Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí
Varšavská setkávání 2016 (No. 6)
Národní divadlo v Oslu přivezlo „zpět“ do Polska jednu z nejznámějších her polského dramatika Tadeusze Słobodzianka Nasza klasa. Představení i následné diskusi byl přítomný i sám autor textu. Potvrzuje tak prý aspoň z části pravidlo, které prosazuje, že dramatici by se měli vrátit do souborů a divadel a být přítomni procesu vzniku a existence inscenací svých textů.
Hra Nasza klasa (na repertoáru ji až do posledních dnů mělo i pražské Divadlo Komedie – pozn. red.) tematizuje události před, během a po roku 1941 ve městě Jedbawne na severozápadě Polska. Vykresluje je očima polských židů a křesťanů, spolužáků jedné třídy, kteří vyrostli vedle sebe a neměli potřebu se zajímat o svůj původ. Abram, Jakub Kac, Menachem, Rachelka, Rysiek, Dora a Zocha, Heniek, Władek, Zigmunt prožívali první lásky, tančili a chodili do kina, uzavírali nerozlučná přátelství a kromě drobných klukovin by si navzájem neublížili.
Během sovětské okupace tohoto polského území (1939 – 1941) bylo z Jedbawneho vyhnáno mnoho Poláků na Sibiř a polští komunisté v Rudé armádě se – pravděpodobně – účastnili jejich deportací. Křesťanští Poláci za tyto deportace vinili polské židy. Ovšem sovětská tajná policie postupně zatýkala a popravovala kohokoli, křesťanské i židovské Poláky. A v tomto chaosu se znovu potkáváme s už dospělými spolužáky, kteří se najednou striktně rozdělují podle původu. Dochází mezi nimi k vážným potyčkám, které vyvrcholí usmrcením židovského chlapce Jakuba Kace (Emil Johnsen) třemi křesťanskými spolužáky. Samozřejmě se to nikdo nedozví a všichni tvrdí podobnou historku o tom, že Žida zastřelili Němci, kteří obsadili toto území v roce 1941. Němci totiž šířili zvěsti o kolaboraci židů se Sověty, čímž ještě více podnítili už tak dost velkou nenávist ze strany křesťanských Poláků. Zabít žida se v té chvíli stalo mstou, za niž nikdo nebyl trestán.
V tragický den 10. 7. 1941 shromáždila skupina místních křesťanů všechny židy z okolí Jedbawneho a postupně všechny – včetně žen a dětí – upálila v místní stodole. Je to jedna z největších tragédií polské historie XX. století, kterou iniciovali a dokonali sami Poláci. V té stodole se ocitá i jedna z postav hry – Dora (Kjersti Tveterås). Ještě před tím je znásilněna a ve stodole uhoří se svým dítětem. Ve skupině nahánějících Poláků pomáhá její spolužák… Tak postupně židovská část třídy ubývá, až z nich na živu zůstává jen Menachem (Øystein Røger), z lásky v jedné křesťanské rodině schovaný, a Rachelka (Ingjerd Egeberg), nešťastně provdaná a skrývající svůj původ.
Po válce byli účastníci pogromu v Jedbawnem pozatýkáni a souzeni. Výslechy provázelo bití a psychický nátlak, kterého se účastnil přeživší Menachem. Před diváky vypovídají také jeho spolužáci Heniek, Zykmunt a Władek (Kai Remlov, Jan Gunnar Røise, Per Egil Aske). Neustále tvrdí, že Jakuba Kace zabili a celý pogrom způsobili Němci. Vypovídala i ovdovělá Rachelka, která zcela ztratila smysl života a zájem o něj. Jediná její radost jsou televizní pořady o zvířátkách, a tak ani její výpověď nikoho neusvědčí… Z dálky za oceánem vše sleduje Abram (Erik Hivju), kterému se podařilo emigrovat na začátku války do Ameriky. Pouze z dopisů zjišťuje, co se u něj doma všechno stalo.
Vztahy mezi Poláky a Židy za druhé světové války (a nejen v ní) jsou dodnes v Polsku velmi citlivým tématem. V roce 2013 bylo nedaleko od centra Varšavy otevřeno Muzeum Historii Żydów Polskich. Avšak ani tam není jednoznačně vysvětleno, co se přesně v Jedbawnem tehdy stalo. Tadeusz Słobodzinek se ve svém textu vyjádřil jednoznačně – na událostech z července 1941 mají velký podíl místní občané.
Proč si však Naši třídu vybrali zrovna Norové? Na festivalu se samozřejmě trefili do témat rezonujících v Polsku, ovšem jak se na tuto hru dívají sami Norové? Podle toho, co se lze dočíst z norských kritik, ji vnímají jako hru o nelidskosti člověka a nemožnost vrátit některá rozhodnutí. Nevinné dětství se mění ve složitou dospělost a lidé se k sobě chovají krutě a nemilosrdně.
[Režisér] Koršunovas se zaměřuje na zobrazování dítěte spočívajícího v dospělých. Všechny dospělé postavy nesou postavu dítěte, kterým kdysi byly. […] Současně stále vzpomínám na opakující se vzpomínky z dětství, přemýšlím o všem, co by mohlo skončit jinak, možnosti, které existovaly před tím, než jsem udělal konečný výběr. Děsivě realistická cesta. Naše třída odhaluje nelidskost člověka. Nejdůležitější inscenace roku. (Lillian Bikset, Dagbladet)
Koneckonců teď, v klidném Norsku, jsme svědky toho, jak se desítky tisíc lidí snaží dostat do Evropy a také přímo k nám. A zkušenosti některých z těch lidí připomíná události zobrazené v Naší třídě. (Jon Selås, VG)
Festival Warszawskie spotkania teatralne se blíží ke svému závěru. A já odjíždím dnes.
///
Předchozí díly festivalových zpravodajství na i-DN:
Varšavská setkávání 2016 (No. 1)
Varšavská setkávání 2016 (No. 2)
Varšavská setkávání 2016 (No. 3)
Varšavská setkávání 2016 (No. 4)
Varšavská setkávání 2016 (No. 5)
Komentáře k článku: Varšavská setkávání 2016 (No. 6)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)