Tiká tiká nové hudební divadlo: Stop lovu tuleňů
V českém divadelním prostoru není mnoho programově politických či politiku svou tvorbou sledujících a politické dění mapujících a komentujících tvůrců. Myra Bambušek, Jiří Honzírek a jeho Feste, sem tam Viktorie Čermáková s DS Továrna a… Jiří Adámek a jeho projekt voicebandového divadla Boca Loca Lab. Poprvé jej představil v roce 2007 na 4+4 dnech v pohybu inscenací Tiká tiká politika, která se záhy stala jakousi poznávací značkou Adámkova stylu a přístupu. Adámek v něm umně a vtipně pracoval s variacemi slov „poli-“ a „-tik“ a různými odvozeninami. Tik tik tik politik / Politik-politbyro-polibek / Neurotik-dogmatik-flegmatik… Rytmizoval je, dával do různých kontextů, ironizoval jejich významy. Byl to nesmírně hravý, zábavný a současně jízlivý komentář k ptydepe současného veřejného prostoru, poukazující na vyprázdněnost slov a (možné) posuny jejich významů. Ve stejném roce připravil Adámek na festivalu …příští vlna/next wave… čistě vokální projekt Klikněte na video, ve kterém zpracovával internetové komentáře popravy Saddáma Husajna. Náročnou technikou střihů a různých hudebně-vokálních a zvukových posunů nejen slov, ale i celých vět se snažil vstoupit do odosobněného virtuálního světa, kde se Husajn a jeho poprava stávají jakousi těžko uchopitelnou (virtuální) realitou. Fáze tohoto projektu, kterou představil na festivalu, se však jevila jako víceméně pracovní a – pokud vím – Adámek ji později dopracovával pro nedivadelní rozhlasové vlny. Dosavadním vrcholem politizujících komentářů a Adámkových postojů k současné politice se souborem Boca Loca Lab byla inscenace Evropané, jež měla premiéru v květnu 2008 v NoD a později získala řadu i mezinárodních ocenění. Scénická kompozice sestavená z novinových titulků, mediálních frází a různých dobových slovních a myšlenkových klišé se pokouší zachytit aktuální stav evropské společnosti, jež se na jednu stranu snaží integrovat, a na druhou se cítí ohrožena, a proto podporuje ideologickou a válečnou agresivitu. Vrcholem je voicebandové zpracování Základního listiny práv Evropské unie, jež náhle působí vyumělkovaně, plná těžko dekódovatelných slovních spojení a mocenských frází. Důležité pro tuto kompozici však bylo i její scénické zpracování. Herci v bílém vytvářeli různé prostorové kompozice, jež Adámek nasvěcoval paprsky světel, barevně proměňoval a vytvářel tak další – chladně zcizující – komentář k lavině voicebandově zpracovaných slov a frází, jež se na diváka během produkce valí.
V tomto inscenačním postupu pokračuje nyní Adámek v „hudebně hlasové“ kompozici Changemakers, kterou začátkem roku připravil s třemi zpěvačkami a dvěma zpěváky berlínské komorní Neuköllner Oper a v české premiéře představil na festivalu svého divadla v polovině dubna v NoD v Praze. Adámek zde opět využívá vyprázdněných frází a slov současné politiky a veřejného života a staví je do jízlivých a výsměšných protikladů. Využívá přitom vysoce estetizované vokální formy různorodých žánrů (opera, muzikál, recitace, kázání, dialog, monolog, improvizovaná hádka). Dospívá tak k vlastní podobě experimentálního hudebního divadla čerpající jak z podnětu burianovských voicebandů tak především soudobého extrémně stylizovaného divadla, pohybujícího se na hraně výtvarného divadla a koncertu, jak o tom podrobněji píše ve svém textu Josef Herman a jak jsme mohli poznat při hostování Heinera Goebbelse a Hillard Ensemble začátkem června v Praze. Tato forma mu však slouží k výrazně politickému postoji, sarkastickému – i když stále hravému a divácky přístupnému – komentáři o stavu současného politického jazyka a jeho frází. Stop lovu tuleňů zpívá na začátku první zpěvačka. A ostatní se z různých stran prostoru přidávají dalšími obdobnými hesly, čerpajícími z titulků novin a politických, reklamních a jiných hesel. Chceš vzrušení, chceš problémy, dí další. Děkujeme, že jste se rozhodli podepsat petici právě dnes! kontruje úvodní dívka. Jsi hormonální závislák? Pohoda, to jsou všichni, pokračuje druhá zpěvačka. Pokud chceš chránit vodu, musíš se kompletně oholit, vchází se svou ideologií mesiášsky se tvářící muž. Co ti brání? Jen tvé vlastní ego. A tak dále a tak podobně po celé představení. Vznikají různě dekódovatelné monology, surreálně působící dialogy a kritické hádky. Leitmotivem jsou však stále z pouličních a televizních reklam a politických mítinků brané slogany. Adámek je nechává zdánlivě volně, asociativně plynout, postupně však posluchač zjišťuje, že se ocitá v orwellovském světě manipulace a ovládání. Zpěváci používají citací (jakoby) z dialogů wikipedie, facebooků a youtube, hudebně však zpracovaných tu jako opera, tu jako broadwayský muzikál. Changemakers (původní význam slova je rozměňovač bankovek a mincí na drobné) je globální internetová komunita, která vyvíjí modely spolupráce, propojuje lidi a vede je ke vzájemné inspiraci a podpoře při sociálním působení, dozvídáme se ke konci. Z globálního pohledu jsme my tady malí lidé a jakožto malí lidé můžeme dokázat jen malé věci, hlásají členové Changemakers. Takhle se mění svět! Nejenže se mění svět! Mění se způsob, jak se mění svět!… Svět se mění! Je to revoluce! Revoluce! vítězně jak z muzikálu Hair pěje nádherná černá diva na konec. Ironie, jízlivost, popud k akci, popsání stavu věcí… Jakkoli lze chápat tato slova. Podle průběhu představení vybízejí především k ostražitosti a rezervovanosti. Přesto inscenace na rozdíl od vysoce kritických Evropanů působí pozitivně a nadějně. Ač svět dělá všemožné brikule, aby se ztrapnil, zesměšnil a možná i zničil, stále ještě je tu naděje, jak zpívával Petr Váša.
Komentáře k článku: Tiká tiká nové hudební divadlo: Stop lovu tuleňů
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)