Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Zprávy

    Tip: Magdalena Kožená v Rudolfinu

    Dnes, ve středu 24. února od 19.30 hodin, vystoupí ve Dvořákově síni Rudolfina mezzosopranistka Magdalena Kožená již ve čtvrtém pokračování své rezidence ve 120. sezoně České filharmonie. Ve spolupráci s režisérem Ondřejem Havelkou připravili pro diváky skutečně neobvyklé hudební divadlo.

    Magdalena Kožená. FOTO archiv Magdaleny Kožené

    Magdalena Kožená. FOTO archiv Magdaleny Kožené

    Monteverdiovský program Magdaleny Kožené a basilejského barokního orchestru La Cetra s dirigentem Andreou Marconem je výjimečný výrazným posunem od běžného koncertního provedení k divadelní performanci, která díky scénografii, kostýmům, světlu a hlavně hereckému projevu přesáhne i rámec obvykle nazývaný poloscénické nastudování.

    V první části se kromě Monteverdiho árií objeví dvě skladby, které svou formou i interpretací značně vybočí z obvyklého koncertního rámce. Ale chceme překvapovat, tak víc neprozradím. Ve druhé části se odehraje v podstatě regulérní divadelní představení Monteverdiho dramatické scény Il combattimento di Tancredi e Clorinda – Souboj Tankreda s Klorindou, přibližuje tuto naprosto nevšední produkci režisér Ondřej Havelka. Všechny tři postavy díla, Klorindu, Tankreda i vypravěče, zpívá a hraje sama Kožená; je to tedy vlastně jakési barokně operní one-woman show. S nápadem, abych zpívala všechny tři role, přišel Andrea Marcon již před několika lety; Souboj jsem takto již několikrát zpívala i nahrála na své nové CD. Ale stále mi připadalo, že koncertní provedení je s jedním sólistou příliš nepřehledné a jako stvořené pro scénické zpracování. Oslovila jsem tedy svého dlouholetého přítele a výtečného režiséra Ondřeje Havelku a projekt byl na světě!

    FOTO C.E.M.A.

    Ve vnějších prostředcích jde o inspiraci barokním divadlem. FOTO C.E.M.A.

    Havelka ke svému režijnímu pojetí říká: Ve vnějších prostředcích jde o inspiraci barokním divadlem, mám na mysli například kostým nebo typická spodní, mušlová světla na přední rampě jeviště. Samotný způsob Magdaleniny performance je však inspirován spíše lidovými herci či kejklíři, kteří si postavili improvizované jeviště někde na tržišti a vyprávěli publiku příběhy. Hráli všechny postavy s opravdovým citovým prožitkem a zároveň z nich vystupovali a komentovali jejich pohnutky a jednání.

    Havelka je zároveň libretistou dalšího z uváděných děl, kompozice Ariadna má problém. Skladatel Marko Ivanović zkomponoval dílko inspirované Monteverdiho árií Lamento di Arianna, které na koncertu zazní ve světové premiéře. Stane se jakýmsi mostem mezi barokními skladbami a Sekvencí III Luciana Beria z roku 1965, kterou zpěvačka zařadila do programu: Posluchačům možná Beriova Sekvence bude znít jako hravá hlasová improvizace, ale ve skutečnosti je každý zvuk přesně zapsán do not. Jde o téměř nejnáročnější dílo, jaké jsem kdy studovala, prozrazuje Kožená.

    Středeční program je již čtvrtým z letošních vícečetných evropských rezidencí, pro něž Kožená vytvořila několik žánrově i stylově různorodých dramaturgií. Havelkou inscenovaný „dramatický koncert“ se po Praze představí ještě v Hamburku, Lucemburku, Frankfurtu, Londýně, Santanderu, Oviedu a Barceloně. Neobvyklou formou monteverdiovského programu ale překvapení nekončí, prozrazuje Ondřej Havelka. V červnu Magdaleninu rezidenci završí další nečekaný projekt – bude zpívat muzikálové písně Colea Portera za doprovodu mého bandu Melody Makers. I na to se moc těším, protože pracovat s Magdalenou je vždycky velká radost. Je to mimořádná zpěvačka a skvělý člověk.

    ///

    FOTO C.E.M.A.

    Je to jakési barokně operní one-woman show. FOTO C.E.M.A.

    Středa 24. února od 19.30 hodin, Dvořákova síň Rudolfina, Praha

    Program

    • Marco UCELLINI: Aria Quinta „sopra la Bergamasca“ a tre (from Sonate, arie e correnti Op. 3)
    • Claudio MONTEVERDI: Árie z opery Korunovace Poppeina
    • Tarquinio MERULA: Sonata XXIV „Ballo detto Pollicio“ (from Canzoni overo sonate concertante per chiesa e camera Op. 12)
    • Claudio MONTEVERDI: Aria Addio Roma, addio Patria, amici addio! (from L’Incoronazione di Poppea)
    • Dario CASTELLO: Sonata XV a quattro (from Sonate concertate in stil moderno, libro secondo)
    • Marko IVANOVIĆ, Claudio MONTEVERDI: Ariannne´s Query (objednávka skladby – světová premiéra)
    • Luciano BERIO: Sekvence III
    • Biagio MARINI: Passacaglio a quattro (from Per ogni sorte di strumento musicale diversi generi di sonate, da chiesa, e da camera Op. 22)
    • Claudio MONTEVERDI: Souboj Tankreda a Klorindy
    • Magdalena KOŽENÁ – mezzosoprán
    • Andrea MARCON – umělecký vedoucí, cemballo
    • La Cetra Barockorchester Basel
    • Ondřej HAVELKA – režie
    • Martin Černý – scéna
    • Daniela Flejšarová, Kateřina Štefková – kostýmy
    • Lukáš Pondělíček, Vít Bartoň – světelný design

    Magdalena Kožená v Rudolfinu vystoupí se stejným programem zabaleným do slavnostního hávu ještě v pátek 26. 2. od 19:00, kdy proběhne benefiční galakoncert ve prospěch nového Nadačního fondu M. Kožené ve prospěch ZUŠ.

    Podrobný program a další informace: www.kozena.cz

    Pořadatelé: C.E.M.A. / Česká filharmonie

    • Autor:
    • Publikováno: 24. února 2016

    Komentáře k článku: Tip: Magdalena Kožená v Rudolfinu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,