Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    V rozpočtu CED chybí jedenáct milionů

    Zdrcující zprávu o podfinancování Centra experimentálního divadla předložil veřejnosti a brněnské radnici jeho nový šéf Miroslav Oščatka dva a půl měsíce poté, co nastoupil do funkce.

    Argumentuje silnými čísly; 262 500 korun je průměrná částka, kterou mají divadla pracující pod značkou CED k dispozici na realizaci jedné inscenace, přičemž v Huse na provázku je to mírně více, a v HaDivadle dokonce ještě o něco méně. Za to pořizují honoráře režiséra, výtvarníka, autora hudby, ale i veškeré náklady na výrobu kostýmů a scény. Ve srovnání s jinými zřizovanými repertoárovými scénami jsou jejich možnosti zhruba poloviční.

    Čtyři kulisáci na Provázku musejí obstarat 175 představení na vlastní scéně, k tomu tři desítky hostování, v HaDivadle prakticky totéž – a to s průměrným platem kolem dvaceti tisíc korun hrubého. Herecké platy jsou jen o pár tisícovek vyšší – v průměru o čtyři. A peníze na příplatky a odměny nejsou.

    Zpráva popisuje nedostatečný počet úvazků v uměleckých i neuměleckých profesích – s 88 úvazky odehraje CED ročně téměř šest stovek představení. Chybějí peníze na základní marketing, jako jsou plakáty, videa apod. Na 20 milionů – už mimo rozpočet – jsou vyčísleny jen nejnutnější investice a opravy na obou scénách.

    Oščatka k tomu dodává: Částka 11 600 000, která akutně chybí v rozpočtu CED na příští rok a o kterou žádáme město, je nutná pro stabilizaci. To není na velký progres. Tvrdí, že najít rezervy ve stávajícím rozpočtu a při tom realizovat transformaci CED, která byla podmínkou ve výběrovém řízení, není možné. Pokud město navýší rozpočet, chce do budoucna například dorovnat HaDivadlu prostředky na výrobu inscenací, aby obě divadla v rámci CED měla stejné podmínky.

    Oščatkova koncepce, s níž vyhrál ve výběrovém řízení, se přizpůsobuje za pochodu. V lednu nastoupí na Provázek nová umělecká šéfka Anna Davidová (Petrželková), ale s hostováním Jana Klaty se v nejbližší době nepočítá. Nejsou peníze. Personálně se CED proměňuje: končí Divadlo U stolu a Pavel Baďura, přicházejí Matyáš Dlab a Lukáš Jiřička, aby vedli nové studio otevřené alternativním a multižánrovým projektům. Na přelomu roku bude jasné jeho jméno a program budeme znát od září 2019.

    Podle Oščatky nemá smysl deklarovat dopředu nějaké konkrétní cíle. Náplň se bude odvíjet od toho, kdo to bude dělat, kdo bude „sedět v autobuse“. A pak se domluvíme, kam jedeme, říká s nadsázkou. Důležité pro něho je, aby si lidé v rámci CED sedli.

    S vedením HaDivadla, které dalo před prázdninami jasně najevo, že s výběrem Oščatky na post šéfa CED nesouhlasí, se pokouší dohodnout na dokrytí ztrátového rozpočtu (do konce roku mu chybí milion a čtvrt) i na dalším fungování. Musíme najít společnou řeč. Mít v autobuse člověka, který každou chvíli vyskakuje ze sedadla a snaží se otáčet volant jinam, nedává smysl.

    Uměleckému šéfovi HaDivadla Ivanu Burajovi končí smlouva příští rok v červnu, a tak asi není vyloučeno, že šéf CED může hledat někoho, kdo ho nahradí. Výběr je v jeho kompetenci.

    V tuto chvíli jsou ale jasnou prioritou chybějící finance. Oščatkovým partnerem pro jednání o rozpočtu je především budoucí radní pro kulturu – Pirát Marek Fišer. Jednání se prý zdá nadějné. Nová radniční koalice zatím upustila od snižování rozpočtu na kulturu, se kterým šli například Piráti do voleb. Naopak se CED má údajně stát jednou z rozpočtových priorit brněnské kultury.

    Chybějících jedenáct milionů v rozpočtu CED (pro rok 2018 byl plánovaný 55 milionů) není maličkost. Nezbývá než držet palce a doufat, že s lepšími finančními podmínkami se změní i napjatá atmosféra mezi oběma divadly. Jen člověka napadá, jak je možné, že si bývalý ředitel CED Petr Oslzlý nevšiml tak fatální podfinancovanosti organizace, kterou řídil pětadvacet let. Přitom nízké odměny nepochybně vyostřily i konflikt s bývalým uměleckým šéfem Provázku, neboť neodpovídaly jeho maximalistickým požadavkům na pracovní nasazení herců i techniky. Také město, jmenovitě radní pro kulturu Holan, si mohlo a mělo udělat jasno o rozpočtových potřebách své příspěvkové organizace dřív, než vybralo nového šéfa.


    Komentáře k článku: V rozpočtu CED chybí jedenáct milionů

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,