Divadelní noviny > Festivaly Kontext Zprávy
Technologie v divadle, scénografii a designu
Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru v termínu 16.–18. října 2024 pořádá odborné sympozium Technologie v divadle, scénografii a výstavním designu. V programu třídenní akce vystoupí v pražském Kulturním centru Vzlet 80 mluvčích: tvůrců a tvůrkyň, teoretiček a teoretiků, kteří*ré pracují s technologiemi nebo na téma technologií. Všech pět tematicky zaměřených panelů, sedm sérií flash talks, dva moderované kulaté stoly a keynote příspěvky Rachel Hann a Tomáše Procházky budou přístupné zdarma po registraci.
Říjnové PQ Sympozium nahlédne téma technologií v širším pojetí. Přednášející se budou zabývat jednak vlivem a uplatněním nástrojů jako AI, AR či XR, 3D skenování těla a prostoru, motion capture a interaktivních technologií nebo kinetických a robotických nástrojů ve scénografii, performance a výstavním designu.
Řada přednášejících, kteří do Prahy přicestují ze 30 zemí světa napříč šesti kontinenty, ale otevře také finanční, materiální a environmentální souvislosti spojené s využíváním těchto technologií, jejich dostupnost nebo otázku samotného chápání pojmu technologie v různých společensko-kulturních a geografických kontextech.
Program sympozia čítající okolo 70 jednotlivých příspěvků sestavila na základě únorové otevřené výzvy umělecká ředitelka Pražského Quadriennale Barbora Příhodová ve spolupráci s dalšími členy týmu.
Ať už ‚staré’ nebo ‚nové’, ‚high-’ nebo ‚low-tech’, ‚digitální’ nebo ‚analogové’, různé stroje a nástroje jsou zásadními zdroji a prostředky scénografického procesu. Současné technologické výdobytky, které vyžadují specializovanější znalosti a odbornost, přinášejí potřebu i příležitost pro navazování spolupráce mezi scénografy a vědci, inženýry nebo partnery ze soukromé sféry, říká Barbora Příhodová, umělecká ředitelka PQ, a dodává: Využívání nejmodernějších ‚technologií’, které posouvají možnosti scénografie, je ale podmíněno materiálními, institucionálními a politickými podmínkami, v nichž umění vytváříme. Naše pojetí ‚technologií’ je navíc často omezeno na západní představy o pokroku a inovaci.
Sympozium je přístupné zdarma na základě registrace na stránce www.pq.cz/symposium-technologies. Program bude také živě streamován, přístup ke streamu bude umožněn rovněž po registraci. Akce bude probíhat v angličtině.
Program sympozia zahájí ve středu 16. října keynote příspěvek britské scénografky a autorky Rachel Hann z Northumbria University Futuring scenographics: Or how stage technologies speculate possible futures in an era of crisis. V něm Hann rozebere několik případových studií z oblasti divadla a filmu, na kterých se pokusí odhalit hlubší roviny našich způsobů uvažování a představ o budoucnosti ve vztahu k technologiím, a ukázat na vliv, jaký může jejich reprezentace mít na utváření současné politiky.
Mluvčí v panelu Convergences of biological and digital interfaces na několika příkladech nastíní možnosti spojení digitálních technologií s přírodními systémy a živými organismy.
Poslední panel úvodního dne Rethinking the notion of technologies se zabývá vývojem vymezení pojmu technologie v umění, a mimo jiné je nahlédne nejen jako prosté nástroje, ale jako partnery či spolupracovníky, kteří do tvůrčího procesu aktivně přispívají.
Čtvrteční program 17. října bude kromě tří flash talks sérií věnován dvěma moderovaným kulatým stolům. V diskuzi Reimagining realities – Digital scenography vystoupí čtyři mezinárodně uznávaní tvůrci a tvůrkyně zabývající se digitálním uměním: Ivona Tau, Joris Weijdom, Lukáš Dřevjaný a Mikael Fock.
Debata Shaping creativity: Notable innovators se zástupci a zástupkyněmi českých technologických firem a digitálních studií působících mj. v oblasti divadla a scénografie (3dsense, H40 a Robe), bude věnována praktické stránce využití v současnosti nejmodernějších technologií.
V pátek 18. října vystoupí na sympoziu Tomáš Procházka s keynote prezentací Vernakulární scénografie skupiny Handa Gote a podtitulem ‘Dvacet let spekulativní antropologie, aplikované mediální archeologie a řady dalších postupů’.
Ranní panel Technologies in contexts of precarity nabídne pohledy tří tvůrců, kteří zpochybní význam role moderních technologií v uměleckém procesu, ve svých příspěvcích ale nastíní také jejich potenciál mírnit dopady složitých podmínek daného prostředí.
Mluvčí panelu Sustainability and traditional technologies in contemporary theatre do aktuální širší debaty o udržitelnosti divadelního a uměleckého provozu přispějí s tématy (opětovného) zapojení tradičních nástrojů a časem ověřených postupů.
Závěrečný panel Researching embodied interactions se zaměří na interakci technologií s lidským tělem a detailněji rozebere roli tělesnosti a smyslového prožitku, která hraje v současné scénografické tvorbě významnou roli.
Obdobnou tematickou šíři nabídne i 50 flash talks příspěvků rozdělených do 7 sérií napříč všemi třemi dny konání sympozia.
///
Celý program sympozia včetně přehledu všech přednášejících je dostupný na webových stránkách.
Komentáře k článku: Technologie v divadle, scénografii a designu
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)