U voleb Za Poříčskou bránou
Prostory starého neobydleného pavlačového domu v ulici Za Poříčskou bránou opět ožívají divadlem. Tentokrát se však nejedná o vlastní tvorbu divadelního uskupení Pomezí, jež se kontinuálně věnuje imerzivnímu divadlu, ale o rezidenční, rovněž imerzivní inscenaci studentů Katedry činoherního divadla DAMU s názvem Lístky, prosím.
Ta je sice zasazena do 50. let minulého století, ale ve svém sdělení je nadčasová. I přes dobové kostýmy a scénografii děj poskytuje dostatek možností k tomu, aby si jej účastníci mohli vztáhnout k dnešní společenské a politické situaci.
V úvodu se ocitáme na „Festivalu filmových nadějí“, který se odehrává v jedné z místností zařízené promítacím plátnem, několika sedačkami z kina a filmovými plakáty ze 30. a 40. let minulého století s vtipně poupravenými jmény snímků i jejich hlavních představitelů. Na plátně se však nakonec místo slibovaného filmu dvou mladých, nadějných tvůrců (Filip Jáša a Anežka Šťastná) objeví záběry z ruského animovaného seriálu Jen počkej, zajíci! Pauzu, během níž se tvůrci společně s promítačem (Tomáš Weisser) snaží nalézt správný „kotouč“, svým proslovem o důležitosti kultury vyplní představitel prozatímní vlády a ministr obrany Stavros (Stavros Pozidis). Stavrosovo až příliš uhlazené, populistické vystupování od první chvíle budí nepříjemné pocity, které ještě zintenzivní, když se film nepodaří nalézt. Zasáhla cenzura? A kdo je vůbec Stavros, jenž před osmnácti měsíci zbavil zemi nebezpečné separatistické skupiny?
Po nezdařeném filmovém promítání už je zcela na účastnících, za kterou z osmi postav se vydají, aby sledovali její osud. Bude to promítač, mladí tvůrci, slečna, která projekci uváděla (Martina Jindrová), mladý pár (Renáta Matějíčková a Petr Urban), nebo přímo Stavros a jeho sekretářka (Barbora Křupková)? A budou jim postupně sesbírané informace vůbec stačit k tomu, aby se u voleb v závěru inscenace dokázali bez váhání rozhodnout, zda zvolí politickou stranu Šťastné zítřky, která je právě u moci a jejímž členem je Stavros, nebo Opozici, jež bojuje proti nesvobodě a lžím?
Informace poskytnuté během představení mi k lehkému rozhodnutí nestačily, což zároveň považuji za velký klad celého projektu a jeho nejsilnější sdělení. V průběhu představení jsem sice vyslechla různé rozhovory přívrženců obou stran a v místnostech domu našla rozličné materiály jako například novinové články o boji proti separatistům, ale kdo mi mohl jasně potvrdit, že se jedná o materiály pravdivé? Můj pocit bezmoci vzhledem k neuchopitelnosti pravdy posilovala i paralelnost jednotlivých hereckých akcí, jež měla za následek roztříštěnost informací, které se ke mně dostávaly a často se i navzájem vylučovaly.
Inscenace také přesvědčivě poukazuje na to, jak politický postoj (de)formuje osobní život lidí. V rámci příběhu se pokaždé trochu jinak, ale zároveň v něčem velmi podobně podepisuje na osudech postav – vysoce postaveného státníka, ale třeba i zcela „obyčejné“ dívky, která prostě jen touží studovat vysokou školu, jenže kvůli politické angažovanosti jejího bratra se jí tento sen pomalu rozplývá.
Režijně – dramaturgickému triu (Vít Malota, Kateřina Popiolková a Kateřina Studená) se podařilo vytvořit inscenaci s dynamickým temporytmem a především značně podmanivou „předvolební atmosférou“. Tu podporují nejen dialogy postav, ale také hravé a důmyslně rozmístěné části scénografie jako například noviny či letáky politických stran. Lze na ně narazit například u předvolebního infostánku, ale i na obyčejné šňůře na prádlo – politika je totiž věc veřejná a proniká do osudů všech lidí, ať chtějí, nebo ne.
Inscenaci zároveň vnímám jako generační výpověď mladého inscenačního týmu, který v ní s energií a zápalem dává jasně najevo, že i přes dnešní informačně roztříštěnou postmoderní dobu se nemáme vzdávat. Proti lži a nenávisti je totiž potřeba bojovat v jakékoliv době.
Katedra činoherního divadla DAMU, Praha a Pomezí, Praha – Lístky, prosím. Režie a dramaturgie Vít Malota, Kateřina Popiolková a Kateřina Studená, scénografie a kostýmy Veronika Svobodová, hudba Jakub Borovanský. Premiéra 24. července 2019 v budově Za Poříčskou bránou 7 (psáno z reprízy 29. července).
Komentáře k článku: U voleb Za Poříčskou bránou
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)