Divadelní noviny > Názory – Glosy
Venuše ve Švehlovce, Praha
Jakub Čermák & kol.: Maryša (mlčí)
Ve dnech 2.–6.dubna se na pražské scéně Venuše ve Švehlovce uskutečnil už počtvrté festival Venušiny dny, věnovaný převážně divadelní tvorbě o ženách, od žen, pro ženy, ale i muže. V rámci festivalu uvedl domácí soubor Depresivní děti touží po penězích zcela novou verzi legendární hry bratří Mrštíků Maryša. Moderní interpretace sice ponechává základní příběh Maryši podle původního půdorysu, přítomna je i většina postav původního textu (s výjimkou otce Lízala), ale jinak je vše jinak. Hra zbavená folklórního obalu přenesená do současnosti, kde místo slov nastupuje nonverbální projev celého týmu, je až mrazivě aktuální, a výmluvně „promlouvá“ k problematice MeToo. I dnes dokáže společenské mínění (zde reprezentované chórem žen v bílých šatech nevěsty) dotlačit jedince někam, kde nechce být, i dnes je domácí násilí součástí života mnoha žen. Maryša (Andrea Berecková) podléhá intenzivnímu nátlaku společnosti, po odchodu teenagerovsky bezstarostného Francka (Pavel Neškudla) se po marných protestech podřídí a bere si bohatého a „krásného“ Vávru (Petr Jeništa). Současně ale její tvář navždy „zkamení“ v přehnaném, klaunském úsměvu, který se později mění v škleb. I když k otrávení Vávry nakonec dojde, pointa v Čermákově inscenaci je opravdu překvapivá.DN
Komentáře k článku: Venuše ve Švehlovce, Praha
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Eva Hoskovcová
Jsem už starší ročník a moc ráda bych současnou Maryšu viděla.
19.04.2019 (13.52), Trvalý odkaz komentáře,
,