Thálie připlouvá na labuti!
Vážené milovnice i milci umění divadelního,
prosím pozor. Na vědomost se tímto dává, že Mahenova činohra Národního divadla Brno vypustila na rozbouřené vlny virtuální sítě novotou vonící odborně-kritický web Thálie na labuti. Adresa www.thalienalabuti.cz. Jeho poetický název je inspirován sousoším, jež se nachází přímo na Mahenově divadle.
Web je a bude postupně zabydlován texty, předmětem jejichž zájmu není nic jiného, než nekompromisní ohledávání aktuální činoherní produkce Národního divadla Brno. Publicisté začínající i renomovaní jsou redakčním týmem Thálie na labuti aktivně provokováni k opakovaným návštěvám Mahenovy činohry a následné pitvě místních inscenací. Pro zjednodušení čtenářovy orientace jsou příspěvky na webu řazeny do kvinteta základních žánrů, kterým byly zároveň přesně v intencích „labutí“ poetiky webu propůjčeny adekvátní názvy.
Labuť noční pod svými perutěmi ukrývá stručné články, které prostřednictvím pouhých několika úderných vět shrnou bezprostřední dojmy z právě viděné inscenace. Hlavním poznávacím znakem noční labuti budiž její aktuálnost, nezřídka se tudíž vyskytuje na premiérách, v noci píše, a na svět přichází brzy ráno. Její autoři se stejnou měrou rekrutují z řad letitých ostropisců i autorů, kteří si své ostruhy teprve brousí.
Labutí divokou je myšlen kritický živočich, jenž nemusí být vždy rekrutován přímo s okruhu divadelního, ale je s inscenací či jejím tématem nějakým způsobem osudově spojen. Titulní divokost jeho příspěvku je posléze definována absencí předem vymezených mantinelů, v nichž se má daný autor pohybovat. Subjektivita je tedy u labutě divoké ceněna nadevše!
Labuť hloubavá je pomyslnou královnou kritické části Thálie na labuti. V jejím hájemství se pohybují ti, jimž je vlastní komplexní analytická kritika. Právě snaha o renesanci vrcholné kritické disciplíny, která v posledních letech zažívá v našich zemích razantní ústup z někdejší slávy, byla jedním z iniciačních motivů vzniku odborně-kritického webu NdB.
Labuť chechtavá je oddíl, který je vyhrazen publicistice. Zde bude čtenáři dopřán odpočinek od kritických výpadů a vylomenin. Labuť chechtavá dává prostor tvůrcům, vede rozhovory a rozpustile baví.
Labuť archivní značí, že v sobě skrývá informace interní. Tento oddíl je vyhrazen všem zájemcům o hloubání nad inscenacemi Mahenovy činohry, k dohledání zde totiž budou různé informace z jejich zrodu, jako například návrhy kostýmů, nástin dramaturgicko-režijní koncepce, či ukázky textových úprav.
Odborně-kritický web Thálie na labuti zřízený Mahenovou činohrou Národního divadla Brno vychází z přesvědčení, že přítomnost soustavné kritické reflexe je jedním ze základních předpokladů kvalitativního vzestupu umělecké produkce v prostoru a čase. Tento symbiotický vztah by však zároveň měl fungovat v obou směrech. I proto je záměrem „labutího“ webu stát se jednou s platforem pro rozvoj divadelní kritiky (nejen) v Čechách.
Nechte se svést a prosím, čtěte!
Petr KlariN Klár
lektor dramaturgie Mahenovy činohry
Komentáře k článku: Thálie připlouvá na labuti!
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Milo Juráni
A nebude to,
s prominutím, jen na promíčka? Ak nie, tak veľmi záslužný, dovnútra odvážny čin!
18.01.2016 (17.54), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr KlariN Klár
Vážený pane Juráni,
v první řadě Vám děkuji za Váš komentář, a chtěl bych Vás zároveň tímto ujistit, že výše uvedené teze beze zbytku platí, o čemž Vás, jak pevně doufám, články publikované na stránkách Thálie na labuti přesvědčí. Budu zároveň rád, pokud inscenace z produkce činohry Národního divadla Brno přijdete sám kriticky zhodnotit, k čemuž Vás tímto srdečně zvu..
S přátelským pozdravem
Petr KlariN Klár,
lektor dramaturgie Mahenovy činohry NdB
18.01.2016 (18.07), Trvalý odkaz komentáře,
,