Věčné téma polské identity (No. 5)
Varšavský Teatr Narodowy, tedy polské Národní divadlo, uvedlo hru Aktor (Herec), málo známé dílo Cypriana Kamila Norwida /1821-1883/, čtvrtého věštce z období druhého pokolení romantických básníků, který byl ve své době nejméně pochopen ze všech představitelů té doby.
Žil dlouho, takže jeho tvorba se už dostává na hranici s érou tzv. pozitivismu. V programu se uvádí, že je to kritika kapitalismu, dokonce je autor trochu srovnávaný s mladým Karlem Marxem, který v té době také žil. To je myslím přehnané. Pokud text i obsah hry má k něčemu blízko, tak je to tvorba Honoré de Balzaca, tu kritiku kapitalismu podtrhl až mladý režisér Michał Zadara.
Zdegenerovaná šlechta, která není schopná tvůrčí práce, žije v salónní zahálce a pohrdá všemi nižšími třídami, je krachem jednoho z největších bankéřů té doby nucena začít akceptovat lidi či profese nižší úrovně. Tak se mladý hrabě /Oskar Hamerski, skvělý výkon tohoto charismatického umělce/ stává hercem. Přijímá profesi, kterou předtím jeho rodina silně pohrdala, a to díky pomoci slavného herce, svého školního kolegy /Arkadiusz Janiczek, pěkná studie herecky deformované osobnosti/. Sestra /Patrycja Soliman/ se ráda provdá za zbohatlického spekulanta /Marek Barbasiewicz/, který neměl předtím u ní ani zbla naděje na úspěch. Stane se tak v situaci, kdy její snoubenec baron a právník/ Mateusz Rusin/ ztratí o ni najednou zájem. Názory musí změnit i pyšná matka-hraběnka /Ewa Wiśniewska/. Svět opanovávají podnikatelé, jako je majitel hotelu /Waldemar Kownacki/ a jeho dcera /Wiktoria Gorodeckaja/, která vlastní divadelní kavárnu, či modistka /Anna Chodakowska/.
Režisér, který vyrostl v zahraničí, má k polské klasice jiný vztah než tvůrci, kteří v Polsku žili a vnímají tuto literaturu jako povinnou, z velké části vyprázdněnou četbu. Dokázal ji ve svých předcházejících inscenacích interpretovat současně a formou jí vždy poskytoval i velmi účinnou aktualizaci. Tak je tomu i v tomto případě. Inscenace se hraje na moderní, komorní pobočné scéně varšavského ND, která je určena pro relativně malý počet diváků. Ti sedí uprostřed na točně /jako v Českém Krumlově/. Jednotlivé scény se po otočení hrají v realisticky přesné, výtvarně pečlivě vyvedené dekoraci /jako např. v našem ČK/. V divadelní kavárně /přesná kopie kavárny, která se nachází v sousedství divadla/, v aristokratickém salónu s obrazy, které bude nutné prodat, v hale hotelu. Tento technický princip jako by v polském divadle v posledních sezonách objevili a začíná se velmi často využívat jako osvěžující inscenační prvek.
Představení bylo herecky velmi působivé. Není divu, soubor totiž disponuje velkým počtem vynikajících, fyzicky i technicky velmi dobře vybavených herců, zejména v pánské části souboru. Trochu neústrojně či násilně se jevil – jistě záměrný – rozpor mezi archaickým jazykem a soudobou moderní jevištní formou. Režisér totiž Norwidův text nijak neaktualizoval a téměř jej neupravoval. Jeho inscenace kladla důraz na změněné tvrdé společenské podmínky, na tzv. „organickou práci“ /to bylo krédo pozitivismu jako reakce na planá romantická a aristokratická hesla/.
Analogii s dnešní dobou vidí režisér zcela jasně. Podtrhuje ji, ale zároveň apeluje na potřebu respektovat umění a umělce, podporovat je a vnímat, že jsou podstatným, citlivým indikátorem každé doby. Tak vidí i svou inscenaci, svůj výklad textu. Ač se tedy příběh odehrává v dávné minulosti, samotný apel inscenace cílí razantně na dobu dnešní. Jde o inscenaci aktuální a vášnivou, která diváky rozhodně nenechá chladnými. A takové divadlo má myslím smysl.
Teatr Narodowy Warszawa – Cyprian Kamil Norwid: Aktor (Herec). Režie Michał Zadara, scéna Robert Rumas, kostýmy Julia Kornacka, hudba Dominik Strycharski, světelná scéngrafie Artur Sienicki, dramaturgie a jazykový úprava Grażyna Matyszkiewicz. Premiéra 4. 2. 2012.
///
Touto glosou mé letní putování loňskou jarní sezonou v Polsku (jedná se o představení, která jsem zhlédl v březnu 2012) končí. Rozhodně však nekončí mé putování divadelní Evropou, především německojazykovou a Polskem. Děkuji čtenářům i-DN a DN za pozornost a někdy příště na shledanou.
Komentáře k článku: Věčné téma polské identity (No. 5)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)