Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí

    Varšavská setkávání 2016 (No. 5)

    Program středečního festivalového večera zajistilo Divadlo Heleny Modrzejewskiej z Legnice s představením Car Samozwaniec, které se odehrálo v centru filmové a televizní produkce ATM Studiu. Tvůrce inspiroval Adolf Nowaczyński (1876 – 1944), autor publikující především na začátku 20. století (převážnou část svého díla včetně dramat publikoval v letech 1902-1929). Legničtí uvedli jeho historické drama z roku 1908 Car samozvanec pojednávajícím o skutečné historické situaci z roku 1605, kdy Poláci pomohli na carský trůn Juriji Boganovičovi Otrepjevovi, alias Dimitriji II., v adaptaci Roberta Urbańského a režii Jaceka Głomba.

    FOTO archiv divadla

    FOTO archiv divadla

    Za pomocí polského vojska a dobře promyšlené lži o svém původu se původně chudý šlechtic a sloužící Jurij Boganovič Otrepjev nechává korunovat ruským carem Dimitrijem II. Roli samozvaného cara ztvárnil šestadvacetiletý Albert Pyśk, jehož aktuální věk přesně odpovídá Dimitrijově a podle některých obrazů je mu i lehce podobný. I když ostře řezané rysy a silný hlas naznačovaly ambicióznost a nelítostnost mladého vládce, přece jen byly v představení okamžiky, kdy se objevil pouze nevýrazný blonďatý muž, jenž vedle statných bojarů nebudil respekt. Možná záměrně zvolili tvůrci takový přístup, vždyť postupně více a více opilého a zhýralého mladíčka bylo pro zkušené vojáky velmi jednoduché odstranit. Ve hře mu však ke smrti dopomůže jeho odvrhnutá milenka Xenie Godunovna (Magda Skiba), dcera císaře Borise Godunova, které Dimitrij zabil bratra i matku. Xenie je v této intrepretaci zobrazována jako prohnaná intrikánka, jež lásku k Dimitrijovi jen předstírá, aby zakryla chystající se pomstu.

    FOTO archiv divadla

    FOTO archiv divadla

    Ruským bojarům se pochopitelně nelíbila přítomnost polských pánů v Moskvě a drobnými roztržkami to příležitostně dávali najevo. Neslušná gesta a výzvy ke rvačce z obou znepřátelených stran provázela nejednu scénu. Nespokojenost vyvrcholí příjezdem polské šlechtičny a Dimitrijovy snoubenky Mariny Mniszkové (Małgorzata Patryn), která – dalo by se říct – obrátí carský dvůr vzhůru nohama. Zběsile tančí s ostatními polskými pány a car se k nim směle přidává, za což je velmi kritizován, jelikož žádný car ještě nikdy před poddanými netančil. I z historie víme, že příjezd Mariny byl jeden z hlavních důvodů následného zavraždění Dimitrije II.

    FOTO archiv divadla

    FOTO archiv divadla

    Moskevský dvůr „obalila“ scénografka a výtvarnice kostýmů Małgorzata Bulanda do zvlněného plechu. Není to drahý kov, ale jen pružný, blýskající se umělý materiál. Stejně umělý a pružný jako je „pružný“ původ samozvaného cara. Jiné umělé materiály použila u kostýmů uměle navozujících kůžený materiál – různé igelity a jiné koženkové obaly, z nichž vytvořila šaty, závoje apod.

    FOTO archiv divadla

    FOTO archiv divadla

    Nárazy do zdí při rvačkách, háky na zavěšení, stékající krev, zapálený oheň na jevišti a další drastické, dění dynamizující zvukové a výtvarné prvky přenášejí diváky do společnosti nemilosrdných lidí moskevského dvora. Představení živě doprovází rocková skupina Kormorany – Jacek „Tuńczyk” Fedorowicz, Piotr „Blusmen” Jankowski, Krzysztof Konik Konieczny, Artur Gaja Krawczyk. Pomocí dvou elektrických kytar, jedné baskytary a bicích dokázali skvěle vystihnout drsnou atmosféru roku 1605 v dalekém Rusku. Tlumenými tóny podkreslili mnohé repliky, a to natolik citlivě, že zároveň nerušili srozumitelnosti a vyznění textů. Vždy jen lehce podtrhli téma rozhovoru – například intriky a hádky.

    Legnický Car Samozwaniec v rymtu neustálého hudebního podkresu a plný herecké akce přesvědčil o tom, že i historická látka se dá zpracovat velmi osobitě a divácky atraktivně.

    ///

    Předchozí díly festivalových zpravodajství na i-DN:

    Varšavská setkávání 2016 (No. 1)

    Varšavská setkávání 2016 (No. 2)

    Varšavská setkávání 2016 (No. 3)

    Varšavská setkávání 2016 (No. 4)


    Komentáře k článku: Varšavská setkávání 2016 (No. 5)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,