Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Thálie připlouvá na labuti!

    Vážené milovnice i milci umění divadelního,

    prosím pozor. Na vědomost se tímto dává, že Mahenova činohra Národního divadla Brno vypustila na rozbouřené vlny virtuální sítě novotou vonící odborně-kritický web Thálie na labuti. Adresa www.thalienalabuti.cz. Jeho poetický název je inspirován sousoším, jež se nachází přímo na Mahenově divadle.

    Mahenovo divadlo Brno. FOTO archiv NdB

    Mahenovo divadlo Brno. FOTO archiv NdB

    Web je a bude postupně zabydlován texty, předmětem jejichž zájmu není nic jiného, než nekompromisní ohledávání aktuální činoherní produkce Národního divadla Brno. Publicisté začínající i renomovaní jsou redakčním týmem Thálie na labuti aktivně provokováni k opakovaným návštěvám Mahenovy činohry a následné pitvě místních inscenací. Pro zjednodušení čtenářovy orientace jsou příspěvky na webu řazeny do kvinteta základních žánrů, kterým byly zároveň přesně v intencích „labutí“ poetiky webu propůjčeny adekvátní názvy.

    Labuť noční pod svými perutěmi ukrývá stručné články, které prostřednictvím pouhých několika úderných vět shrnou bezprostřední dojmy z právě viděné inscenace. Hlavním poznávacím znakem noční labuti budiž její aktuálnost, nezřídka se tudíž vyskytuje na premiérách, v noci píše, a na svět přichází brzy ráno. Její autoři se stejnou měrou rekrutují z řad letitých ostropisců i autorů, kteří si své ostruhy teprve brousí.

    Labutí divokou je myšlen kritický živočich, jenž nemusí být vždy rekrutován přímo s okruhu divadelního, ale je s inscenací či jejím tématem nějakým způsobem osudově spojen. Titulní divokost jeho příspěvku je posléze definována absencí předem vymezených mantinelů, v nichž se má daný autor pohybovat. Subjektivita je tedy u labutě divoké ceněna nadevše!

    Labuť hloubavá je pomyslnou královnou kritické části Thálie na labuti. V jejím hájemství se pohybují ti, jimž je vlastní komplexní analytická kritika. Právě snaha o renesanci vrcholné kritické disciplíny, která v posledních letech zažívá v našich zemích razantní ústup z někdejší slávy, byla jedním z iniciačních motivů vzniku odborně-kritického webu NdB.

    Labuť chechtavá je oddíl, který je vyhrazen publicistice. Zde bude čtenáři dopřán odpočinek od kritických výpadů a vylomenin. Labuť chechtavá dává prostor tvůrcům, vede rozhovory a rozpustile baví.

    Labuť archivní značí, že v sobě skrývá informace interní. Tento oddíl je vyhrazen všem zájemcům o hloubání nad inscenacemi Mahenovy činohry, k dohledání zde totiž budou různé informace z jejich zrodu, jako například návrhy kostýmů, nástin dramaturgicko-režijní koncepce, či ukázky textových úprav.

    Odborně-kritický web Thálie na labuti zřízený Mahenovou činohrou Národního divadla Brno vychází z přesvědčení, že přítomnost soustavné kritické reflexe je jedním ze základních předpokladů kvalitativního vzestupu umělecké produkce v prostoru a čase. Tento symbiotický vztah by však zároveň měl fungovat v obou směrech. I proto je záměrem „labutího“ webu stát se jednou s platforem pro rozvoj divadelní kritiky (nejen) v Čechách.

    Nechte se svést a prosím, čtěte!

    Thalie na labuti - logo

    Za Thálii na labuti

    Petr KlariN Klár
    lektor dramaturgie Mahenovy činohry


    Komentáře k článku: Thálie připlouvá na labuti!

    1. Milo Juráni

      Avatar

      A nebude to,
      s prominutím, jen na promíčka? Ak nie, tak veľmi záslužný, dovnútra odvážny čin!

      18.01.2016 (17.54), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Petr KlariN Klár

      Petr KlariN Klár

      Vážený pane Juráni,

      v první řadě Vám děkuji za Váš komentář, a chtěl bych Vás zároveň tímto ujistit, že výše uvedené teze beze zbytku platí, o čemž Vás, jak pevně doufám, články publikované na stránkách Thálie na labuti přesvědčí. Budu zároveň rád, pokud inscenace z produkce činohry Národního divadla Brno přijdete sám kriticky zhodnotit, k čemuž Vás tímto srdečně zvu..

      S přátelským pozdravem

      Petr KlariN Klár,

      lektor dramaturgie Mahenovy činohry NdB

      18.01.2016 (18.07), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,