Úlohou divadla je vyjadřovat se svobodně
Činoherní soubor Městského divadla Kladno se od počátku listopadu 2015 nachází v situaci, kdy nemá kompetentní umělecké vedení, konkrétní náplň práce ani jasnou vizi budoucnosti.
Soubor vstupoval do své 101. sezóny s nadějí a informací, že se stěhování do historické budovy divadla, po šesti letech provizorního provozu v Divadle Lampion, uskuteční v zimě roku 2015 a zrekonstruovaná budova bude slavnostně otevřena v druhé polovině ledna 2016. K tomuto termínu byla připravována premiéra autorské inscenace Tančírna na Kladně. Nedlouho po zahájení sezóny se ale ředitelce divadla Blance Bendlové a vedení města podařilo umělecký soubor během několika dnů zcela destabilizovat a koncepci divadla destruovat.
2. listopadu 2015 Rada města Kladna svěřila správu a řízení historické budovy divadla, její zkušební provoz, plán a realizaci jejího využití, včetně dramaturgického plánu magistrátnímu úředníku Ladislavu Pavlíkovi, vedoucímu oddělení právních subjektů, kultury, tiskových a administrativních agend.
4. listopadu 2015 obdržela ředitelka Blanka Bendlová dopis od primátora, ve kterém jí oznamuje, že slavnostní otevření divadla nebude realizovat soubor Městského divadla Kladno, protože město se s ním „jako I00% vlastník společnosti Divadla Kladno neshoduje v základních požadavcích a to, v žánru, a ani v kritériích, což je spokojenost a návštěvnost diváků, a to zejména v budově nově rekonstruovaného divadla.“ Dále v dopise oznamuje, že zahajovací večer bude připraven kladenskými amatérskými soubory.
Téhož dne, 4. listopadu, zaslala Blanka Bendlová uměleckému šéfu Danielu Přibylovi e-mail, ve kterém mu „s okamžitou platností zakazuje dělat jakákoli rozhodnutí ohledně nasmlouvávání režisérů a jejich spolupracovníků na realizaci inscenací, objednávání autorských práv a překladů či napsání her. Najímání herců či jiných spolupracovníků. A to i v ústní podobě, aby nemohlo být jakkoli ohroženo hospodaření společnosti”.
5. listopadu 2015 svolal Daniel Přibyl informační schůzku uměleckého souboru, na které ředitelka Blanka Bendlová souboru sdělila:
1. že návrat činoherního souboru do rekonstruované historické budovy divadla se opět odkládá.
2. že zastavuje zkoušení a technickou realizaci inscenace Tančírna na Kladně.[1]
3. že se s největší pravděpodobností ruší již předjednaný dramaturgický plán na divadelní sezonu 2015/2016
4. že stávající umělecký šéf Daniel Přibyl k 30. listopadu 2015 na základě vzájemné dohody ve své funkci končí.
10. listopadu 2015 se konalo setkání všech zaměstnanců divadla, na kterém umělecký soubor projevil svou nespokojenost s výše zmíněnými rozhodnutími a obavy o budoucnost divadla. Ředitelka Blanka Bendlová oponovala tvrzením, že členové uměleckého souboru jsou pouhými zaměstnanci, kterým nemusí záležet na tom, na jakých inscenacích, v jakém prostoru a pod čím vedením budou pracovat. Na témže setkání ředitelka oznámila, že se ujímá prozatímního uměleckého vedení činoherního souboru.
V dalších dnech, navzdory tomu, že texty naplánovaných inscenací doposud nečetla, byl za jejího uměleckého vedení zrušen další titul, Zolův Zabiják v režii Jana Friče. Ředitelka vybídla Friče k výběru „divácky vstřícnějšího“ titulu. Jan Frič na její podmínky nepřistoupil a režii jiného titulu odmítl.[2] Režisér dalšího plánovaného titulu, dramatizace románu J. Havlíčka Neviditelný, Lukáš Brutovský, svou režii v MDK rovněž odmítl.
18. listopadu 2015 se se souborem sešel primátor města Kladna Milan Volf. Zástupci uměleckého souboru sdělili primátorovi svůj nesouhlas s vedením Blanky Bendlové. Primátor námitky souboru přijal a sám několikrát zpochybnil její kompetentnost. Přesto opakovaně prohlásil, že ředitelku Bendlovou neodvolá.
