Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    (Un)Happy Chicken aneb Mafie z drůbežárny

    V polovině listopadu uvedlo pražské Divadlo pod Palmovkou druhou premiéru letošní sezony. Po grotesce Bezruký Frantík přišlo s černou komedií Happy Chicken – drůbeží farma z pera Michala Langa, který je nejen uměleckým šéfem a ředitelem divadla, ale také režisérem nově uváděné inscenace. 

    Rodina uprchlíků a jejich osud je jen jedním z témat inscenace. Foto: Petr Neubert

    Český Bruntál nedáme! je heslo a také název xenofobního (až rasistického) hnutí tohoto nevelkého městečka, které se vehementně snaží „bránit“ české prostředí proti – jejich slovy – „černým hubám“, což je pouze jimi samotnými uměle živená představa a obava z nereálné invaze migrantů. Hnutí je tvořeno skupinkou kamioňáků a pracovníků firmy Happy Chicken CZ, která zprostředkovává rozvoz kuřecího masa, tzv. brojlerů (mladé jatečné zvíře, které je vykrmované intenzivním způsobem, aby co nejrychleji vyrostlo a rychle nabíralo svalovou hmotu), maso je rozváženo do zbytku republiky a do zahraničí. Firma je pod správou Jana Janoty mladšího (Jan Teplý), který je zároveň ale kamarádem zbylých pracovníků a manipulativně na ně uplatňuje svůj vliv. To se projeví především ve chvíli, kdy se na veřejnost dostanou videa ukazující pravou tvář Happy Chicken CZ, s čímž se Janota se zbytkem kumpánů musí nějak vypořádat, aby firma nezkrachovala.

    Příběh společnosti Happy Chicken CZ lze považovat za pomyslný středobod inscenace. Autor a režisér ze svého díla však nevybral pouze jedno ústřední téma, ale ve stejné rovině jich rozvíjí hned několik zároveň: problematika společnosti Happy Chicken CZ a její fungování, migrantská otázka v podobě doktora Maxima (Maxime Mededa), který se svou ženou (Lamis Abdalla) a dcerou (Isabelle Dirlbeck) prchá před válkou v Africe, Kamilin (Kamila Trnková) problém s autorskými právy či dopad brojlerů na lidské zdraví. Lang se pokusil prolnout osudy šestnácti postav s vlastními myšlenkami a dojít, ne zcela úspěšně, k jednotnému závěru, jelikož se každá rovina v inscenaci postupně rozvíjí, prolíná s jinou, ale ve finále žádná není dotažena do úplného konce. Tato tematická mnohočetnost pak komplikuje celkové vnímání inscenace jako celku a vede k zásadní otázce: o čem že tedy Happy Chicken CZ vlastně je.

    Ruku v ruce s nejednotným tematickým zaměřením jdou i komplikace režijní. Jednou z nich je například plochost dynamiky. Jelikož se inscenace snaží předat příliš, dochází k postupnému zjednotvárnění. Jednotlivé situace v kontextu celku jsou většinou pouze odvyprávěny a gradace tak vyniká pouze sporadicky. Tudíž pasáže, které vyzývají k práci s napětím (např. vražda doktora Maxima), jsou bohužel nevýrazné. Společně s tím pozornosti uniká postupná proměna, která se na scéně odehraje – z pracovníků Happy Chicken CZ v čele s Janotou mladším se postupně stává jakási česko-bruntálská mafie, která bere pořádek do svých rukou. Jenže bez viditelné práce s napětím a neustálým střídáním jednotlivých dějových linií se postupně budovaná proměna tak roztříští, že jsme schopni všimnout si až výsledku.

