UMĚNÍ DN: Romantická, drsná i vtipná instalace – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 2/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

2/2025

ročník 34
25. 2. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Reportáž

UMĚNÍ DN: Romantická, drsná i vtipná instalace

V Galerii Karpuchina, sídlící v bývalé rybárně v Rybné ulici, probíhá výstava Marka Thera, nositele Ceny Jindřicha Chalupeckého z roku 2011. Nachází se vlastně pár kroků od rušného centra Prahy, ale přenese nás do úplně jiného prostředí. Střetávají se tu různé světy a také rozdílné časy.

V přízemí nejprve vstoupíme do „pánského salónu“ s omšelými závěsy, paravánem a jemnou autorovou kresbičkou, která zčásti naznačuje, co návštěvníky čeká v suterénu – hlavním výstavním sále. A tam na dlouhých protilehlých stěnách spatříme dvě protichůdné části výstavy. Nalevo jsou umístěné jemné, melancholické portréty krásných zamyšlených jinochů, kteří zasněně upírají zrak do smutné broumovské krajiny, s níž je spojen původ Markovy rodiny. Tu ještě přibližuje zobrazením květin, které snad nikde jinde nerostou a také naznačením místních krojů.

FOTO Tomáš Rubín

Technicky dokonalé a výrazově čisté rozměrné kresby uhlem na plátně připomínají svou náladou dvacátá léta minulého století. Jako bychom se vrátili do období křehkého poetismu spojeného s hnutím Devětsil. Na pravé straně je však naopak drsná instalace zašlých hospodských pisoárů ze sedmdesátých nebo osmdesátých let, kdy se nikdo příliš nezatěžoval s jejich estetickým řešením ani údržbou. Ta symbolizuje zcela odlišnou dobu plnou hrubosti a bezohlednosti. Přitom se však obě části výstavy velmi dobře doplňují, nebo se dokonce jejich výraz dokonce znásobuje.

FOTO Tomáš Rubín

Mark Ther se často zabývá příběhy, které souvisejí se vztahy mezi českou a německou kulturou, mezi českou a německou společností, jak se vyvíjely a často dost zásadně proměňovaly v odlišných dobách. Vyjadřuje se různými výrazovými prostředky, v posledních letech se vedle videa stále víc zabývá kresbou, která je také důležitou součástí této výstavy. Aby však vyzněla její atmosféra vyzněla ještě přesvědčivěji, podkresluje ji vemlouvavá píseň Bez rozloučení, kterou zpívala francouzská šansoniérka Mireille Mathieu a řada dalších interpretů včetně Karla Gotta.

Mark Ther. Galerie Karpuchina. Rybná 22, Praha 1. Do 30. dubna. 2025.

FOTO náhledového obrázku Tomáš Rubín.


Komentáře k článku: UMĚNÍ DN: Romantická, drsná i vtipná instalace

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,