O čem a jak píší mladí čeští dramatici? A můžeme je tak vůbec ještě nazývat, když jejich díla málokdy naplňují tradiční představy o dramatu? Tématem přednášky je tvorba tuzemských autorů divadelních textů, kteří vstupovali do profesionálního divadelního života v desetiletí vymezeném roky 2013 a 2023 a alespoň některá svá díla dokázali uplatnit na scéně, ať už ve vlastní či cizí režii. Přednáška vycházející ze stejnojmenné disertační práce se pokusí přiblížit poetiku nejvýraznějších reprezentantů této nastupující generace (Tereza Verecká, Dagmar Fričová, Matěj Balcar, Petr Erbes, David Košťák, Tomáš Loužný, Kateřina „Kasha“ Jandáčková, Barbora Hančilová, Tereza Agelová, Tomáš Ráliš), zastaví se ale rovněž u příčin trendu píšících divadelních praktiků, bude se ptát po důvodech podceňování textu – obzvláště toho dramatického – v českém divadle a představí nejrůznější projekty, které se snaží situaci české dramatiky zlepšit.
V rámci akce proběhne scénické čtení z jednoaktové hry Tomáše Loužného “Výměna” (2018), vítězného textu soutěže o nejlepší krátkou divadelní hru na téma „Láska“ pořádanou Václav Havel Library Foundation New York (2018).
Petra Zachatá vystudovala teorii a kritiku divadelní tvorby na Katedře teorie a kritiky pražské DAMU, v roce 2023 tamtéž absolvovala doktorské studium a obhájila dizertační práci Text psaný z jeviště: Tvorba českých dramatiků nastupující generace. Vede kritickou rubriku Divadelních novin, píše divadelní recenze, na DAMU vyučuje seminář kritiky činoherního divadla a v agentuře DILIA pracuje jako agentka pro anglickojazyčný sektor. Zasedá v porotě Ceny Marka Ravenhilla a Ceny Thálie (alternativní divadlo).
Večerem provází Otto Drexler.