Divadelní noviny > Festivaly Reportáž Zahraničí Zprávy
Témata k zamyšlení /Cannes 2024/ (No. 2)
Vypadalo to jako velkobiják. Ohromný plakát před festivalovým palácem a podél slavné La Croisette desítky menších. Italský režisér Paolo Sorrentino, pravidelný host festivalu v Cannes, zde představil svůj nejnovější snímek Parthénope. A nonšalantně nás přenesl do ještě nonšalantnější Neapole.
Krása pro boomery
Film Parthénope je ódou na ženu – antickou bohyni, která se zrodí ve vodě. Bohyni, které je nejen krásná, ale i chytrá! A to je u Sorrentina novinka.
Ve snímku používá své klasické motivy. Jmenujme alespoň základní: 1. krása, 2. luxus, 3. bohatství, 4. sex a samozřejmě za páté náboženství. Vše se prolíná rádoby sarkasticky, filozoficky a trochu jako prezentace módního (italského) časopisu. A všemu vévodí přehnanost. Právě v tom je ten vtip!
Bohužel jsme jej v jeho podání už mnohokrát zaznamenali… Snímek se tak u francouzské kritiky nesetkal s nadšením, spíše s označením, že se autor opakuje a jeho film je spíše reklamou na luxusní módní značku oblečení než zajímavým počinem.
…
Cena pro transgender osobu
Oproti Sorrrentinově vizi ženy současnosti, která je výplodem stárnoucí fantazie, se v hlavní soutěži představila skutečná dnešní žena, autentická, samostatná a sebevědomá bytost, v interpretaci francouzského režiséra Jacquese Audiarda. Snímek Emilia Perez je podle jeho slov vlastně telenovelou.
Krimi-muzikál ze současného Mexika, kde boss drogového kartelu projde tranzicí, aby unikl spravedlnosti a nakonec oddaně slouží trpícím obětem narko-byznysu, je strhující. A to i pro ty, kdo opakovaně proklamují, že nejsou milovníky/milovnicemi muzikálů. Jacques Audiard, hrdý člen paritního francouzského kolektivu 50/50, si všechny podmanil a z Cannes si odnesl Cenu poroty. Snímek získal i cenu za ženský herecký výkon a to pro všechny hlavní herečky v čele s bezkonkurenční Karlou Sofíou Gascón, první transgender osobou, která získala ocenění na Festivalu v Cannes.
Film má vtip, je dramatický, skvěle natočený, obsahuje naději. Stačí prostě říct, že tohle je aktuální téma bez ohledu na pohlaví zpracované tak, že nenechá nikoho klidným.
/Pokračování/
…
Reportáž vznikla pro tištěné Divadelní noviny 13/2024. Z nedostatku místa se do čísla nedostala, a tak ji zde publikujeme v plném znění jako letní čtení na pokračování.
Komentáře k článku: Témata k zamyšlení /Cannes 2024/ (No. 2)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)