UDÁLOST: Fantom opery z 27. řady
Stovka herců a hudebníků, jízda na loďce, padající lustr těsně před přestávkou a taky 230 fantastických kostýmů. Muzikál Andrewa Loyda Webera Fantom opery, což se ví už téměř 40 let, si zkrátka užijete, i když jste v divadle třeba nikdy předtím nebyli. I když se bojíte, že nás jednou nahradí AI. Nenahradí. Jako muzikálová franšíza byl Fantom opery hrán ve 27 zemích, vidělo jej zatím 160 milionů diváků v 21 jazycích ve 193 městech a 46 zemích. Fantom získal 70 divadelních cen včetně sedmi cen Tony a čtyř cen Olivier. Do Prahy, konkrétně do Kongresového centra, navíc historicky poprvé zavítalo originální provedení Fantoma opery – a samozřejmě hlavně původní britský cast.
Právě prostor Kongresového centra se na unikátní inscenaci originálního nastudování jeví jako nejslabší článek; Fantom opery je sice vytvořen pro velká kukátková divadla (londýnské divadlo Her Majesty´s Theatre má přes 1200 míst), ale ani tato megainscenace, vyžadující prostorné jeviště a špičkové technické zázemí, zřejmě tak úplně nepočítá s olbřímím prostorem kongresového hlediště, kde máte z 27. řady pocit, že se i velkolepá scenérie Fantoma opery trošku ztrácí.
Víc než modely českých celebrit, o kterých jste po premiéře 19. března jistě četli v bulváru, je ale zásadní, že se v hlavních rolích představili herci původního londýnského provedení Nadiim Naaman (Fantom), Lary Martins (Christine Daaé), Paul Erbs (Raoul), Brian McCann (Piangi), Lara Martins (Carlotta), Arvid Lasran (Andre), Nicholas Garrett (Firmin) a Valerie Cutko (Madame Giry).
Devětatřicetiletý Nadim Naaman, který na premiéře vystřihl emotivně silný herecký výkon, a hlavně škálu pěveckých barev od šepotu po řev, měl na konci v Praze pro diváky dojemnou děkovnou řeč, mimo jiné i o tom, že jsme skvělé publikum (což nebylo tak úplně pravda, protože sálem se spíš nesla atmosféra „přišel jsem, tak mě bavte“). Naaman je tahounem celého představení, výborně vypadá a má svou roli otištěnou v DNA; jen v Londýně hrál Raoula v letech 2015 až 2017 a dále se účastní dlouhodobých zahraničních turné.
Představení, uváděné ve franšíze přesně tak, jak jej známe, je plné ryze analogových, ale stále funkčních divadelních efektů, od otáčivého hlediště, po Fantoma na lodi do svého podzemního doupěte až po padající lustr. Je to kýč, ale je také jasné, že na Fantoma opery, který by s přehledem vyhrál cenu o nejstaromódnějších muzikál, se stále chodí kvůli hudbě.
Andrew Lloyd Webber má opravdový popový cit, melodie opakuje a variuje právě tak akorát: nic vás nepřekvapí, nic neurazí, vždycky potěší. Hudba, včetně ikonických písní jako Music of the Night, Think of Me a All I Ask of You, sice evokuje staré dobré osmdesátky, ale představení drží pohromadě jako švýcarské hodinky: něžností, oddanou seriózností, bombastičností mizanscény a všudypřítomnou děsivostí, na kterou visí hlavní motiv, nenaplněná láska. Vždyť muzikál inspirovaný románem Gastona Lerouxe je jedním z největších divadelních úspěchů všech dob právě pro svou až neuvěřitelnou intenzitu příběhu: je totiž nejen o lásce, ale i o vnitřní kráse, o přijetí, o vyrovnání se s vlastním strachem.
Do Prahy zkrátka zavítal kus živoucí britské pop historie: vždyť v Londýně se legendární muzikál usadil 9. října 1986, kdy se konala světová premiéra v divadle Her Majesty´s Theatre. A co víc, hraje se tam dodnes jako druhý nejdéle uváděný muzikál na světě, hned po Bídnících. Dva roky po světové premiéře byl muzikál uveden v New Yorku, na Broadwayi; tam drží prvenství jako nejdéle uváděný titul Broadwaye.
V české verzi byl tento muzikál uváděn v divadle Goja Music Hall producenta Františka Janečka mezi lety 2014-2019.
Na původního Fantoma opery v angličtině a z českými titulky po stranách se můžete do Kongresové centra přijít podívat na celkem 23 představení až do 6. dubna 2025.
Komentáře k článku: UDÁLOST: Fantom opery z 27. řady
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)