Dále soubor informoval, že kdyby Daniel Přibyl dobrovolně neodešel, tak by ho sám odvolal. Jako důvod pro nespokojenost s jeho dosavadním uměleckým vedením uvedl, že divadlo dlouhodobě trpělo malou návštěvností. Soubor primátora upozornil, že vedení divadla zrušilo po stěhování do Divadla Lampion předplatné a propagace byla zredukována na minimum. Navíc se v provizorních podmínkách (původně na jeden rok) ocitli nejen tvůrci, ale také diváci. Divadlo Lampion není uzpůsobeno tak, aby divákům nabídlo komfort, který patří k večerní návštěvě divadelního představení. Primátor přesto klade malou návštěvnost za vinu náročné dramaturgii. Soubor je ale přesvědčen, že dramaturgie byla žánrově vyvážená a dbala na všechny divácké skupiny. Na repertoár byly pravidelně nasazovány „divácky vstřícnější“ tituly, jako je například Miláček, Vražda na Nilu, Jentl, Česká kuchařka, Plíce, Podnájem na bulváru Courteline a další. Náročné tituly, jako jsou Přízraky, Koncert na přání, Otec/ Matka ad. byly koncipovány do studiové scény v historické budově, která má plánovanou kapacitu cca 70 míst.
Dále soubor požádal primátora, aby byli v komisi na výběr uměleckého šéfa zastoupeni odborníci z divadelní obce. Primátor vyjádřil nevoli a navrhl souboru, aby vybral a doporučil člověka, který bude vyhovovat jak souboru, tak ředitelce Bendlové a jemu samotnému, a který s ním bude ochoten jednat o dramaturgii divadla.
Popřel, že by titul Tančírna na Kladně nevyhovoval kritériím radnice na slavnostní otevření historické budovy.
1. prosince se s uměleckým souborem sešel bývalý herec Městského divadla Kladno Jaroslav Slánský a informoval jej, že mu byla primátorem Milanem Volfem nabídnuta pozice uměleckého šéfa s nástupem 1. ledna 2016. Jaroslav Slánský nabídku přijal.
///
Z výše popsaných událostí je zjevné, že během jednoho měsíce byla znehodnocena časově, pracovně i finančně náročná příprava několika titulů, že byl de facto zastaven dramaturgický vývoj činoherní scény bez ohledu na kladné hodnocení odbornou kritikou i veřejností, a to bez jakéhokoli relevantního zdůvodnění, hlubší analýzy či formulování nové strategie pro oblast divadelní kultury města Kladna, bez názorové participace občanů a odborné veřejnosti. Z uvedeného jednoznačně vyplývají manažerské chyby ředitelky Blanky Bendlové, která evidentně nehájí zájmy uměleckého souboru, ale pouze zájmy politické a funkcionářské.
Během třináctiletého období, kdy je ředitelkou Městského divadla Kladno, se vystřídalo ve vedení souboru pět uměleckých šéfů. Spolu s nimi se samozřejmě obměňovaly umělecké, technické a produkční týmy a bylo tak znemožněno stabilní, jasné směřování divadla. Dlouhá řada manažerských pochybení především v ekonomické a PR oblasti a absence průběžné komunikace s vedením města nemůže být svalována na bývalého uměleckého šéfa, ale je jednoznačně pochybením ředitelky a jejím kompetenčním selháním.
Své razantní zásahy do dramaturgického plánu aktuální sezóny hájí tím, že netušila, že termín otevření historické budovy je v ohrožení, neznala dramaturgický plán a o finančních parametrech inscenací se dozvěděla pozdě. Je s podivem, že ředitelka divadla nekomunikuje s jejím zřizovatelem, nezajímá se o její umělecké směřování a nemá přehled o hospodaření.
Nedávné neuvážené kroky ředitelky Blanky Bendlové způsobily destabilizaci souboru. Oslovení režiséři na základě jejího jednání a prozatímního uměleckého vedení odmítají práci v MDK. Zjevně jí nedůvěřuje ani vedení města, které jí nechce svěřit řízení historické budovy, ale přesto, bez udání relevantních důvodů, odmítá její odvolání. Zájem o divadlo ztrácí také publikum, které je nuceno opětovně čekat na otevření historické budovy, a které se nedočká tří již avizovaných premiér v aktuální sezóně.
///
Členové činoherního souboru jsou k napsání tohoto prohlášení vedeni svou sounáležitostí s obyvateli města Kladna, hlubokým vztahem a úctou ke stoleté divadelní tradici (což mimo jiné prokázali i dlouhodobým setrváním v provizorních podmínkách), obavou o další umělecký osud souboru a strachem z jeho již propukající umělecké izolace.
