Divadelní noviny > Festivaly Zprávy
Tanec Praha se vydal za divákem
26. ročník mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla TANEC PRAHA 2014, pořádaný Tancem Praha pod záštitou ministra kultury ČR Mgr. Daniela Hermana, velvyslance Kanady v České republice pana Otto Jelinka a primátora hlavního města Prahy RNDr. Tomáše Hudečka, Ph.D., se uskutečnil od 26. května do 26. června 2014 v Praze a dalších třinácti městech České republiky (Brně, Českých Budějovicích, Českém Krumlově, Hradci Králové, Chocni, Jihlavě, Klatovech, Olomouci, Ostravě, Pardubicích, Valašském Meziříčí, Plzni a Nečtinech) a představil divákům díla 34 souborů, samostatně tvořících umělců, odborníků a choreografů z 12 zemí světa. Festival navštívilo celkem cca 8 500 diváků, z toho 5 400 diváků navštívilo festival v Praze a rekordních více jak 3000 diváků v regionech ČR.
Prolog festivalu patřil již tradičně týdennímu programu pro děti a jejich rodiče. Týden festivalu TANEC PRAHA DĚTEM 26. 5. – 1. 6. 2014 se nesl v duchu dětské tvořivosti a sebevyjádření se pohybovými prostředky. Představení, dílny, prezentace, otevřená hodina, diskuze, výuka taneční a pohybové výchovy na ZŠ, kreativní vzdělávání do škol a vystoupení souborů scénického tance, to vše bylo součástí programu v Praze na místech: PONEC – divadlo pro tanec, ZŠ Barrandov a Centrum současného umění DOX. Právě ve spolupráci s DOXem vyvrcholil pražský program pro děti nekonvenčním představením Ivany Müller ⁄ I’M’COMPANY (NL ⁄ FR): Partituur v hlavní roli s dětskými diváky. V rámci festivalového programu v regionech ČR se pak odehrála představení pro děti v prostorách: Pap-rna Plzeň, DIOD Jihlava a Stálá divadelní scéna v Klatovech.
Hlavní program festivalu TANEC PRAHA 2014 nabídl v Praze širokou a vysoce kvalitní nabídku představení vždy v české premiéře a jedno představení v premiéře světové. PONEC – divadlo pro tanec bylo tradičně domovskou scénou festivalu. Tanec pak dále zavítal do divadla Alfred ve dvoře, na loď Tajemství, do Veletržního paláce Národní galerie a Hudebního divadla Karlín.
Zahájení hlavního programu patřilo jedné z vůdčích osobností australského současného tance Lucy Guerin. Ta se třemi tanečníky a třemi činoherci představila po tři večery divákům v divadle Ponec úspěšnou inscenaci s názvem Conversation Piece, ve které si za klíčovou rekvizitu vybrala iPhone a jeho aplikace a jako téma lidskou komunikaci dnešní doby. S velkým ohlasem se setkal jeden z choreografických dokumentů francouzského konceptualisty, „filosofa současného tance“ Jérôma Bela Cédric Andrieux, jehož tématem a zároveň interpretem je Cédric Andrieux – mimo jiné i dlouholetý tanečník Merce Cunningham Dance Company.
Propojení světů osobností Merce Cunninghama a Jérôma Bela, jejichž pojítkem byl právě Cédric Andrieux, bylo tématem již potřetí uváděné programové linie určené studentům uměleckých škol se zaměřením na tanec TANEC PRAHA STUDENTŮM. Linie nabídla kromě Belova představení i masterclass Cunningham techniky Cédrica Andrieuxe a přednášku – diskuzi.
Druhý týden hlavního programu v Praze otevřel úspěšný český soubor Spitfire Company světovou premiérou Animal Exitus, která pod vedením Petra Boháče propojila dvě další výrazné osobnosti českého současného tance Barboru Látalovou a Miřenku Čechovou. Premiéra na mezinárodním festivalu TANEC PRAHA byla uvedena na základě otevřené výzvy Tance Praha, který byl také hlavním koproducentem projektu a který se rozhodl reagovat na výrazný posun současného tance v Čechách za posledních 20 let, otevřít ještě vetší prostor domácím umělcům a zprostředkovat jim tvůrčí rezidence v zahraničí (Hellerau, Brigittines).
