Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Up & Down Ost-ra-var 2013: Matěj Antoš

    Up

    Jako velmi zdařilá na letošním Ost-ra-varu hodnotím hned několik představení z Divadla Petra Bezruče a Komorní scény Aréna.

    Boris Vian, Petr Maška: Pěna dní (r. A. Petrželková, DPB Ostrava, prem. 14. 12. 2012). FOTO PETR HRUBEŠ

    Boris Vian, Petr Maška: Pěna dní (r. A. Petrželková, DPB Ostrava, prem. 14. 12. 2012). FOTO PETR HRUBEŠ

    Za všechny uvedu alespoň dvě – Pěnu dní u Bezručů a Ruskou zavařeninu v Aréně. Režisérce Anně Petrželkové se podařilo zpracovat známé Vianovo literární dílo natolik nápaditě, elegantně a vkusně, že se při představení velká část diváků mohla utetelit blahem.

    Ruská zavařenina bylo představení natolik svěží, vtipné, ale vlastně i aktuální a dost znepokojující, že si zážitek z něj – asi stejně jako mnoho dalších diváků – odnáším ještě na dlouhodobé přemítání. Komorní scéna Aréna asi schytala letos nejvíce pochvalné kritiky. Současná poetika Arény je natolik jedinečná a svébytná, že je jen radost očekávat, s čím dalším nás ještě v budoucnu překvapí.

    Down

    Asi nebudu příliš originální, když spolu s mnoha dalšími prohlásím, že negativní zážitky mám především z většiny představení v Národním divadle moravskoslezském.

    J. Bédier, J. Klimsza: Tristan a Isolda (r. J. Klimsza, NDM Ostrava, prem. 13. 6. 2013). FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

    J. Bédier, J. Klimsza: Tristan a Isolda (r. J. Klimsza, NDM Ostrava, prem. 13. 6. 2013). FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

    Kromě Slož mě něžně (a částečně Smrtihlava) zde prakticky nebylo nic, co by se mne nějak výrazněji dotklo, k některým inscenacím lze mít i výhrady po stránce formálního provedení. Za všechny jmenuju Tristana a Isoldu a Pozvání na zámek.

    Nakonec mi nezbývá než doufat, že vlna negativní kritiky nepovede jen k uraženým gestům ze strany NDM, o kterých se již nejen na těchto stránkách psalo a v Ostravě řeklo hodně, ale také ke skutečné sebereflexi NDM i nás, divadelníků, a snaze něco změnit.


    Komentáře k článku: Up & Down Ost-ra-var 2013: Matěj Antoš

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,