Oceňují snahu Jaroslava Slánského vyřešit aktuální krizi divadla a soubor znovu stabilizovat v pozici nového uměleckého šéfa. Nicméně jako jediné možné zajištění důstojné a suverénní budoucnosti stálého souboru v Kladně považuje umělecký soubor jmenování Jaroslava Slánského jako šéfa prozatímního, odvolání stávající ředitelky a vyhlášení transparentních výběrových řízení na posty ředitele a uměleckého šéfa, kteří ve vzájemné symbióze povedou jak provoz budovy divadla, tak provoz umělecký. Termín výběrových řízení by měl být určen tak, aby měli uchazeči dostatek času zodpovědně a plnohodnotně připravit své koncepce. Vyhlášení výběrového řízení na uměleckého šéfa v době největší krize divadla s uzávěrkou uprostřed divadelní sezóny (6. ledna 2016) považuje soubor za nešťastné a neuvážené.
Úlohou umění, divadlo nevyjímaje, je vyjadřovat se svobodně a tedy i kriticky ke stavu světa a společnosti, klást znepokojivé otázky, provokovat, otevírat nové cesty v přemýšlení, vnímání a utváření názoru. Za rekonstruovanými a zušlechtěnými zdmi kulturních institucí by měl probíhat sebevědomý a nezávislý tvůrčí kvas. Nestane se tak, pokud budou politici na kulturu uplatňovat pouze ekonomická kritéria, budou si klást podmínky a žádat kompromisy. Veřejné kulturní instituce mají svému publiku kromě zábavy nabídnout také hlubší duchovní a estetický zážitek. Divadlo nemá diváckému vkusu podléhat, ale naopak jej utvářet.
Vedení města Kladna vyjadřuje současnému souboru a jeho dosavadnímu výraznému, modernímu a ceněnému směřování nedůvěru ještě před tím, než mohl prokázat, zda náročný repertoár v komfortu nově zrekonstruované budovy a při obnovení předplatného obstojí a najde své publikum. Jisté je, že dosavadní dramaturgie má v Kladně smysl, protože si své nezanedbatelné publikum i z širšího okolí našla, a to i přes šestileté provizorium bez předplatného a výrazné propagace.
V Praze dne 7. prosince 2015
Za herecký soubor:
Šárka Opršálová
Marie Štípková
Alena Štréblová
Petra Tenorová
Diana Toniková
Petr Buchta
Jan Grundman
Jiří Š. Hájek
Hynek Chmelař
Tomáš Petřík
Miloslav Tichý
Za dramaturgii:
Marie Nováková
Za produkci:
Aneta Nádvorníková
Magdaléna Zelenková
Poznámky:
[1] K inscenaci Tančírna na Kladně byl hotov autorský scénář režiséra Dodo Gombára a dramaturgyně Marie Novákové, byla vytvořena režijní, choreografická, hudební, scénografická a kostýmní koncepce. Inscenace se již cca tři týdny zkoušela.
[2] Inscenace se měla začít zkoušet 21. 12. Pro inscenaci Zabiják byla hotová dramatizace Ivy Klestilové, scénografická koncepce Marka Cpina a na hostování v hlavní roli byla oslovena Petra Špalková.
///
Dokumenty:
Provozní a kompetenční opatření společnosti Divadla Kladno s.r.o.
S okamžitou platností zakazuji uměleckému šéfovi Danielu Přibylovi dělat jakákoli rozhodnutí ohledně nasmlouvání režisérů a jejich spolupracovníků na realizaci inscenací, objednávání autorských práv a překladů, či napsání her. Najímání herců, či jiných spolupracovníků. A to i v ústní podobě, aby nemohlo být jakkoli ohroženo hospodaření společnosti.
V Kladně 4. 10. 2015
mgr. Blanka Bendlová
Jednatelka spol. Divadla Kladno s.r.o
///
Dopis primátora města Kladna Mgr. Milana Volfa ředitelce MD Kladno Blance Bendlové ze 4. 11. 2015:
Statutární město
KLADNO
Mgr. Milan Volf
primátor města Kladna
4.11.2015
Vážená paní ředitelko,
na základě včerejšího rozhovoru Vám oznamuji, že premiéru u příležitosti slavnostního otevření divadla nebudeme s Vaším souborem realizovat. Jako 100% vlastník společnosti Divadla Kladno se neshodujeme v záklađních požadavcích a to, v žánru, a ani v kritériích, což je spokojenost a návštěvnost diváků, a to zejména v budově nově rekonstruovaného divadla. Zahajovací termín připravíme s amatérskými divadelními soubory.
A dále Vás prosím Vás o odpovědi na tyto otázky:
1) Proč jsem na základě včerejšího rozhovoru dnes neobdržel Vámi navrhované termíny možných zkušebních představení v průběhu ledna potažmo února 2016? Rádi bychom pro Vás co nejdříve získali odpovědi, zda je možné v těchto termínech divadelní představení odehrát byť ve ,,zkušebním režimu“.
