Taneční ceny Opery Plus pro Valmonta
Před zaplněným hledištěm pražské Státní opery byly v sobotu 21. března vyhlášeny nejlepší taneční výkony a také choreografie za loňský rok. Výroční ceny portálu Opera Plus si odnesli první sólisté Baletu pražského Národního divadla Tereza Podařilová a Alexandre Katsapov, stejně jako i choreograf Libor Vaculík. Všichni tři svoje ocenění získali za inscenaci Valmont, která měla premiéru v červnu ve Stavovském divadle.
Taneční ztvárnění románu Nebezpečné známosti francouzského spisovatele Choderlose de Laclose s hudbou Franze Schuberta a Pēterise Vaskse, jehož scénář napsal Vaculík společně se Zdeňkem Prokešem, zabodovalo ve všech kategoriích čtenářského internetového hlasování, do něhož se zapojilo na deset tisíc návštěvníků zmíněného portálu. Mimořádnou Výroční cenu Opery Plus převzal Petr Zuska, a to za dlouhodobě výjimečné výsledky při vedení Baletu Národního divadla, v jehož čele stojí už čtrnáctým rokem, a také za svoji dosavadní pětadvacetiletou choreografickou tvorbu. Skleněný artefakt ve tvaru O vyrobený sklárnami v Lindavě převzali umělci z rukou šéfredaktora portálu Opera Plus Víta Dvořáka před představením Prokofjevova baletu Romea a Julie.
O širší nominace Výročních cen portálu Opera Plus v oboru balet a jiný tanečně dramatický žánr se při letošním druhém ročníku čtenářského hlasování postarali tak jako loni oslovení taneční publicisté – Lucie Dercsényiová, Pavol Juráš, Lucie Kocourková, Jana Návratová a Roman Vašek. Do výběru se tentokrát dostalo pětadvacet nominovaných ve třech kategoriích – ženský taneční výkon, mužský taneční výkon a choreografie, a to jak našich i zahraničních umělců v tuzemských inscenacích, tak i českých tanečníků působících v zahraničí. Posuzovány byly taneční výkony a choreografie vytvořené v roce 2014. Mezi nominovanými se ocitli mimo jiné tanečníci Nikola Márová, Miho Ogimoto nebo Matěj Šust z Baletu pražského Národního divadla, Po-Ju Lin z Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, Václav Kuneš za soubor 420PEOPLE či tanečnice a performerka Miřenka Čechová, ale i Daria Klimentová a Matěj Urban za svoje výkony na zahraničních scénách. Do nominací se také dostal Viliam Dočolomanský s projektem jeho souboru Farma v jeskyni Informátoři, Jiří Havelka a VerTeDance s titulem Korekce či Marika Hanousková s choreografií Dům Bernardy Alby v podání souboru Divadla F. X. Šaldy v Liberci.
Inscenace baletu Valmont, která přinesla vítězství všem třem oceněným umělcům, se setkala s nadšeným přijetím už při své premiéře. Tereza Podařilová, která cenu získala za ztvárnění Markýzy de Merteuil, i Alexandre Katsapov za roli titulní, se o spolupráci s choreografem Liborem Vaculíkem už v průběhu zkoušek vyjadřovali v superlativech. Libor Vaculík dává tanečníkům velký prostor nejen pro samotný tanec, ale i pro hereckou akci, kdy každý detail, každý pohled na kolegy se může vyvíjet, a to je úžasné, svěřila se loni na obrazovkách České televize Tereza Podařilová.
Svoje výroční ceny vyhlásila Opera Plus poprvé před třemi lety, a to pro obor opera, o rok později pak i pro obor balet a jiný tanečně dramatický žánr. Loňské taneční ceny obdrželi primabalerína Anglického národního baletu Daria Klimentová a Marta Drastíková, Ondřej Vinklát a Jan Kodet z Baletu pražského Národního divadla. Podobně jako předchozí i letošní čtenářské internetové hlasování se setkalo s mimořádným zájmem, a to jak diváků tak i ze strany divadel a samotných umělců, okomentoval průběh letošního hlasování Vít Dvořák, šéfredaktor portálu Opera Plus.
/Převzato z Divadlo.cz/
Komentáře k článku: Taneční ceny Opery Plus pro Valmonta
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)