Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext

    V Templu sám…

    Historie českého posrpnového (a předlistopadového) undergroundu je zmapovaná poměrně podrobně a – zdá se – i komplexně. Přesto lze v ní stále ještě objevovat zasutá prostředí a neznámá území. Jedním z takových byl podkrovní byt Ivy a Mirka Vodrážkových v Templové ulici č. 1 na Starém Městě pražském. Od poloviny sedmdesátých let, kdy se sem Vodrážkovi nastěhovali, se v něm konaly bytové semináře, filosofické přednášky, veřejná čtení, výstavy, koncerty a divadelní představení.

    U Vodrážků v Templové ulici (1984/85). V pozadí Kostel svatého Jakuba Většího. Zleva Iva Vodrážková, Kamil Varga, Petr Muk a jeho tehdejší žena Michaela Muková  FOTO ARCHIV M. VODRÁŽKY

    U Vodrážků v Templové ulici (1984/85). V pozadí Kostel svatého Jakuba Většího. Zleva Iva Vodrážková, Kamil Varga, Petr Muk a jeho tehdejší žena Michaela Muková FOTO ARCHIV M. VODRÁŽKY

    I pro mnohé znalce bude CD Underground Temple Story, překvapením a dosud nedostupným hudebním dokumentem toho, čím se Mirek Vodrážka, dnes známý především jako vyhraněný feminista, zastánce filosofické teorie chaosu a bojovník proti bývalým (spolu)pracovníkům StB, se svými přáteli začátkem osmdesátých let minulého století zabýval. A koho zajímá česká pop-music, bude možná ještě víc překvapen a zaskočen. Jedním z hlavních aktérů zdejšího „templegroundu“, jak Vodrážka nazývá styl, který prosazoval – tedy důraz na symboliku, estetiku transcendence uměleckých forem a alternativního životního stylu, politicky se tak vyhraňujícího vůči ateistickému totalitnímu režimu –, totiž byl později slavný zpěvák skupin Oceán a Shalom Petr Muk (1965–2010). Právě nahrávky s ním jsou osou vydaného alba.

    Otevírá je krátká sólová skladba Mirka Vodrážky nahraná na podzim 1980 na varhanách nedalekého Týnského chrámu (jen tak mimochodem, nahrávku tehdy pořídil hudebník Ivan Bierhanzl, později známý spoluprací s Plastic People, DG.307 a skupinou Agon). Následuje dramatická, téměř divadelní skladba Vegetariánská, v níž se už představuje celé tehdejší uskupení: Mirek Vodrážka (Hammond varhany, hlasy), Milan Šváb (kytary, zpěv), Iva Švábová (violoncello, hlasy) a Petr Muk (bezpražcová baskytara, zpěv). Jejich hudba by se dala charakterizovat jako art-rock. V tehdejším kontextu by se dalo uhadovat – vedle vážné hudby – na vliv rockových avantgardistů Ricka Wakemana a jeho skupiny Yes či slovenských Collegium Musicum Ma­riá­na Vargy, případně undergroundovějších VDGG, Magma či King Crimson. Skladbám vévodí zvučné, patetické klávesy Mirka Vodrážky a dramatické tóny violoncella Ivy Švábové. Velkou roli má i sólová kytara jejího muže Milana Švába. Petr Muk zpívá se silnými emocemi a velkým osobním zaujetím. V některých okamžicích až drásavě expresivně, jako později v prvních fázích skupiny Oceán. Jako by mu šlo o život, jako by vyzpívával sám sebe, svou duši, své běsy. Pták, který je bez křídel, neletí, nemůže dál./ Já, jsem-li bez pravdy, nebytí, nemůžu dál./ V té chvíli já bez křídel úzkosti zažívám pád./ Tak samotný v té propasti, v prostoru neznámém, nacházím sebe sám…/ Nacházím sebe sám, nemohu dál…, zpívá ve skladbě Pták bez křídel, ke které složil text (spolu s Vodrážkou). Mukovi bylo v době nahrávání této a ostatních šesti (vyjma úvodní) skladeb alba – tedy v období podzim 1984 až jaro 1985 – devatenáct let. Do bytu v Templové jej přivedli jeho přátelé z Českých Budějovic, kde studoval na stavební průmyslovce. Jak píše v bookletu Vodrážka, oslovila jej magičnost ducha místa, tajemná sklepení i templářské příběhy. Dům v Templové se stal součástí Petrova duchovního hledání pomyslného alchymistického „kamene mudrců“ a zájmu o judaismus, který se promítal do jeho pozdější hudební symboliky.

    Spojíme-li tento příběh s dlouhou historií domu v Templové, je jasné, že jsme se ocitli v srdci Prahy magické. Je stále živé, stále tepe. Hudba tohoto CD i obrazy Ivy Vodrážkové v bookletu jsou templegroundem prodchnuty. Právě v něm tkví síla a smysl uměleckých i občanských aktivit manželů Vodrážkových i tohoto alba. Byť se po hudební i výtvarné stránce může jevit jako příliš mystické, naivní a patetické, není tomu tak. Je pevné a důsledné v postojích, směrování, obsahu i formě. Možná právě v takových dílech lze hledat a najít trvalý odkaz českého uměleckého undergroundu – ve své většině nebyl jevem politickým, ale produktem duchovních alchymistů. Tavil kameny života, hledal kámen mudrců.

    Underground Temple Story. CD, g.parrot 2015, 62:33 min.


    Komentáře k článku: V Templu sám…

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,