Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Věštírna Encounter (No. 1)

    Chovám obzvláštní náklonnost k festivalům divadelních škol, neboť se na nich nezřídka cítím jako na čarodějnickém potlachu nejrůznějších vědem, jež s různou úrovní nápaditosti předkládají pestré vize možné budoucnosti milovaného umění. Slovutný brněnský podnik Setkání/Encounter, pořádaný divadelní fakultou JAMU navíc hraje v kořenech mého publicistického směřování podstatnou úlohu, a tak není divu, že jsem se po roční absenci do jeho zběsilého životního cyklu velmi rád navrátil. Hned po svém brzkém příjezdu jsem zjistil, že akce milená si i přes pravidelnou obměnu realizačního týmu udržuje svůj jedinečný šarm i unikátní kombinaci nadšenecké energie, organizační preciznosti, i ochoty okamžitě řešit nenadálé problémy.

    Foto: archiv festivalu

    Svou programovou pouť jsem v souladu s odbornou porotou, i dalšími početnými hosty odstartoval návštěvou inscenace BENZIN, v níž se ukrajinští adepti loutkářského cechu z Kyjevské národní divadelní, filmové a televizní univerzity I. K. Karpenka-Karyho pokusili formálně propojit klasické pohádky bratří Grimmů s madmaxovskou postapokalyptickou poetikou způsobem, jenž pamětníkům nápadně připomněl Hessovy osmdesátkové heavy metalové choreografické výlety s taneční skupinou UNO. Silácká rádoby kontroverze spíše než nekompromisní svědectví o válkou a dalšími katastrofami zužované zemi, jež se v časech nejhorších musí znovu navrátit k vypravování archetypálních příběhů, evokovala výstup z dramatické dílničky pořádané při vizovickém festivalu Masters of rock. Ukřičená playbacková revival show hýřící otravným nadužíváním stroboskopu i jiných předpokládaných efektů, mezi jejíž sporá pozitiva patří kolektivní nadšení pro věc i velmi dobrá fyzická vybavenost zúčastněných. Popravdě rozpačitý úvod.

    Tradičně bujarý a hojně navštívený byl i zahajovací ceremoniál, jenž měl opět podobu průvodu, v jehož jednotlivých zastaveních a hereckých výstupech se konečně nahlas dostalo ke slovu letošní ústřední téma, jímž je Bouře/ The Storm, ovšem nikoli destruktivní, ale očistná. Následující koncert ENC: FIRE UP na nádvoří Staré radnice byl sice negativně postižen nízkými teplotami, jež alespoň byly intenzivním motivem k extatickým tancům. Ze zúčastněných uskupení mne nejvíce zaujala hned zahajující punk undergroundová úderka Toad Planet, jež strhla divoce se kymácejícím, velmi kreativně frázujícím frontmanem, obrazotvornými texty i dekadentní atmosférou spikleneckého večírku odehrávajícího se v brzkých odpoledních hodinách. Velmi svůdná záležitost!

    Foto: archiv festivalu

    Lotyšská akademie kultury na půdě Husy na provázku uvedla saroyanovskou komorní variaci Hello, out there!, jež nezapře poetickou příbuznost s Felliniho Silnicí a řadou dalších děl, v nichž se obecná sociální uvědomělost setkává s tragédií individuálního lidského osudu. Miniatura zbytečně neexhibující, za to však režijně koncentrovaná. Vtahující setkání a soustředěný herecký duel.

    Foto: archiv festivalu

    Encounter pestrý a zasahující. Takový ho máme rádi…

    Pokračování příště!


    Komentáře k článku: Věštírna Encounter (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,