Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritik Lab

    Vánoční pokrytectví na jevišti

    Před Vánocemi uvádí mnohá divadla tematické inscenace s nálepkou „pro celou rodinu“. Většinou se neobejdou bez narativu o narození Ježíše Krista a připomínky, že největší dárek představuje společně strávený čas. Na jevišti dětský sbor, úsměvy do publika, herci pitvořící se v maskách betlémových zvířat, deset let starý fundus, tři králové, nakonec společně zpívané koledy. To všechno obsahuje i liberecká Komedie o narození Páně. Jen těmi kostýmy si nejsem jistá, možná byly vytvořené nově, ale stylově se zasekly v devadesátých letech.

    Nebeské síly v inscenaci představují Bůh (Václav Helšus), Čert (Jakub Kabeš j. h.) a Anděl (Eliška Jansová). Foto: Radek Teope Drbohlav

    Psát recenzi na tuto předvánoční estrádu dle hry Jana D. Klejcha nemá moc smysl. Nenabízí nic, co by se dalo regulérně hodnotit. Nad Vánocemi visí i v Liberci závoj patetického kýče. Ve zkratce zhlédneme příběh narození Ježíše Krista, kterým provádí Čert (Jakub Kabeš j. h.) a Anděl (Eliška Jansová). Jeden se snaží narození překazit, druhý bloudící Marii (Jana Hejret Vojtková) a Josefa (Tomáš Váhala) někde ubytovat. Originální je asi jen zasazení příběhu do Jizerských hor, což umožňuje vtipné odkazy na divákům známá místa a události – zúčastníme se třeba nápadu založení Jizerské padesátky. Mezi jednotlivými výstupy se zpívají koledy a celé to vypadá jako školní besídka, byť s profesionálními herci. Záměr se dá objevit snadno, dětským divákům má být co nejsrozumitelněji převyprávěn jeden z nejznámějších lidských příběhů a zároveň skrze něj podána zpráva o křesťanských hodnotách.

    Marii (Jana Hejret Vojtková) a Josefovi (Tomáš Váhala) pomáhá na cestě do Betléma Anděl (Eliška Jansová). Foto: Radek Teope Drbohlav

    Zdá se mi ovšem pokrytecké, když se kdejaký český ateista začne během Vánoc přiklánět k evropským židovsko-křesťanským kořenům. Tvůrčí tým v čele s režisérkou Kateřinou Duškovou tak učinil také. V inscenaci nenajdeme žádnou skrytou alegorii současnosti, je to jen katechismus. Děti se například dozví, že existuje Lukášovo evangelium, jež se Anděl dokonce učil zpaměti na andělské základce, nebo jak začíná Bible. Bůh požádá, aby Anděl divákům vyprávěl příběh narození Páně bez přeskakování. A on začne opravdu od počátku, kdy bylo pouze nebe a zem, načež Bůh stvořil světlo. Marie zde pak vystupuje jako slabá ženuška, již musí Josef chránit, a to i přesto, že si nemůže být tak zcela jistý, že dítě patří jemu.

    Během příběhu o narození Ježíše Krista se dozvíme něco i o vzniku Liberecké padesátky. Na snímku zleva Ondřej Kolín a Martin Polách coby lyžaři. Foto: Radek Teope Drbohlav

    S ničím z toho se nepolemizuje. Vše se podává jako fakt. Bůh není nikým jiným než postarším, bílým a zcela jistě heterosexuálním mužem s plnovousem (a to nic proti Václavu Helšusovi, jenž ho ztvárnil). Za každou jeho promluvou zanechává port ozvěnu a do toho září jeho svítící boty. Se září a světlem se koneckonců pracuje často. Dozvíme se třeba i to, že každá žena má v sobě kousek světla Mariina, a tak může porodit dalšího spasitele…

    Něco jim o tom našeptává i Čert (Jakub Kabeš j. h.). Foto: Radek Teope Drbohlav

    Bez velké snahy se dnes s nadsázkou zasmějeme, když se od Anděla dozvíme, že začátek Vánoc neohrožují nezabalené dárky a neupečené cukroví, ale to, že nepoklekneme před Pánem.

    A nakonec nesmí chybět ani betlém s anděly, pastýři a třemi králi. Foto: Radek Teope Drbohlav

    Máme tak co do činění s promarněnou příležitostí vyložit univerzální příběh nově, adaptovat ho pro moderní dobu, pokusit se jím děti pobavit a poučit a neodsouvat ho ještě hlouběji do historie. V Divadle F. X. Šaldy vznikla nenápaditá, stereotypní, nudná a předvídatelná inscenace. Alespoň se tak může zdát těm z nás, kteří se nenaladili na notu neoriginálního seznámení s novozákonním příběhem. Zřejmě to tak bude s vánočními produkcemi ještě dlouho, pokud se nepokusíme hledat současný význam Vánoc a nezjistíme, jak může jejich slavení přispět společnosti 21. století. Prozatím budou v divadle pouze záminkou pro uvádění bezduchých titulů na předžvýkané motivy.

    ///

    Divadlo F. X. Šaldy Liberec – Jan D. Klejch: Komedie o narození Páně. Režie Kateřina Dušková, dramaturgie Lenka Chválová, Jiří Janků, Vojtěch Balcar, výprava Pavel Kodeda, hudební nastudování Ondřej Kolín. Premiéra 2. prosince 2022 (psáno z reprízy 5. prosince)


    Komentáře k článku: Vánoční pokrytectví na jevišti

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,