2) Vize a cíl Vaší společnosti je mít co nejvíce pochval od kritiky nebo co nejvyšší návštěvnost a repertoár, který by pozvedl větší zájem diváků o divadelní představení Vašeho souboru a to zejména pokud se jedná ještě o představení v nově zrekonstruované budově.
3) Kdo rozhodl a jaké finanční náklady byly vynaloženy na přípravu a zkoušení premiéry ,,Tančírna“ na lednoý termín. Rovněž kdo rozhodl o termínech a nákladech všech ostatních připravovaných premiér a představení v termínech do konce února 2016. Proč si Vaše společnost nedokáže zjistit reálný termín otevření budovy divadla, a to i přesto že se
pravidelně zúčastňujete kontrolních dnů a jste i členy hodnotících komisí ve výběrových řízeních.
Dovoluji si na závěr podotknout, že město Kladno hradí provoz Vaší společnosti a není možné bez návaznosti, kontinuity, komunikace a vzájemné spolupráce takto nadále pokračovat.
Milan Volf v.r.
Kontaktní spojení:
Magistrát města Kladna, nám. Starosty Pavla, 272 52 Kladno
Tel: +420 312 604 121
Fax: +420 312 248 021
Email: [email protected]
Web: http://www.mestokladno.cz
///
Více na i-DN:
…
V Kladně do opraveného divadla (snad) v září
Daniel Přibyl: Návrat do původní budovy se blíží
V Kladně se chystají na otevření budovy
Pavlík: Divadlo v Kladně rozhodně nekončí
Přibyl: Má koncepce nemá další perspektivu
Otevření MD Kladno se odkládá – zpráva ČTK
Přibyl odchází, část souboru je proti
Komentáře k článku: Úlohou divadla je vyjadřovat se svobodně
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Jára a Heda Košťálkovi Mohykán Hořovice
Srdečně zdravíme z Hořovic.
Vydržte, přátelé, držíme palce Vám, držte je nám a vše se v dobré obrátí.
Klid, mír a Lásku
07.12.2015 (21.15), Trvalý odkaz komentáře,
,Libor Kasik
Vzdyt je to absolutni fraska.
Buran Volf hodnoti dramaturgii, odvolava a jmenuje umelecke sefy, ale fatalne nekompetentni Bendlovou (coz vi nejen cele Kladno, ale i cely divadelni svet) neodvola. Protoze je sam fatalne nekompetentni mocipan. Herci mluvi kvetnate, ale ja to reknu opet stejne a strucne. Rada musi odvolat Bendlovou a udelat CISTE vyberove rizeni (prizvat do komise odborniky) a vybrat noveho reditele s adekvatnimi kompetncemi a odpovednosti.
08.12.2015 (7.35), Trvalý odkaz komentáře,
,Jan Král
Bendlová je neschopná!!!
Totálně. Rekonstrukci zazdila. Spoustu peněz při tom ukradla. A mému kámošovi se snažila ukrást telefon, který zapomněl na benzínové pumpě. Ale kamery jsou hoooolt svině. Pryč s ní, s paní protekční…..
08.12.2015 (12.23), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
„Zahajovací termín připravíme s amatérskými divadelními soubory…“
Uff. To je docela silná káva, má-li Kladno profesionální divadelní soubor, který by měl v zrekonstruované budově sídlit a hrát. Docela by mě zajímalo, koho má pan Volf na mysli. V. A. D. – jediní, kteří mě z kladenských amatérských souborů napadají – to asi nebudou. Těžko by do toho šli, a pokud, byli by jistě nespoutanější, drsnější a kontroverznější než celá Přibylova dramaturgie v MD.
Že by na zahájení zahráli Levínského Harilu?
08.12.2015 (13.22), Trvalý odkaz komentáře,
,Ochotník
Pane Vladimíre Hulče,
domnívám se, že pan Milan Volf má na mysli amatérský soubor Kladina, jehož produkčním je David Volf…
10.12.2015 (11.05), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Aha,
děkuju za rozpletení. Znám je z turnovského festivalu Modrý kocour. Sympatická parta, ale slavnostní otevření velkého divadla…?! To se mi nechce věřit. A to ani z jejich strany, že by do toho šli.
