Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Velkorysost umělců a zvědavost publika

    Již po desáté vnesl festival KoresponDance život a pohyb do rozličných prostor města Žďár nad Sázavou. Jubilejní edice přehlídky s mezinárodní účastí, zaměřené na současný tanec, pohybové divadlo i nový cirkus, se zde odehrála mezi 14. a 17. červencem.

    Pro svůj program získal festival účast významných osobností, jako byly choreograf a tanečník Josef Nadj, který přivezl projekt OMMA s osmi muži z různých koutů Afriky, a ten se stal jedním z nosných představení festivalu. Foto: archiv festivalu

    KoresponDance platí za největší site-specific festival současného tance v České republice a zároveň za jeden z klíčových projektů regionu Vysočina. Téměř pět desítek představení přilákaly během čtyř dnů návštěvníky z Prahy, Brna, Plzně nebo ze zemí jako Anglie, Maďarska či Slovenska. Tanec a cirkusové umění pronikly do nejrůznějších zákoutí zdejšího zámku, představení se odehrála i v ulicích, veřejných prostorech a na nečekaných místech. Bohatý program oslovil všechny věkové kategorie, od nejmenších po seniory, festival si nenechali ujít ani profesionálové z oboru. Ačkoliv počasí si s venkovní produkcí tu a tam zahrávalo, přesto, až na drobné výjimky, neolivnilo plánovaný program.

    První část festivalu KoresponDance se uskutečnila již dříve v Praze, kde ruku v ruce s filozofií site-specific obsadila 28. června tovární prostor PRAKAB Pražské kabelovny. Jeho hlavní část jako tradičně zamířila o několik dnů později do Žďáru nad Sázavou. Přehlídku každoročně pořádá Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA.

    Jako tým organizátorů jsme dostali neuvěřitelně pozitivní reakce, ať už ze strany publika či od uměleckých týmů. Podle všeho pro ně byla tato edice festivalu unikátní nejen díky velmi bohatému programu na různě silných místech, ale také díky setkání s jinými lidmi a příjemné atmosféře. Pro nás jako tým je to dobrý signál, který nám ukazuje, že máme pokračovat, pochvaluje si ředitelka festivalu Marie Kinsky a dodává: Stejné reakce jsme zaznamenali od našich podporovatelů, kteří zároveň byli potěšeni dopady festivalu na žďárskou společnost. Pochopili, že festival přináší nejen radost, ale také sebevědomí, znalosti či setkání různých kultur. Otevřeně a veřejně řekli, že festival je pro region klíčový.

    Velkorysost umělců, nasazení týmu a zvědavost publika utvořily pestrý festival s mnoha různými chutěmi fyzických výkonů. Pro všechny znamenal poutavou show a pro mnohé i novou zkušenost. Vrátíme se s vysokým očekáváním také v příštím roce, přidává se manažer hlavní programu Casper de Vries.

    Desátý ročník KoresponDance nabídl pestrou paletu představení, filmových projekcí, besed i řadu masterclassů a workshopů, jež vedli hostující umělci pro tanečníky i širokou veřejnost. Představení probíhala paralelně, tak aby umožnila vstup všem divákům i na ta s omezenou kapacitou. Dramaturgie letos vsadila na dvojici témat – Továrna v pohybu a Voda, která v různých podobách reflektovala uváděná představení.

    Pro svůj program získal festival účast významných osobností, jako byly choreograf a tanečník Josef Nadj, který přivezl projekt OMMA s osmi muži z různých koutů Afriky, a ten se stal jedním z nosných představení festivalu. Dalším horkým želízkem v ohni byl australský performer James Batchelor s představením Metasystémy, do něhož s uměleckým citem zapojil zaměstnankyně tamní továrny TOKOZ a které si někteří diváci nenechali ujít ani napotřetí. Izraelská choreografka a performerka Galit Liss vtáhla do tance ženy – seniorky z Vysočiny, jež dokázaly, že s tancem se dá začít v každém věku. Představení u části publika vyvolalo hluboké a dojemné zážitky a hlavní hrdinky sklidily spontánní poděkování ještě po jeho skončení.

    České performerky PocketArt ve své scénografii zprostředkovaly úvahu nad naším vztahem k přírodě a životnímu prostředí. Uskupení Bollwerk s unikátní site-specific trilogií rozpohybovalo a rozčeřilo neobvyklá místa jako úpatí Zelené hory, továrnu TOKOZ a Pilskou vodní nádrž. Imaginativní podívanou s polystyrenovými objekty zprostředkoval italský umělec Andrea Salustri, akrobaté a žongléři Hippana.Maleta připravili neobvyklé představení, v němž vyprávěli o svých životech v běhu a díky němuž sršelo publikum humorem. Finská tanečnice a choreografka Maria Nurmela zas předvedla svůj abstraktní a intimní tanec v působivém prostoru zámeckého sklepení a díky festivalu získala i diváky, kteří by za běžných okolností abstraktní performanci nenavštívili. Zapůsobila na ně nejen díky své choreografické práci, ale i díky dialogu s gotickými sklepy.

    Mezi účinkujícími nechyběli ani francouzští Cirque Inextrémiste, performerka Markéta Stránská a tanečník a choreograf Jean Gaudin či stepařka Marie Nije. Na své si přišla rovněž početnější uskupení jako Streets of Žďár, kteří se představili v tanečně-hudebním spektáklu, nebo česko-italští BeInternational, kteří zatančili ve městě i na zámku.

    První festivalový večer odstartoval ve znamení hudby s benefičním koncertem harfistky Ekateriny Levental ve prospěch ukrajinských uprchlíků, jež kouzelně experimentovala s akustikou barokní konírny. Živé umění bylo doplněno filmovými projekcemi z vlastní produkce či díky spolupráci s Festivalem tanečních filmů. Prostor byl dán i dětskému umění; nejmenší uvedli dvojici představení pro své vrstevníky i dospělé.

    • Autor:
    • Publikováno: 20. července 2022

    Komentáře k článku: Velkorysost umělců a zvědavost publika

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,