Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Paměti, záznamy a deníky Zprávy

    Vážení divadelní kolegové…

    Koncem ledna rozeslal umělecký ředitel pražského Národního divadla vybraným divadlům, divadelním souborům a multikulturním domů dopis, ve kterém je seznamuje s proměnou uvádění představení pražského Národního divadla v takzvaných blocích. Informovali jsme o tom na těchto stránkách v úterý v textu Zánik souborového divadla v Čechách? Až nyní jsme však získali plné znění Špinarova dopisu. Tu je:

    Praha 26. 1.2021

    Vážení divadelní kolegové,
    dovolte, abych se na vás obrátil s informací, jistým povzdechnutím a prosbou.

    Jako umělecký ředitel Činohry ND jsem se rozhodl, že od sezóny 2021/22 budeme hrát činoherní inscenace v blokovém systému. Znamená to, že repertoár již nebude nasazován ve více či méně pravidelných měsíčních rozestupech (většinou dvakrát za mésíc), jak je dle české tradice zvykem, ale v intenzivních blocích. Jeden blok bude obsahovat od čtyř do osmi repríz v po sobě jdoucích termínech a frekvence opakování těchto bloků bude v rámci divadelní sezóny zhruba dva až tři krát. Takové rozhodnutí má v sobě nejen ekonomické, logistické a marketingové výhody, ale především přináší výhody umělecké. Věřím, že divadelní práce bude soustředěnější a pro divadla, filmové/televizní produkce a především pro diváka mnohem přehlednější.

    Situace pražské divadelní mapy je dlouhodobě ve velmi špatném stavu. Trpí nadprodukcí, uměleckou nevyhraněností, neustálými boji o termíny a přetahováním herců ze souborů v rámci hostování v jiných divadlech.

    Umělecké soubory se staly formálními celky (protože opravdový umělecký soubor může vzniknout pouze „zespoda”, nikoli „zeshora”) a pro filmové a televizní produkce, které se s divadly nedůstojnê hádaji o každý termín, se herec v angažmá stal málem sprostým slovem. Pravidla a herecká „stavovská“ čest, že divadlo (angažmá) má přednost, už zdaleka neplatí, a co bylo ještě před patnácti lety nemyslitelné, je už dávno normou. Nůžky se začaly nebezpečně rozevírat a tlak v posledních letech intenzivně narůstal. Byl to rozjetý vlak, který nikdo nedokázal zastavit.

    Až ted’— koronavirus…

    Přes všechno negativní, co s sebou přinesl, je zde přeci jen jedno pozitivum. Najednou je čas zastavit se a uvědomit si, kde se nacházíme. Je čas položit si otázku: Co je dnes divadlo? Jak funguje herecká a divadelní síť? Co je důležité pro klid na divadelní práci? Jak se v té provázanosti, která hraničí s chaosem, vyznat.

    Divadla (stejně jako celá kultura) ted’ budou muset šetřit, budou se muset snažit o větší efektivitu, atraktivitu, ale hlavně před sebou mají důležitý úkol: Jak znovu definovat divadlo v dnešní době jako relevantní a specifický komunikační akt? A myslím, že je potřeba si toto dobře pojmenovat nejenom mezi námi — divadelníky, ale především vysílat správné signály pro diváka, který divadlo přestal vnímat jako živé neopakovatelné setkání a čím dál víc jej bere jako jinou formu sledování Netflixu či oblíbeného youtube kanálu (s tím rozdílem, že musí někam jít).

    Věřím, že po koronavirové ráně, kdy jsme všichni ztratili naši přirozenou půdu pod nohama (totiž možnost osobního setkávání), je naší povinností vrátit se na začátek. Divadlo je neopakovatelný zázrak tady a ted’, nikoli TV seriál na pokračování.

    Jsem přesvědčen, že blokové reprízování inscenací nahrává mnoha aspektům, které tvoří prazáklad divadelního umění. Jsou jimi soustředěnost, neopakovatelnost, živost a technická i obsahová čerstvost. Právě tím je divadlo specifické, a proto tu bude navždy. Přežije film, televizi, on-line prostredí i cokoli, co v budoucnu přijde.

    Tim se dostávám k jádru tohoto dopisu — prosím vás (i přes to, že na celou situaci máte třeba jiný názor) o laskavou a trpělivou spoluúčast při vytváření fermanů, protože se tato změna může dotknout i vašich provozů. Věřím, že nám všem jde o společnou véc – vytvořit co nejlepší pracovní podmínky k divadelní tvorbě.

    Pokud jste dočetli až sem, děkuji a přeji hlavně zdraví!

    Daniel Špinar
    Umělecký ředitel Činohry ND

    ///

    Více na i-DN: Zánik souborového divadla v Čechách?

    • Autor:
    • Publikováno: 12. března 2021

    Komentáře k článku: Vážení divadelní kolegové…

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,