🙂
Pro čtenáře i-DN, více info najdou zde: http://kladina.cz/
10.12.2015 (14.33), Trvalý odkaz komentáře,
,Jan Frič
Úkol pro novináře:
Zrušení dramaturgického plánu a příprav inscenací bylo zdůvodněno nepřipraveností budovy k této činnosti. Odpovědnost za to nese jednatelka a ředitelka společnosti Divadla Kladno s.r.o.. Dle vyjádření primátora měla být obeznámena se stavem a postupem prací na rekonstrukci historické budovy Městského divadla Kladno, jak z kontrolních dnů, tak z komunikace s vedením města. Proč tomu tak nebylo?
Otázka návštěvnosti představení společnosti Divadlo Kladno s.r.o. musela být ředitelce a jednatelce známa, jedná se o dlouhodobý proces. Proč dříve nezakročila proti tomuto podle ní negativnímu trendu, pokud to je důvodem ke zpochybnění současné a budoucí dramaturgie?
Jak byla společnost a všechny její složky připravena na stěhování do nové budovy? Kde je harmonogram stěhování, zprovoznění, ozkoušení nové divadelní budovy? Jak byla nebo bude personálně posílena společnost Divadla Kladno s.r.o. vzhledem k přechodu do nové budovy (jedná se o pozice herec, herečka, zvukový a světelný technik, jevištní technik, dramaturg apod.)? Tato otázka se vztahuje na vedení města: Kteří odborníci budou zprovozňovat a zavádět nové divadelní, jevištní a další technologie nezbytné k chodu zrekonstruované budovy? Kdo bude mít na starosti marketing a PR nové budovy? Jak bude řešen provozní soulad mezi potřebami městského odboru a divadelním provozem (zkoušky inscenací, bourání a stavění představení a zkoušek, technologické vybavení budovy atd.)?
PR a marketing nové budovy bude řešen po linii společnosti Divadla Kladno s.r.o. nebo Statuárního města Kladno? Jak budou řešeny termínové kolize? A kdo nese odpovědnost za umělecké fungování budovy?
Kde začínají a končí kompetence ředitelky a jednatelky společnosti? Nese plnou odpovědnost za chod své organizace? Jedná se především o její osobou podepsané smlouvy, výběrová řízení na nového uměleckého šéfa a celý chod jí svěřené organizace Statutárním městem Kladno. Proč bylo například zrušeno výběrové řízení na nového uměleckého šéfa společnosti Divadlo Kladno s.r.o.? Kdo určil nového uměleckého šéfa bez výběrového řízení a s jakým záměrem?
Jaké střednědobé a dlouhodobé zájmy a výhledy s vedením Městského divadla Kladno a divadla Lampion má Statutární město Kladno?
08.12.2015 (20.24), Trvalý odkaz komentáře,
,Kamelot
A zde reakce v Kladenském deníku:
http://kladensky.denik.cz/zpravy_region/herci-kladenskeho-divadla-se-vzbourili-proti-radnici-i-reditelce-20151209.html
09.12.2015 (13.54), Trvalý odkaz komentáře,
,DN
Z Kladenského deníku vybíráme:
„Jaroslav Slánský působil v kladenském divadle jedenáct let, má patřičné vzdělání a zkušenosti a zná Kladno. Přišel s projektem, který chce mimo jiné vrátit například muzikály a mimo inscenační aktivity, což Daniel Přibyl naprosto odmítal. Slánský je cesta, jak vrátit do divadla diváky,“ řekla ředitelka Bendlová.
S nutností divadlo stabilizovat souhlasí i primátor Milan Volf. „Potřebujeme uměleckého šéfa s jasnou vizí, který začne ihned pracovat na dramaturgickém plánu,“ uvedl v reakci na prohlášení souboru. „Souhlasím s Blankou Bendlovou, že Jaroslav Slánský je nejlepší volbou pro kladenské divadlo. Má jasnou představu o budoucnosti divadla. Za své herecké působení v našem divadle zanechal nesmazatelné stopy.“
10.12.2015 (14.45), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Čepek
Držte se, jsem s vámi!!!
09.12.2015 (22.17), Trvalý odkaz komentáře,
,Arnošt Goldflam
Neschopné vedení paní ředitelky,
které jsem měl možnost poznat – a patrně i vedení města – dopadlo tak, jak dopadlo.
Křupani a tzv. klientelismus vládne a dělá si, co chce a – bohužel – většinou vítězí. Tak jsem zvědav, bude-li konkurs na nové vedení, zvítězí-li skutečně umělecká koncepce. A taky jsem zvědav, kdo to všechno bude posuzovat! Přál bych nám všem, aby ten proces byl transparentní a kvalifikovaný. Městu přeju zodpovědné a vzdělané vedení a divadlu též!
Snad se to časem podaří, doufejme.
Arnošt Goldflam
10.12.2015 (11.17), Trvalý odkaz komentáře,
,