    Z pracovníků Happy Chicken CZ v čele s Janotou mladším se postupně stává jakási česko-bruntálská mafie, která bere pořádek do svých rukou. Foto: Petr Neubert

    Dějovou komplexností utržila ránu i scénografie, jelikož po skončení téměř každé situace dochází ke změně prostředí. Ačkoliv se technici snaží přestavbu za doprovodu zvláštně komické hudby se slepičím kvokáním udělat co nejrychleji a režijní invence se pokouší situaci zachránit dialogy na forbíně, jednotlivých přestaveb je i tak v celé inscenaci přespříliš. Kdybychom, jen pro představu, vypustili všechny proměny scény, mohla by být inscenace minimálně o dvacet minut kratší. Jinak je ale scéna Jana Duška prostá, elegantní a snadno čitelná, jelikož využívá pouze toho nejnutnějšího.

    Početnost rozvíjených témat funguje jako dominový efekt – strhne s sebou všechno, kromě herců. Ansámbl Divadla pod Palmovkou zůstal pevně stát a předvedl skvělé herecké výkony. Chvályhodné je i rozlišení všech šestnácti postav, kdy každá z nich má svůj osobitý charakter, ač někdy mírně zavánějící karikováním. Za zmínku by stála minimálně „kamioňácká parta“ (Ondřej Veselý, Adam Vacula, Jakub Albrecht, Martin Němec, Milan Mikulčík, Miroslav Hora, Daniel Krečmar a Natálie Šilarová), která svou sehraností tvoří funkčně komický prvek udržující inscenaci odlehčenou a hravou. Problémem v herecké složce je ale nepříliš jasná motivace některých postav, což se projevuje v určité upjatosti, téměř až strojenosti herecké akce, ve které chybí volnost projevu. Herci tak občas působí jako figurky na šachovnici, co se snaží nevypadnout z role.

    Vtip a humor v inscenaci je ale i přes nános spousty (mnohdy zbytečných) slov stále funkční. Foto: Petr Neubert

    Vtip a humor v inscenaci je ale i přes nános spousty (mnohdy zbytečných) slov stále funkční. Pohrává si se slovním vtipem, vulgarismy, částečně se vysmívá čecháčkovství, nebo je dohnán ad absurdum, jako například v momentě, kdy sledujeme herce v kostýmech slepic tančit na skladbu Bad Guy od Billie Eilish. Okostýmování Ivany Brádkové je jinak civilní a poplatné současnosti. Lang se projevil jako zručný tvůrce situačního a slovního humoru, který na scéně funguje, ale kvůli množství replik některé komické pasáže bohužel nevyniknou.

    Nehledě na to, jak moc se ve veškerých nedostatcích dílo ztrácí, není inscenace marná ani zbytečná. Naopak, jedná se o dílo s potenciálem, který je třeba z velkého množství replik a tematického rozsahu vytáhnout na povrch. Pokud se to Michalu Langovi společně s inscenačním týmem Divadla pod Palmovkou podaří, publikum bude moci spatřit vtipnou a aktuální černou komedii Happy Chicken CZ místo současné komplexní hry na způsob jevištní mýdlové opery, které by slušel spíše titul (Un)happy Chicken CZ.

    Divadlo pod Palmovkou, PrahaMichal Lang: Happy Chicken – drůbeží farma. Režie Michal Lang, dramaturgie Ladislav Stýblo, scéna Jan Dušek, kostýmy Ivana Brádková, hlasová spolupráce: Regina Szymiková. Hrají: Jan Teplý, Ondřej Veselý, Adam Vacula, Kamila Trnková, Jakub Albrecht, Martin Němec, Milan Mikulčík, Tomáš Dianiška, Miroslav Hora, Daniel Krečmar, Anna Bazgerová, Pavel Skřípal, Maxime Mededa, Lamis Zakaria, Isabelle Dirlbeck, Natálie Šilarová, Chantal Poullain. Světová premiéra 15. listopadu 2019

    ///

    Více o inscenaci Happy Chicken – drůbeží farma na i-DN:

    Křížové výpravy J. P. Kříže (No. 10)


    Komentáře k článku: (Un)Happy Chicken aneb Mafie z drůbežárny

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,