Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Těšínská divadelní sklizeň (No. 2)

    Druhou část seriálu, který je věnován 31. ročníku mezinárodního divadelního festivalu Bez hranic, zasvěťme programové linii věnované mladým divákům. Řeč bude výhradně o inscenacích hostujících souborů, neb reprezentaci takříkajíc domácí si probereme v samostatném pokračování. Nuže, k četbě vzhůru!

    Teatr Gry i Ludzie inscenace Straszki. Foto: archiv festivalu

    Pro potěchu publika všech generací bylo určeno tradiční plenérové představení, jehož se tentokrát před Divadlem Adama Mickiewitze ujalo katovické Divadlo lidí a her (Teatr Gry i Ludzie). Inscenace Straszki, premiérovaná v letošním létě na dubajském Expu sice poněkud strádala svým uvedením v brzkém odpoledním čase, kdy nemohla naplno vyniknout její magická atmosféra plná nadpřirozených bytostí. Iniciační cesta za překonáním strachu ale i tak potěšila současným ansámblovým komediantstvím, nekřečovitým nadhledem i bezprostřední komunikací s diváky.

    Hamlet on the Road brněnského divadla Radost. Foto: archiv festivalu

    Trtílkova autorská variace Hamlet on the Road, jíž se brněnské divadlo Radost s energií sobě vlastní vyrovnává s odkazem legendárního Alžbětince, tvoří ideální vstupní bránu do světa jeho dramatické tvorby. Inscenace prošla od své premiéry několika změnami v obsazení, jež se pozitivně odrazily na její kolektivní semknutosti. S rostoucím počtem odehraných repríz se skvostně v roli Ofélie zabydlela Barbora Dobišarová, jež oslní přirozenou jevištní existencí i emotivním zpěvem, Hamlet Františka Herze je pak emblematickým generačním hrdinou, jenž svým strhujícím výkonem mobilní telefony přítomné mládeže zanechal v hluboké hibernaci. Ke cti povedené festivalové reprízy slouží i skutečnost, že sehraná kumpanie se výborně popasovala se zřejmými limity (totálně natřískaného) prostoru KASS Střelnice. Potlesk byl hektický, dlouhý a zasloužený!

    Inscenace Bratislavského loutkového divadla Príbehy Stien. Foto: archiv festivalu

    Časově navazující inscenace Bratislavského loutkového divadla Príbehy Stien, jež letos byla jediným programovým příspěvkem ze Slovenska, se z hlediska své formy sice tak trochu zapomněla v minulých časech, na stranu druhou však svým divákům poutavým způsobem sděluje velmi důležité téma. Předsudky, strachy i další limity totiž snadno mohou být překonány, a divadlo může být nejen vynikající terapií, ale i přítelem a rádcem. Dětské davy ani nedutaly.

    Cirkusárium Divadla Toy Machine. Foto: archiv festivalu

    Programovou koláž určenou mládí pak ve čtvrtečním báječném kombu završily dvě generace české moderní loutkařiny. Nejprve se v útulné kavárně Avion představilo rozdivočelé Cirkusárium Divadla Toy Machine, které je přívětivou oslavou potulného kejklení, i svéráznou poctou umění kulatých manéží, a Tomášové Podrazil a Běhal v něm jasně dokazují svou nepochybnou příslušnost k vyšší středoevropské žánrové šlechtě. A kde řádí omladina, nezřídka se objevují i bardi, a tak není divu, že pochodeň závěrečného vzplanutí pak parádní adaptací Čapkova R.U.R. zažehly legendární Buchty a loutky. A výborně – a vyprodáno bylo!

    ///

    Těšínská divadelní sklizeň (No. 1)


    Komentáře k článku: Těšínská divadelní sklizeň (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,