se věnovala zážitkům tanečních kritiků z období pandemie. Diskuze a workshop, které proběhnou letos na podzim, budou dále rozvíjet téma Taneční kritika v době koronaviru. Událost proběhne online formou v rámci mezinárodního festivalu současného tance, nového cirkusu a pohybového divadla MOVE Fest Ostrava.

    Akci moderuje Hild Borchgrevink (NO). Borchgrevink je spisovatelkou, umělkyní, redaktorkou a v současnosti také posluchačkou doktorského studijního programu na Norské hudební akademii. Píše o hudbě a hudebním divadle pro deník Dagsavisen a Scenekunst.no. Získala titul Master of Fine Arts v oblasti umění a veřejného prostoru na Národní akademii umění v Oslu, magisterský titul v oboru muzikologie, a ekvivalent bakalářského titulu v oblasti kreativního psaní a kritiky performativního umění. Byl redaktorkou deníku Scenekunst.no a má zkušenosti také jako projektová vedoucí na festivalech současné hudby, jako například Nordic Music Days a Ultima.

    Hosté:

    Ka Bradley (UK) je redaktorkou společností Penguin Classics a Penguin Press, a zástupkyní šéfredaktora v Springback magazine. Její divadelní a taneční recenze se objevily v magazínech Observer, Time Out, The Stage a Exeunt.

    Mette Edvardsen (NO) je choreografka a performerka. Zatímco některá její díla zkoumají formáty jako jsou video, knihy a psaný projev, jejím hlavním zájmem je jejich vztah k performativnímu umění coby praxi a situaci. Ve rámci jejího projektu Time has fallen asleep in the afternoon sunshine  se skupina lidí naučila nazpaměť knihy vlastního výběru. Spolu pak mohou vytvořit jakousi knihovnu skládající se z živých knih, jejichž čtení se odehrává jako blízká osobní setkání, během kterých „knihy“ recitují svůj obsah čtenáři. Časem se projekt vyvinul v knihkupectví, nakladatelství a do formátu výstav, workshopů, přednášek a diskuzí, a konečně také v knihu, která vyšla letos v létě v nakladatelství Mousse Publishing.

    Jana Ryšlavá (CZ) je performerkou, choreografkou a dramaturgyní. Studovala na Katedře tance Akademie múzických umění v Praze a na Salzburh Experimental Academy of Dance. Je zakladatelkou a uměleckou ředitelkou platformy Move v Ostravě, která mimo jiné organizuje také mezinárodní festival současného tance, nového cirkusu a pohybového divadla v Ostravě, Valašském meziříčí a Košicích.

    Lucie Hayashi (CZ) je taneční kritičkou, projektovou manažerkou a zabývá se výzkumem v oblasti umění. Vystudovala magisterský a doktorský program v oboru Taneční věda na Akademii múzických umění v Praze a rovněž získala magisterský titul v oboru Japanistika na Karlově univerzitě v Praze. Je spoluzakladatelkou a redaktorkou online magazínu Taneční aktuality, kde pravidelně publikuje. Vyučuje taneční management a působí jako vedoucí Katedry tance na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze. Je také členkou rady profesních organizací a dotačních komisí pro tanec a pohybové divadlo v České republice.

    ///

    Aktuální informace najdete zde.

    • Autor:
    • Publikováno: 16. září 2021

    Komentáře k článku: Tanec a slovo: jaké jsou alternativy?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,