Divadelní noviny > Burza Zprávy
Tip: Karel Vaněk – Hidden Tracks (Studio Alt@)
Hidden Tracks – taneční a hudební produkce o paměti, vzpomínkách a iluzích
Irena a Vojtěch Havlovi – hudba, Karel Vaněk – tanec
(Studio Alt@ Praha, 8 + 9. 11. 2015, 19:30h)
Všichni umělci, kteří se podílejí na této taneční a hudební produkci, se poprvé společně sešli v roce 1990 při taneční produkci Malé modré nic, tehdy první nezávislé taneční produkci, která vznikla v již post-komunistickém Československu a která se, s dnešním časovým odstupem, stala legendární v historii soudobého českého tance. Zachytila pocity generace, kterou pád berlínské zdi a sametová revoluce tak trochu překvapila, ale zároveň i nastartovala k vlastní nezávislé tvorbě. Protagonisté této inscenace se pak rozletěli do všech světových stran a setkávají se po 25 letech – s vyjímkou jiz zesnulé Evy Černé – aby se společně poohlédli zpátky.
choreografie/tanec – Karel Vaněk
hudba /kompozice – Irena Havlová und Vojtěch Havel (live)
kostýmy: Melanie Riester
světelný design: Markus Becker, Vojtěch Kopecký
Koncept: Guido Preuß, Karel Vaněk
Dramaturgie: Guido Preuß
Tak blízký a zároven tak nedosazitelný
Na samém začátku – tak zacíná hlas z reproduktoru – kroužili ve vzduchu ptáci. Když jeden z nich zemřel a neexistovala žádná pevnina, kde by ho mohli pohřbít, pochovala ho jeho dcera do své mysli. A tak, pokračuje vypravěč, vznikly vzpomínky.
Fascinující příběh z hlubokého archaického dna, kam se většina z nás ani v myšlenkách nechce ponořit. Tedy pokud vás Karel Vaněk – jemu patří ten tajemný hlas – nevtáhne sebou. Pro toho, kdo viděl v Brotfabrik hodinové představení Hidden Tracks, však není těžké si to představit. Tato produkce navazuje po 25 letech na kultovní představení Malé modré nic Evy Černé, Karla Vaňka, Ireny Havlové, Vojtěcha Havla a Vojtěcha Kopeckého, která byla v roce 1991 v tehdejsím Československu oceněna jako nejlepší inscenace roku a hostovala od Paříže po San Francisco, Montreal a Curych.
Teď tedy cesta pokračuje po skrytých stezkách štestí taneční inscenací, která se v průběhu zkoušek stále více koncentrovala na tanec Karla Vaňka a živou hudbu Vojtěcha Havla. Přitom zvukový koberec, který se rozprostírá přes cello a klavír, by mohl patřit i k soundtracku filmu Davida Lynche vytvořeném jeho dvorním skladatelem Angelo Badalamentim. K tomu expresivní tělo tanečníka koncetrované na to podstatné, které by dar vzpomínek mohlo rozdávat těm, kdo jsou schopni jej přijímat.
Velmi svérázná kompozice skládající se ze scén a pohybových obrazů před vědomě redukovanou scénou z velkých osvětlenýh kruhů. Světlo tu hraje rozhodující roli. Jak dopadá? Na co dopadá? Jak dlouho? Občas se Vaněk pohybuje „v bezpečné vzdálenosti“ na místě, pak náhle stojí v bezprostřední blízkosti diváků tak blízko a zároveň tak nedosažitelně, jako by právě v tom okamžiku přemýšlel, jak by jeho počáteční příběh mohl pokračovat. Ale to už je přenecháno každému z nás…
Brotfabrik Berlin: Hidden Tracks, prem. 22. 10. 2015
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=9syfhG1RghY
/Pro i-DN připravil hul/
Komentáře k článku: Tip: Karel Vaněk – Hidden Tracks (Studio Alt@)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)