Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Názory – Glosy

    Vize Studia Ypsilon do příští doby

    Nabízí se uvažovat takto: období koronaviru nás zcela jistě přivádí k mentálnímu zlomu a pravděpodobně k posunutí všeho do jiné vývojové dimenze. V tomto procesu by měla maximální úlohu hrát kultura, která by ve zvýšené míře měla vést k očistě člověka, posílit „ekologii“ jeho myšlení a pomáhat mu (doufejme) od jen dočasné rozkladné krize hodnot a tím ho navádět k větší smysluplnosti a chování bez tolik časté svrchovanosti ke všemu, s čím zachází.

    Některé věci se zřejmě moc nezmění, některé však jistě hodně. I proto by divadlo jako živý kontaktní umělecký prostředek mělo zajisté hledat další nové způsoby komunikace. Zvlášť když člověk dnes pomalu nevěří ničemu. Od toho možná začít a přivádět diváka opět k vzájemnosti a propojenosti. Nepůjde tedy zjevně pouze o nová témata, ale v jakém posunu a jak vůbec budeme divadlo dál vytvářet.

    Studio Ypsilon hodláme zasvětit právě této myšlence. Jeho nezpochybnitelnou výhodou jsou jeho dlouhodobé zkušenosti. Stále přítomné povědomí o tom, co je v divadle takzvaně věčné, téměř neměnné, anebo co se v divadle naopak neustále mění i v závislosti na právě probíhajícím pohybu dějin. Tak být o krůček před tím, co zrovna žijeme.

    Jan Schmid

    Krédo Jana Schmida (na snímku): Aktivní divadlo, aktivní myšlení, aktivní divák. FOTO PAVEL VÁCHA

    Chybí vize budoucnosti, duchovní úpadek je všudypřítomný a sebezáchovná orientace v přítomnosti je nedostatečná. I proto: to, co už dobře umíme, dělejme dál co nejlépe. A mnoho změn se dostaví – při troše vnímavosti – samo. Avšak musíme chtít víc. Mentálním pohybem se zabývat s mnohem větším pozorovacím úsilím a zodpovědností, což je směrodatné a důležité pro všechny pokusy, jak vývoj předbíhat. Ovšem nepřestávat udržovat lidskou dimenzi všeho konání ve jménu sounáležitosti a kompaktnosti. To v historii divadlo ve zlomových situacích vždy umělo. Poukázat na to, co ve společnosti absentuje, či na to, co je právě ve vzduchu, co sice občan nějak cítí, ale zatím je ještě nepojmenované. I odtud mohou přicházet změny. Poučme se z toho. Zkusme si představit, že zrovna skáčeme rovnýma nohama z renesance do baroka.


    Komentáře k článku: Vize Studia Ypsilon do příští doby

    1. Jiřina Šulcová

      Avatar

      Pane Schmide,
      se vším respektem k Vám a tomu, co jste dokázal, nebylo by lepší vize směřování Ypsilonky svěřit se vší odpovědností mladší generaci? Letos Vám bude 85 let a na fungování Vašeho divadla je to znát. Dnes je toto divadlo bohužel spíše nevýbojným, neoriginálním, pro střední a mladší generaci nezajímavým, víceméně zábavovým či oddechovým místem. Z Vašeho prohlášení čtu jen obligátní stařecké vzdechy o všudypřítomnosti duchovního úpadku, nedostatečnosti sebezáchovné orientace apod., tedy pocity každé odcházející generace, ať vyrůstala v 19. století, za první republiky, za socialismu či dnes. Nezávisle na tom, jaká byla v té době pandemie.
      A zvolání „co už dobře umíme, dělejme dál co nejlépe“, „být o krůček před tím, co zrovna žijeme“ a další jsou svou obecností a samozřejmostí snad až komická. Vaše „vize“ je plna floskulí nehodných Vašeho formátu.

      07.05.2021 (14.13), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Ondřej Zicha

        Avatar

        Vážená paní Šulcová,

        nevím, kdo jste, ale přemýšlel jsem jako zástupce vedení Studia Ypsilon a také představitel střední generace, jak reagovat (a zda vůbec) na Váš komentář plný ukřivděnosti, zášti a s ambicí nikoliv vést profesní dialog, nýbrž ublížit ve stylu bulvárních médií. Nakonec jsem se rozhodl pozvat Vás k nám do divadla. Zajímá-li Vás opravdu současné moderní divadlo, přijďte se podívat (snad už to brzy půjde) třeba na naši úspěšnou inscenaci „Spálená 16“ od Jana Schmida nebo na náš jiný kousek, který se nám povedl v době covidové, a to na titul „Národní tragédie aneb Překrásný nadhasič pražský“ od mladého režiséra Petera Oravce, čerstvě jmenovaného ředitele Nové scény v Bratislavě.

        Nedovedu posoudit Vaše dovednosti na poli moderních technologií, ale i zde bych Vás rád pozval (stačí se podívat na stránky divadla) k nahlédnutí do naší Y- ONLINE nabídky, kde mj. najdete i náš výjimečný projekt „Škola Ypsilon“, která byla loni na jaře několik týdnů po sobě pravidelně živě vysílána přímo od nás z divadla a provázela naše nejmladší diváky v době zavřených škol, a zaujmout by Vás třeba mohly také aktuální rozhovory o současném dění s úspěšnými lidmi napříč generacemi, a to nejen z Ypsilonky, vedené přímo na jevišti divadla. PODCAST(Y) STUDIA YPSILON samozřejmě najdete také na všech dostupných aplikacích APPLE a GOOGLE.

        Na závěr bych Vám rád připomenul, že náš soubor patří v průměru věku svých členů k jedněm z nejmladších v Praze a že je opravdu vzácností a hodno obdivu v jakém porozumění, úctě a společném naladění zde spolupůsobí různé generace.

        Za Studio Ypsilon,

        Ondřej Zicha

        09.05.2021 (10.22), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Jiřina Šulcová

        Avatar

        Pane Zicho,
        děkuju Vám za odpověď a chci Vás ujistit, že jsem rozhodně nechtěla zpochybnit profesní úroveň Ypsilonky, jíž si (a jejích tvůrců) za její historické účinkování v českém divadle vážím. Jen jsem chtěla svým Komentářem upozornit na to, že si myslím, že její poetika velmi zestárla, že zveřejněné aktuální Vize pana Schmida působí vágně a obecně, bez jeho bývalé intelektuální i občanské jasnozřivosti, a že by do Ypsilonky měli přijít – především jako autoři a režiséři – mladší tvůrci, jakými byli před nedávnem režisér Jiří Havelka (viděla jsem 1203, Kam vítr, tam pláž, Drama v kostce a hostující Vosto5) nebo Braňo Holiček (viděla jsem Deadline, Demokracie, Meeting Point). Bohužel tito režiséři odešli a nikdo je pokud vím nenahradil. Častěji u vás režíruje snad jen Arnošt Goldflam, který „své“ HaDivadlo prozřetelně již dávno přenechal mladším a po českých a moravských divadlech pouze hostuje. Myslím, že by to samé měl udělat i pan Schmid. Možná – kdyby hostoval někde jinde – by to prospělo i jemu.
        Ale berte to prosím jen za pohled jedné z – s vaším současným směrováním divadla obávám se nekompatibilních – divaček, která spíše (a raději) než k vám zajde do Rubínu, na Zábradlí, na Štvanici, do Venuše či do Studia Hrdinů. Když se podívám na váš současný repertoár (https://www.ypsilonka.cz/repertoar/hrajeme), nic mě neláká.

        10.05.2021 (1.05), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,