Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Zpomalit uprostřed shonu

    Jak důvěrně známe místa v našem městě? Podaří se nám vůbec někdy zastavit a do detailu prozkoumat lokality, které ve spěchu každý den míjíme? A co se stane, když to uděláme? Rezidenční projekt studentů Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU v koprodukci se zapsaným spolkem Pomezí provádí zákoutími městské reality optikou pečlivého průzkumníka. I tím je definována divadelnost Vnitroměsta. Davy a automobilovou dopravou rozvibrovaná Florenc se zásahem mladých tvůrců proměňuje v malý ráj kypící přirozenou scéničností, stejně jako v hrací pole, na kterém mohou diváci zažít velká dobrodružství všedního života.

    Při vstupu do metra zrychlujeme a honíme se za dvěma postavami v rouškách, které se nám v davech dalších cestujících ztrácejí… (na snímku zleva Antonín Brukner a Jakub Vaverka) FOTO Martin Štěpánek

    Vnitroměsto zve k pozornému vnímání všemi smysly. Pro plnohodnotný zážitek je totiž potřeba v sobě probudit zvědavost malého dítěte, které s nadšením hledá rostlinky razící si cestu mezi dlažebními kostkami uprostřed neobvykle vyprázdněného autobusového nádraží. Režisér Ludvík Píza s kolektivem tvůrců ohmatává různé sféry městského života a zkoumá jejich dynamiku. Zatímco na pěšince v parčíku nemáme problém se zastavit a sledovat holuby zobající mezi lavičkami, při vstupu do metra zrychlujeme a honíme se za dvěma postavami v rouškách, které se nám v davech dalších cestujících ztrácejí. Nejsilnější je, když můžeme zažívat tempo Prahy naopak. Zkoušeli jste někdy zpomalit krok v úzkém přechodu mezi jednotlivými linkami podzemky? Cítit na vlastní kůži shon okolo? Inscenace v divákovi zanechává manuál, na základě kterého může pokračovat kdekoli – na Florenci, Václaváku nebo na osamělé autobusové zastávce uprostřed neznáma.

    Snažit se zaškatulkovat, zda se jedná o audiowalk, happening, instalaci nebo performanci, mi pro správné pochopení tvaru připadá bezpředmětné. Mladí tvůrci vycházejí z našich běžných zkušeností, do nichž vkládají vlastní umělecké nazírání na svět okolo. Pro svůj projekt si našli ideální období, ve kterém se zastavil celý svět. Karanténa pro mnoho z nás změnila význam města a života v něm. A Vnitroměsto je svěžím nádechem po izolaci, a to nejen v oblasti divadla, ale především pro mě jako jedince, který se už nebude ostýchat zastavit uprostřed davu a dívat se okolo.

    Pomezí a KALD DAMU, Praha – Ludvík Píza a kol.: Vnitroměsto. Námět a režie Ludvík Píza a kol., scénografie a kostýmy Alžběta Uhlíková. Premiéra 5. června 2020.


    Komentáře k článku: Zpomalit uprostřed shonu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,