Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Teta Elsa boduje

    Dobrá komedie, to je to, po čem se divadla pídí nejvíc. Pokud vynecháme staré dobré klasiky od Molièra po Feydeaua, v dnešní době není snadné chytlavý titul v nabídce najít. U většiny anoncovaných komedií se mnohdy nezasmějete ani jednou. A herci, zvyklí spíše na tragickou notu, ztrácejí schopnost vytvořit lehkou konverzačku, vystavět a vypointovat gagy. V komerčním divadle platí dvojnásob, že diktátem úspěšnosti je nabídnout především oddechovou zábavu a hvězdy. A pokud je komedie navíc dobře napsaná (a samozřejmě přeložená), pak je vyhráno a vyprodáno…

    Taťjana Medvecká v roli neodolatelné manipulátorky Elsy FOTO RICHARD KOCOUREK

    Takový tah se nyní podařil Divadlu Kalich, které získává body spíše na muzikálových produkcích. V režii uměleckého šéfa Klicperova divadla Pavla Kheka uvedlo dramatický debut scenáristy Stevena Moffata, který stojí za úspěšnými seriály Doctor Who a Sherlock. Už samotný název Návštěva na zabití napovídá, že půjde o hodně černou komedii (originální titul zní Unfriend, tedy „smazat z přátel na Facebooku“). Britský kritik suše poznamenal, že nebýt Moffatova věhlasu, hra by se možná vůbec nechytla. Nicméně je třeba říci, že je zručně napsána (včetně nejrůznějších společensko-politických glos) a poměrně prostý děj opravdu odsýpá. Šarmantní Američanka, s níž se britská manželská dvojice seznámí o prázdninách, se pozve na návštěvu do jejich londýnského domu a způsobí jim nejedno trauma. A to především díky moderním technologiím. Když si ji totiž vygooglí, shledají, že by mohla být sériovou vražedkyní, a rozhodnou se ji okamžitě vyškrtnout z přátel na Facebooku. Jenže v tu chvíli už temperamentní dáma klepe na dveře. Během krátkého pobytu si získá a „napraví“ dvě jejich pubertální ratolesti tak, že rodiče nestačí zírat, a dokáže porozumět i problematickému sousedovi.

    Když jsem viděla původní inscenaci v Londýně (Moffat si jako režiséra přizval svého spolupracovníka, na divadle rovněž debutujícího Marka Gatisse), hned jsem zavětřila, že tenhle hit bezpochyby brzy přistane na některém českém jevišti a vyrobí skvělou hereckou příležitost pro herečku věkové kategorie, která už nemá tolik příležitostí. A hle, je to tu: velmi krátkou dobu po premiéře v Chichesteru (kvůli covidu byla přesunuta z roku 2020 na rok 2022) a sérii představení v Criterionu na Piccadilly Circus v Londýně je tu česká premiéra s Taťjanou Medveckou v hlavní roli. Herečka, která má za padesát let na kontě 140 rolí na naší největší i nejmenší divadelní scéně (Národní divadlo, Viola), klame vzhledem. Nikdo by ji na první dobrou netipoval na „starou dámu“, kterou v inscenaci hraje. Na roli neodolatelné manipulátorky Elsy má ovšem nejen věk, ale navíc kouzlo osobnosti, neuvěřitelnou energii i fyzickou kondici.

    Morální poselství tohoto kousku je třeba brát s rezervou či nechat úplně stranou, stejně tak je třeba tolerovat i nezbytné skatologické intermezzo. V principu jde prostě o černohumorný sitkom, který si neklade vyšší cíle nežli pobavit. A to se daří. Nejen díky dobře napsanému textu v jasném a vtipném překladu Anežky Svobodové, svižné režii Pavla Kheka, ale především díky temperamentní Taťjaně Medvecké. Dobré uplatnění našel i ověřený komediální talent Matouše Rumla (fanoušci Comebacku si přijdou na své), který decentně doplňuje Sabina Laurinová. A tvůrci přidali ještě jeden bonus – do rolí svérázných pubertálních „spratků“ obsadili děti ze slavných rodin, a to Nathanaela Rumla a Charlotte Steigerwaldovou.

    Na kritické ceny tato komedie asi stěží dosáhne, avšak pokud jde o divácký zájem, bude bezpochyby velký. A zvláště výhodné patrně bude nasazení tohoto titulu na Letní scénu.

    Divadlo Kalich, Praha: Steven Moffat: Návštěva na zabití. Překlad Anežka Svobodová, režie Pavel Khek, scéna Michal Syrový, kostýmy Michaela Semotánová, hudba Darek Král. Premiéra 13. března 2024.


    Komentáře k článku: Teta Elsa boduje

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,