Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Up & Down PDFNJ 2013: Josef Herman

    PDFNJ-Oedipus-poster

    Up

    Ödipus Stadt. Letos jediná inspirativní produkce. Hořká groteska na půdorysu antické klasiky, která při tom vzala za své, a proč ne, když je k tomu důvod. Vypreparované aktuální téma u nás zvlášť zabralo díky právě kulminujícímu  politickému třeštění, což přijetí inscenace rozhodně usnadnilo. Co všechno politikové pro divadlo neudělají!

    S výhradami ještě tak šikovná hudebně – divadelní klauniáda Kapelle Eidg. Moos na téma (švýcarské) bodrosti – extrém protikladný tomu oidipovskému. Zazpíváme si, přátelsky do sebe šťouchneme a půjdeme na párky a pivo. Muzikantský humor s prvky současného „dokumentárního“ divadla, všichni skvělí hudebníci. Příjemné, sympatické, příliš dlouhé, řemeslně poctivé. Netváří se důležitější, než je.

    Down

    Volksbühne am Rosa Luxemburg Platz Berlin - Villa Verdi frei nach dem Film Il Bacio di Tosca von Daniel Schmid, Text Christoph Klimke, Komposition/Arrangements Walter Haupt, Regie Johann Kresnik, Premiere 24. April 2013. FOTO JEAN-PAUL RAABE

    Volksbühne am Rosa Luxemburg Platz Berlin – Villa Verdi frei nach dem Film Il Bacio di Tosca von Daniel Schmid, Text Christoph Klimke, Komposition/Arrangements Walter Haupt, Regie Johann Kresnik, Premiere 24. April 2013. FOTO JEAN-PAUL RAABE

    Všechno ostatní.

    Luft aus Stein a Muttersprache Mameloschn přinesly obsedantní německá, resp. rakouská traumata, jenže zaumně, aby to bylo rádoby umělecké, resp. žvanivou obstarožní poetikou. Kromě toho si myslím, že Evropu už přece jenom sužují jiné problémy. Villa Verdi je nepodařený průnik prvoplánové agitky s módní prezentací seniorů, propadák už u německé kritiky, alespoň s prvky současné německé poetiky, správně poněkud ironizované. Judas je jalovou sebeexhibicí, jistě pozoruhodně herecky zvládnutou, jako prakticky všechno na festivalu. Lucemburčany jsem nestihl.

    Proč právě takový pražský výběr z německy mluveného divadla? Ekonomické či technické důvody lze pochopit, leč nikoli dlouhodobě a jaksi systémově přijmout – ohrožovaly by samotný smysl existence festivalu. Pokud se předvedené produkce dramaturgům festivalu opravdu líbí, pak holt mám smůlu.


    Komentáře k článku: Up & Down PDFNJ 2013: Josef Herman

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,