Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Ve vnitřní říši semínkového krále

    V úvodu zvěstuji jednu z neklamně dobrých zpráv: od konce minulé sezony disponuje ostravská Komorní scéna Aréna druhým hracím prostorem, který poněkud neobjevně, leč něžně nazvala Komůrkou. Spíše než příjemné divadelní útočiště jde zatím o nepříliš vzhledné, omšelé kukátko, na jehož podobě se jistě dá ještě zapracovat. Pozitivní je přítomnost poměrně útulného, dobře vybaveného baru, jenž poskytuje ideální azyl k rozpravám (p)o představení. Komůrka byla slavnostně otevřena světovou premiérou inscenace hry Tomáše Vůjtka Zápas o generála v režii Ivana Krejčího, s přísně minimalistickou výpravou Marty Roszkopfové, která si vystačí pouze se základním mobiliářem a fundusními rekvizitami, co do kreativity se lehce rozmáchne jen v případě ženských kostýmů.

    Záměrem tvůrců není akční spektákl ani historická freska, ale takřka intimní ponor do hlubin jedné kontroverzní osobnosti. Foto: archiv divadla

    Z výrobní linky zkušeného dramatika i pravidelného ohledávače dramatického potenciálu zejména moderních českých dějin tentokrát vyjela jevištní variace pestrých životních osudů československého politika a generála Jana Šejny. Záměrem tvůrců není akční spektákl ani historická freska, ale takřka intimní ponor do hlubin jedné kontroverzní osobnosti.

    Inscenaci by prospělo důsledné dramaturgické prokrácení na zhruba poloviční stopáž. Foto: archiv divadla

    Dominantně monodramatická struktura Vůjtkova textu je rozvolňována rozdělením hlavní postavy mezi dva aktéry a přítomností trojice klíčových žen Jana Šejny. Ty v kolektivních scénách suplují funkci chóru, ve sporých sólech pak vítaně oživují statické jevištní dění. Autor i režisér se zde opětovně vracejí k přežitým schématům povrchních intrikánek, přepjatých matrón a na intelektu chudých lehkých děv, jejichž mantinely zde překračuje pouze Evženie v sugestivním podání Kristýny Panzenberger Krajíčkové, jež nelehkou úlohu finální femme fatale dokázala naplnit jiskřivě funkční kombinací něhy, prohnanosti, nadhledu i empatie. Tereza Cisovská a Zuzana Truplová v rolích Viktorie a Míly sice zodpovědně plní svěřené úkoly, prostor k plnokrevným hereckým výkonům ale nedostanou. To ostatně platí i pro interprety hlavní postavy. Marek Cisovský sice opětovně dává všanc své charisma i vytříbenou mluvu a Vlastimil Burda perlí mladickým elánem i ochotou k vypjatě groteskním polohám, oba však bojují s kontaktním herectvím i evidentními limity zvoleného divadelního prostoru.

    Inscenaci by prospělo důsledné dramaturgické prokrácení na zhruba poloviční stopáž. Úmorná a často tematicky repetitivní aktuální verze připomíná letmo nahozené scénické čtení původně rozhlasové hry. A pro to si Aréna nejspíš nový prostor nepořizovala. Těším se tedy na lepší časy!

    ///

    Komorní scéna Aréna, Ostrava – Tomáš Vůjtek: Zápas o generála. Režie Ivan Krejčí, dramaturgie Tomáš Vůjtek, scéna a kostýmy Marta Roszkopfová. Premiéra 7. května 2022, Komůrka.


    Komentáře k článku: Ve vnitřní říši semínkového krále

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,