Divadelní noviny > Názory – Glosy
Vládci chaosu
Aristoteles kdysi pravil: Tajemstvím humoru je překvapení – a jeho slova více než výstižně zachycují podstatu nově vzniklé klaunské performance Stoppers, se kterou na českou divadelní scénu vtrhlo čerstvě působící Studio Underground.
Za doprovodu hlasité hudby se na scénu náhle vřítí auto a z něj vyskáče pět podivných a na první pohled (minimálně konstitučně) odlišných mužů. Přesto je leccos spojuje – černé obleky, brýle, dlouhé kabáty a společně s červenými kšandami i červený nos. Nemluví naší řečí, a tak se dorozumívají především tancem, hudbou a v neposlední řadě – humorem. Jsou klauny a přišli na chvíli zastavit celý váš život.
Nejen, že jej zastaví, ale vnesou do něj i notnou dávku chaosu v podobě spontánního pozdvižení. Přijedou, rozprostřou do řad publika skoro až nepředstavitelné množství energie a jedou dál, ponechávajíc přítomné, ať se s novou energetickou náloží poperou sami.
Již první pohled na ně nutí k zamyšlení, co je činí tak neobyčejnými? Po celou dobu předvádějí poměrně jednoduché triky a foukat z bublifuku za doprovodu hudby by také zvládl ledaskdo. Navíc, s postavou klauna je v jejich výstředním kostýmu spojuje právě jen ten červený nos. Ale přesně to bohatě stačí. Stoppers jsou důkazem toho, že stačí mít umně vystavěné charaktery a jít do akce se zápalem.
Každý z protagonistů totiž ztvárňuje specifický typ baviče – narazíte zde na neustále se s problémy potýkajícím Mr. Trouble (David Bosh) nebo s Mr. Touchem (Ondřej Kolín), kterého udržuje v neustálém pohybu fyzický kontakt s ostatními. Zkrátka, jedná se o pět klaunů, kteří jsou nadaní konkrétní „superschopností“, která je definuje. Je však na škodu, že se s jejich superschopnosti více nepracuje, jelikož i ty, mimo jiné, mají silný dramatický potenciál.
Herci svými charaktery připomínají (a možná i záměrně) zjednodušenou verzi charakterů commedie dell’arte. I struktura díla tomuto komickému žánru do jisté míry odpovídá – protagonisté mají stanovené pevné dějové body a charaktery, ale zbytek je vystavěn na čiré improvizaci. Právě ta se stává předností herců Studia Underground, což je znatelné především při kontaktu s dětskými diváky. Na pódium mezi haldu balónků a bublin totiž přilákají především tuto část obecenstva. Sice se říká, že děti a zvířata na jeviště nepatří, ale v případě Stoppers jsou děti jedním z nepostradatelných a aktivních komponentů.
Stoppers jsou poměrně nenáročná performance (nikoliv ale v pejorativním slova smyslu!) – neklade si totiž vysoké esteticko-umělecké nároky, nesnaží se o žádný l’art-pour-l’artismus, nechce se chvástat ani okouzlovat publikum efekty nebo triky, chce primárně bavit. Z jejich představení je cítit vroucnost a nadšení, se kterým přistupují nejen ke svým charakterům, ale především ke svému publiku. Největší neúspěch by proto pro ně nebyl nepovedený trik, nýbrž nepobavené publikum.
Ač na první pohled klauni ze Stoppers působí poměrně obyčejně, po prvním kontaktu s publikem je jasné, že opak je pravdou. S jejich působením na jevišti přichází ruku v ruce raráškovský chaos, a z čistoty jejich herecké akce, pak vzniká i ono nekontrolovatelné množství energie, díky kterému z nich publikum nechce spustit oči. Jsou to vládci chaosu, kteří si publikum podmaní právě svou divokou, ale zároveň laskavou vlídností a upřímným zápalem pro věc – a to je činí neobyčejnými.
///
Studio Underground: Stoppers. Režie: David Bosh a kolektiv, scénografie: Klára Vincourová, produkce: Júlie Pecková, Martin Srba. Hrají: Ondřej Kolín, Andrej Lyga, Šimon Pliska, David Bosh, Lukas Blaha Bliss, Tomáš Kubat. Premiéra 15. 7. 2020.
Komentáře k článku: Vládci chaosu
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)