Time Out Petra Pavlovského (No. 16)
…
Kříž není crash, kříž je oběť
Vlna cool dramatiky je již chválabohu za zenitem, evropským divadlem se začala od západu rozlévat témata smírná, harmonizující či alespoň nadějeplná.
Crash u potoka začíná svatbou. Foto ALENA HRBKOVÁ
Byl to pravděpodobně tento nový trend, co vedlo uměleckého šéfa Švandova divadla Dodo Gombára k tomu, aby napsal a inscenoval hru Crash u potoka na motivy románu Karolíny Světlé Kříž u potoka (1868). Jeho příběh ústí do naděje na nový, mravnější a šťastnější život hrdinů, kterou svou obětí vykoupila ženská hrdinka prózy, mladá manželka a matka malého syna Eva.
Tento rámcový dramaturgický záměr se zřejmě bude týkat přinejmenším zbytku sezóny, protože informační materiál divadla je nadepsán dvojjazyčně Druhý dech – Second servis. Obě sportovní metafory (původem v lehké atletice a v tenisu) jsou ale jen částečně synonymní. Vzhledem k tomu, že má jít o novou šanci, nový začátek téhož vztahu, „životní hry“, byla by adekvátním českým ekvivalentem spíš „druhá příležitost“, či „druhý pokus“, než druhý dech, který prostě jen přichází během vytrvalostních disciplín, ale s žádným novým začínáním (od nuly) spojen, na rozdíl od druhého servisu, není.
Crash u potoka balancuje na hranici mezi realismem a snem, mezi hořkou komedií a brutální groteskou. Foto ALENA HRBKOVÁ
Drama je prózou opravdu pouze motivicky inspirováno, přebírá jenom ústřední milostně-existenciální trojúhelník – dva bratři a manželka jednoho z nich. Ostatní postavy jsou jiné či nové, vlastní děj, stažený na jeden večer rovněž – u Světlé jde o dlouhá léta. Shodné je ovšem i vyznění: sebeobětování, pokoření z odpouštějící lásky může zahladit vinu a přinést novou naději. Rozpadající se vztah, u Světlé po sedmi letech manželství, u Gombára doslova pár hodin po svatbě, je – alespoň potenciálně – zachráněn. Na divadle andělskou nevěstou (kongeniální Martina Krátká), která v závěru předvádí symbolický pomalý tanec na prostřené svatební tabuli. Velká divadelní metafora, která dokáže přebít dramaturgické neobratnosti, jimž se hra nedokázala vyhnout. Ano, i jednostranný mravní čin může vztah spasit, pokud „crash“ ještě nezničil všechny předchozí city v srdci partnera. (Dále viz tištěné DN 7/2012, jež vyjdou toto úterý.)
Karolína Světlá – busta na domu v Praze 1, kde se narodila a prožila své mládí. Foto Atlas Česka
…
APRÍLOVÝ APPENDIX
David LaChapelle: Archangel Michael, Lost and Found 2011. Foto DAVID LACHAPELLE (zdroj Galerie města Bratislavy)
DESATERO PRO DIVADELNÍ REŽISÉRY
Starozákonní Desatero se týká všech příslušného boha-bojných lidí a sestává ze tří příkazů a sedmi zákazů. Divadelní desatero by se mohlo týkat pouze režisérů a sestávat pouze z prohibit.
Na jevišti nepoužiješ:
1. Živá zvířata.
2. Neherce, naturščiky, včetně dětí .
3. Playbackový zpěv.
4. Stroboskop.
5. Dýmy dýmající až do hlediště.
6. Discokoule.
7. Kontralichty.
8. Sypání papírků či konfet z provaziště.
9. Nahých herců jakéhokoli pohlaví.
10. Zobrazování mučení zvířat či lidí a sado-maso a jiného perverzního sexu či zoofilie.
Zoofilie. Detail z pískovcového reliéfu v chrámu bohyně Lakšmí v Khajuraho ve střední Indii z 10. století n. l. Foto archiv
Komentáře k článku: Time Out Petra Pavlovského (No. 16)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)