Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2024

ročník 33
26. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Up & Down PDFNJ 2013: Jan Dehner

    Kapelle eidg. Moos je pro operního kritika zcela mimořádný zážitek. FOTO archiv PDFNJ

    Kapelle eidg. Moos je pro operního kritika zcela mimořádný zážitek. FOTO archiv PDFNJ

    Up

    Začnu od konce festivalu: Kapelle eidg. Moos je pro operního kritika zcela mimořádný zážitek. Tři hudebníci (klarinet, harmonika, basklarinet) nejen hrají švýcarskou lidovou hudbu a také zpívají (dvoj- i trojhlasně), ale jsou i mimořádní autoři-herci, kteří s velkou chutí předvádějí nejrůznější situace života (vesměs venkovského) a s jemnou ironií připomínají různé švýcarské anomálie (mnohojazyčnost – včetně švýcarské němčiny, bankovní tajemství a mnoho dalšího), na jevišti předvedou ovci i koně a vůbec komentují svou vlast způsobem, který je možný snad jedině v tak idylické zemi. Komplexní divadlo, Gesamtkunstwerk marthalerovské poetiky, které rozhodně potěší.

    Na začátku festivalu byla velká antická freska, velmi dobře připravený destilát ze Sofokla, Euripida a Aischyla pod názvem Ödipus Stadt. Velké herectví slova – tak, jak je vyžaduje látka a její zpracování. Gestika redukovaná na minimum posiluje expresivitu dramatu. Na našich scénách něco podobného nelze vidět. Nejen proto, že antika v českém repertoáru není přítomna, ale také proto, že se civilností a studem před patosem maskuje nedostatek řemesla (aspoň takový je můj názor). S obsazením postavy Kreona herečkou (Susanne Wolff) jsem měl, i přes její výtečný výkon, trochu problém – stále jsem si musel uvědomovat, že hraje muže.

    Judas od Lot Vekemansové přinesl stejně silný zážitek jako antická látka. Monolog už mrtvého Jidáše interpretuje Steven Scharf, herec roku 2013, s akcentem na slovo a minimem scénické akce. Opravdu mimořádný zážitek osvětlující psychiku zrádce, genezi jeho činu. Portrét člověka, který prostě musel vykonat svůj čin.

    (Ödipus Stadt i Judas navíc nanejvýš rezonovaly s momentálním stavem české politiky, provokovaly k přemýšlení, s dosti skeptickými závěry.)

    Marianna Salzmann využila při psaní hry Muttersprache Mameloschn možná i vlastních zážitků z mládí v NDR. Skutečně zábavným, poetickým i dojemným způsobem zachycuje příběh tří generací židovských žen v NDR a pozdějším sjednoceném Německu. Babička přežila koncentrák, je stále komunistka, byla spolupracovnicí tajné policie; matka je bez partnera, marně se snaží integrovat, problémy svých dětí, ale ani vlastní nedokáže řešit; dcera si uvědomuje svoje židovství a také odlišnou sexuální orientaci, proto odjela do Ameriky, spíše nekomunikuje s rodinou. Velmi dobrý kus pro tři výborné herečky, očividně napsaný „na tělo“.

    Do této kategorie patří rozhodně i Prolog festivalu, divadelní výlet do Berlína. Byl hezký podzimní den, v antikvariátu měli zajímavou brožuru o cejlonských freskách, ve vinotéce bylo dobré víno (prodavačka má z Prahy nejraději kremžskou hořčici) a večer jsme zhlédli na Volksbühne představení Villa Verdi – dvouhodinovou přehlídku výkonů nestárnoucích pěveckých, hereckých i baletních seniorů. Apely na podfinancovanost kultury v mnohem bohatších poměrech než u nás zněly českému uchu známě.

    Down

    Hra Luft aus Stein je zahlcena problémy aktuálními i nedávných dějin, které prezentuje ve spíše konstruovaných situacích. FOTO archiv

    Hra Luft aus Stein je zahlcena problémy aktuálními i nedávných dějin, které prezentuje ve spíše konstruovaných situacích. FOTO archiv

    Anne Habermehl asi přecenila svoje síly jako autorka i režisérka. Její hra Luft aus Stein je zahlcena problémy aktuálními i nedávných dějin, které prezentuje ve spíše konstruovaných situacích. Výsledek se podobá epizodě z televizního seriálu.

    (Kabaret Kafka dávám do závorky, protože nesouhlasím se „zábavným“ inscenováním textu, který byl spisovatelovou bolestivou vivisekcí.)

    Takové jsou moje imprese z festivalu už dospělého (dovršil 18 let); věřím, že bude mít prostředky k tomu, aby se i dále vyvíjel.

    • Autor:
    • Publikováno: 12. listopadu 2013

    Komentáře k článku: Up & Down PDFNJ 2013: Jan Dehner

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,