Divadelní noviny Aktuální vydání 1/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

1/2025

ročník 34
25. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    STUDENTSKÁ PARTA: Totálně voškubat. Bližního svého jako.

    „Protože tady, tady je to ta, svoboda, prostě. Svoboda. Když máš na to. Když seš schopnej, vlastním pánem. Být jako.“

    Takto, v inscenaci Jako lvi aneb Sestup a vzestup pana B. skupiny Lachende Bestien režiséra Michala Háby, promlouvá jeden ze tří bezdomovců k panu B. (Kryštof Bartoš) poté, co přijde o všechno. Pan B. – kdysi úspěšný bankéř, nyní člověk na ulici s tuzemákem ve šrajtofli – je mladý ambiciózní self-made man, který věří v sílu trhu a konkurence. Kvůli zranění kolene a následnému dlouhému pobytu v nemocnici však přestane být schopen splácet hypotéku, veškerý jeho majetek skončí v exekuci a on na dlažebních kostkách v Celetný. Nic mu však nebrání v tom své praktiky provozovat i zde nebo pod mostem. 

    Zleva Kryštof Bartoš, Mark Kristian Hochman, Ondřej Jiráček, Jindřich Čížek. FOTO Patrik Borecký

    Výrazně stylizovaný, zcizovací a hravý text Romana Sikory, plný zpřeházených slov a repetic, jako by se zadržovaným smíchem poukazoval právě na naivní tunelové myšlení mnohých podobných „bankéřů“. Hába, jemuž je anti-kapitalistická kritika systému vlastní, vyznění textu zdůrazňuje svým bravurně nabroušeným humorem bohatým na absurdně groteskní gagy a provokativní interakci s diváky.

    Ale číst tuto inscenaci jako pouhý výsměch skomírajícím bezdomovcům by bylo mylné. Pan B. svůj vzestup a pád zažívá dvakrát – jednou v civilizované společnosti, podruhé na jejím okraji. Vykořisťování probíhá i mimo daný systém – u lidí bez domova. U lidí, co nemají nic. Bezútěšná touha po moci a penězích je v nás totiž natolik zakořeněná, že už ani nejde mluvit o chybě systému. Hába se Sikorou tedy nekritizují neoliberální společnost napřímo, nýbrž optikou animálně iracionálního, chcete-li lvího, pudu, který je s touto ideologií tak spřažen.

    Zleva Kryštof Bartoš, Mark Kristian Hochman, FOTO Patrik Borecký

    Pan B. nakonec neuspěje ani na ulici a je opět překonán svými konkurenty. V pekle ho přivítá Václav Havel, který mu s radostí umožní své blízké oškubávat i v posmrtném životě. Celý příběh je tak absolutně bez ponaučení, což na konci představení divákům oznámí i herci. Inscenace Jako lvi sice nenabízí žádné řešení či snad lepší alternativu k současnému celospolečenskému fungování a objektu své kritiky, její zbraní je ale vtip a fakt, že jak s bezdomovci, tak s bankéřskými šmejdy se potkáváme na denním pořádku. Stále máme co zlepšovat.

    Lachende BestienDivadlo X10, Praha – Roman Sikora: Jako lvi aneb Sestup a vzestup pana B. Režie Michal Hába, dramaturgie a produkce Veronika Linka, výprava Adriana Černá, hudba Jindřich Čížek, asistence režie Veronika Macková, hrají Kryštof Bartoš, Mark Kristian Hochman, Ondřej Jiráček, Jindřich Čížek. Psáno z reprízy 17. 12. 2024. Foto na náhledovém obrázku Patrik Borecký. 

    • Autor:
    • Publikováno: 3. ledna 2025

    Komentáře k článku: STUDENTSKÁ PARTA: Totálně voškubat. Bližního svého jako.

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Možná by stálo za to
      doplnit na závěr informaci, že – dokonce dvě – kritiky vyšly před necelými dvěma lety v Divadelních novinách 3/2023: https://www.divadelni-noviny.cz/jak-peklu-uniknout-kdyz-ciha-v-nebi (autorka Kateřina Kykalová), respektive na iDN: https://www.divadelni-noviny.cz/cynismus-a-zlobnost-nejsou-reseni (autor – s dovolením – já).
      Proč potřetí?!

      03.01.2025 (19.21), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • DN

        Avatar

        Dobrý večer, Vladimíre,

        děkuji za doplnění na závěr. Cílem je věnovat prostor tohoto média i mladým začínajícím studentům divadelní kritiky, aby se mohli profilovat na stále aktuálních tématech. Není přeci zapotřebí reflektovat jen nově vzniklé inscenace, ale přinášet i nové pohledy, jak nad vzniklými inscenacemi přemýšlet. Proto je velmi přínosné zavnímat všechny tři vzniklé texty a přistupovat shovívavě ke zmíněnému opakování. 🙂

        03.01.2025 (19.37), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Vladimír Hulec

        Vladimír Hulec

        Dobrý večer, Jano (?), Lukáši (?)… DN,
        nic proti studentům – naopak -, ale přece jen by asi bylo dobré napsat, že jde o studentskou rubriku/text (zřejmě tak trochu obdobu Kritiklabu, kterému jsme věnovali speciální kolonku v záhlaví iDN – zatím tam stále je). Takto – zvlášť když jste neuvedli datum premiéry – to působí jako recenze nové inscenace, o které se dosud v Dn či na iDN nepsalo.

        03.01.2025 (20.55), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Lenka Veverková

      Avatar

      „Důraz klademe na aktuální kulturní zpravodajství a servis a budeme uveřejňovat i recenze a glosy k inscenacím, a to co nejdříve po jejich uvedení a pokud možno v co nejširším záběru.“

      03.01.2025 (19.32), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,