Tygr v tísni zvedá kotvy
Kulturní prostor Divadlo VILA Štvanice, který vznikl v roce 2014 jako domovská scéna souborů Tygr v tísni, Divadlo LETÍ a Geisslers Hofcomoedianten, oslavil na podzim tohoto roku deset let své existence. Od roku 2025 ho čeká hned několik změn. Do nové dekády svého působení vstupuje s novým ředitelem, kterým se na základě výběrového řízení stal kreativec a brand manažer Miřek Vrbický. Po více než deseti letech se navíc transformuje spolupráce se souborem Tygr v tísni, který nadále již nebude hlavním rezidentem, VILU však zcela neopouští. Nově vzniklý prostor soubory zaplní nejen rozšířením vlastního repertoáru, ale také dalším kulturním i komunitním programem.
Deset let po založení pražské scény Divadlo VILA Štvanice dospěl umělecký soubor Tygr v tísni k proměně celkové dramaturgie a jeho cílem již nadále nebude setrvávat na jednom místě, ale putovat, cestovat, nacházet a objevovat dosud neobjevené. Plně se zaměří na linii divadla v netradičních prostorech a regionálních lokalitách a bude prohlubovat své zkušenosti v historickém, sociologickém a site-specific výzkumu. Rozhodli jsme se částečně opustit pražské prostředí, ve kterém jsou už neotřelé prostory z velké části objevené a zabydlené a témata vytěžená a vydat se do regionů, spolupracovat s místními komunitami a organizacemi, nacházet nová, neprozkoumaná témata, dodává kmenová dramaturgyně Tygra v tísni Marie Nováková.
Projekt Antická Štvanice, který se stal každoroční divadelní událostí pod širým nebem, bude na Štvanici pokračovat i nadále. Divadlo VILA Štvanice zůstává pro soubor i nadále koproducentem a pražským kotvištěm, kam se bude na začátku září vždy rád vracet.
Budoucnost Tygra
S novým rokem 2025 se Tygr v tísni vydává z Divadla VILA Štvanice na cesty. Prvním výsadkem, který soubor čeká po odchodu, bude v roce 2025 projekt o válečném dětství s pracovním názvem “Koterovská 40”. Imerzivní instalace, která vzniká ve spolupráci s plzeňským kulturním spolkem PaNaMo, studenty Gymnázia Františka Křižíka a Střední uměleckoprůmyslové školy Zámeček v industriálním prostoru Papírna. Dále soubor čeká obnovená premiéra Berlin Alexanderplatz ve formě site-specific koncertu nebo koprodukce s divadelním spolkem LokVar na putovní loutkové inscenaci pro dospělé publikum na začátku roku 2026. Tygr v tísni se těší na novou kapitolu a na spolupráci s regionálními partnery a komunitami, které budou součástí jeho další cesty. O očekávaných premiérách se brzy dozvíte více na webových stránkách a sociálních sítích.
Antická Štvanice je jediným projektem, díky kterému soubor zůstává s ostrovem Štvanice propojen. Desátý ročník tohoto festivalu uvede autorskou adaptaci mýtu o Argonautech “Zlaté rouno” z tvůrčí dílny Zuzany Burianové a Marie Novákové. S jubilejním ročníkem založí festival Antická Štvanice platformu pro výzkum částečně dochovaných antických dramat a tvorbu nových textů ve spolupráci se současnými českými i řeckými autory, překladateli a odborníky na antickou literaturu a divadlo.
Ruku v ruce s uměleckým přerodem přichází také nová vizuální identita. Logotyp postavený na výrazné typografii pracující s významem slov reflektuje odraz od dosavadních tvůrčích základů směrem k novým formám a uměleckým záměrům. Logo bylo navrženo v české i anglické verzi pro využití v tuzemských i mezinárodních projektech a doplněno zkrácenou kruhovou variantou pro sociální sítě.
Typografie značky stojí na nadpisovém fontu Agharti, práce s množstvím jeho řezů se stala jedním z hlavních prvků celé vizuální identity. Dalším zásadním pilířem je fotografický koncept. Tváří nových inscenací je chiméra, kolážová portrétní fotografie, která ztělesňuje inscenaci samotnou, její motivy a témata. Lidský model je pro fotografii stylizován prvky symbolizujícími dramatické náměty projektu. Témata, postavy a atmosféra inscenace jsou otištěny do jednoho portrétu. Témata, postavy a atmosféra inscenace jsou tak otištěny do jedné tváře, dodává k nové vizualitě její autorka Aneta Kučeříková.
Nová vizualita vznikla za podpory programu Kreativní vouchery v rámci Národního plánu obnovy Ministerstva kultury ČR a její základní prvky si můžete prohlédnout v přiložené příloze.
Budoucnost Divadla VILA Štvanice
Divadlo VILA Štvanice zůstává domovem dvou rezidenčních souborů – Divadla LETÍ a Geisslers Hofcomoedianten, které mají velké plány na rozšíření svého repertoáru. Zároveň je spojuje zájem o otevření prostorů VILY širšímu divadelnímu i nedivadelnímu publiku. Pro Divadlo LETÍ je Štvanice nejen místem, kde můžeme svobodně tvořit a rozvíjet progresivní dramaturgii zaměřenou na současné hry, ale také prostorem pro budování širší divácké komunity, uvedla umělecká šéfka Divadla LETÍ Marie Špalová s tím, že se v budoucnosti soubory plánují ještě více zaměřit na zapojení diváků a dalších partnerů do dění na Štvanici a přinášet nejen nové inscenace, ale i prostor pro vzájemné setkávání a sdílení.
Na záměru rozšířit vlastní repertoár i paletu dalších aktivit se shoduje i soubor Geisslers Hofcomoedianten, který již nyní vnitřní i venkovní prostory VILY oživuje například každoročním dětským festivalem VILOmeniny. Divadlo VILA Štvanice nám poskytuje zázemí, kde můžeme naplno rozvíjet naši specifickou poetiku inspirovanou barokem, humorem a experimentem. Naším cílem je dále rozšířit divadelní repertoár a nabízet divákům stále nové zážitky, potvrzuje jeho umělecký šéf Petr Hašek.
Divadlo VILA Štvanice tak vstupuje do nové fáze, která přinese ještě bohatší program a nabídne divákům prostor pro setkávání s různorodými formami nejen divadelní tvorby.
Komentáře k článku: Tygr v tísni zvedá kotvy
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)