Alfred ve dvoře byl místem uvedení první Evropské taneční laboratoře. Duo dvou brilantních tanečníků vracejících se ke společných kulturním kořenům, s nimiž se seznamovali na opačných koncích světa, a propojení žonglérské techniky a současného tance nabídl program, jehož spolupořadatelem v Praze byl Motus o.s.
Stálice švýcarského tanečního nebe Philippe Saire umístil do Ponce svůj výtvarně pohybový projekt v netradičním prostorovém řešení BLACK OUT.
Druhá Evropská taneční laboratoř pak uvedla festivalového diváka do druhé půlky festivalu. Výběr z TOP 20 Aerowaves Companies, které letos uvedl TANEC PRAHA v Evropských laboratořích, tak završili výrazná portugalská dvojice Sofia Dias & Vítor Roriz, bravurně pracující s propojením hlasu a pohybu, a mladý choreograf Antonin Comestaz s holandskou produkcí, která humorně a s jemnou ironií propojila svět rockové hudby a tance. Výrazné ženské tváře současného tance v izraelském Jeruzalémě – Iris Erez, Noa Zuk a Einat Ganz – byly představeny v Ponci a na lodi Tajemství ve spolupráci se Dny Jeruzaléma v Praze.
Závěr předposledního týdne pak patřil první Události sezony. Praha se stala jedním z prvních míst na světě, ve kterém byla uvedena nejnovější produkce les ballets c de la b pod vedením světoznámého režiséra a choreografa Alaina Platela Coup Fatal. Uvedení produkce jen 12 dní po premiéře byl dramaturgicky odvážný krok, který se ale dle nadšených reakcí publika v Hudebním divadle Karlín vyplatil. Propojení barokních árií s tradiční i populární konžskou hudbou, s rockem a jazzem v podání kontratenoru Serge Kakudjiho spolu s orchestrem třinácti muzikantů z Kinshasy nenechal obecenstvo chladným.
Poslední týden pak patřil dalším festivalovým lahůdkám – dílům českému obecenstvu již známé kanadské choreografky Marie Chouinard. Její tvorba byla již v historii představena na dvou festivalových ročnících, letos však Marie Chouinard zavítala do Prahy osobně, v rámci uvedení širšího záběru její tvorby, tzv. Hommage à Marie Chouinard. PONEC – divadlo pro tanec, středisko festivalu, tak bylo za podpory Gallerie Donald Browne od 9. června do konce festivalu místem unikátní výstavy kreseb Marie Chouinard DRAWINGS. Perličkou byl sólový projekt IN MUSEUM, kde sama Marie Chouinard tančila návštěvníkům Veletržního paláce Národní galerie v Praze (spolupořadatel představení) na základě jejich přání. Exklusivní program v Hudebním divadle Karlín postavený na silné hudební a výtvarné inspiraci The Rite of Spring ⁄ Svěcení jara a Henri Michaux: Mouvements byl po dva večery krásnou tečkou za tímto 26. ročníkem.
Doprovodný program, který je neodmyslitelnou součástí festivalu, kromě výstavy a přednášky – diskuze, naplnily různě zaměřené workshopy pro profesionální tanečníky, studenty uměleckých škol i širokou veřejnost. Kulatý stůl Výtvarné umění a tanec, uvedený společně s Národní galerií v Praze – Veletržním palácem a Centrem choreografického rozvoje SE.S.TA navazoval na častou přítomnost tohoto propojení v programu. Oblíbené debaty umělců s diváckou obcí po představení reflektovaly čím dál tím větší odborný zájem veřejnosti o současný tanec.
I letos se festival vydal za divákem v Praze do veřejného prostoru, do Letenských sadů a dále i v rámci nového festivalu o veřejném prostoru EnviroCity.
Yvona Kreuzmannová, ředitelka festivalu
Markéta Perroud, spoluředitelka festivalu
Komentáře k článku: Tanec Praha se vydal za divákem
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)