Divadelní noviny Aktuální vydání 1/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

1/2025

ročník 34
28. 1. 2024
Můj profil

Divadelní noviny > Burza

Vojta Švejda

(1976) Herec, mim, občasný pedagog a divadelní autor. Vystudoval HAMU v Praze – obor nonverbální a komediální divadlo. Spoluzakládal divadelní skupinu Krepsko, kde sedm let působil jako herec a autor. V roce 2009 založil divadelní skupinu Wariot Ideal, kde se věnuje autorské divadelní tvorbě. V roce 2012 získal cenu Divadelní DNA – za vysokou uměleckou a tvůrčí integritu a reprezentaci nového českého autorského divadla v zahraničí – a ocenění České taneční platformy za představení Albert se bojí. V současné době hostuje v Divadle bratří Formanů. Svou tvorbu prezentoval ve více než patnácti zemích světa. Koncem minulého roku mělo v Alfredu ve dvoře premiéru jeho sólo Iluzionista v režii Petra Formana.

V inscenaci Iluzionista FOTO JANA LÁBEROVÁ

Co vás přivedlo k divadlu/umění

Televize! Jednoho dne běžel v televizi dokument o mimech a klaunech – byli tam Polívka, Polunin, Turba s Hybnerem, Marceau, Grock, Jengibarov a další. Koukal jsem na to jako na zjevení a říkal si, že to je to „ono“, co by se mi asi líbilo jednou dělat. Pak jsem si snil o tom, že jednou třeba někde hraju, a občas si to i zkoušel sám doma. A pak jsem sebral odvahu a přihlásil se do amatérského souboru Impuls v Ostravě. A zhruba za deset let po zhlédnutí toho dokumentu se Turba s Hybnerem stali mými profesory na škole.

Největší divadelní/umělecký zážitek

Návštěva MoMA (Museum of Modern Art) v Paříži. Nadčasová strhující architektura a průřez moderním výtvarným uměním. Skvělé místo pro rozšíření obzorů a relaxaci zároveň.

Osobnost minulosti nebo přítomnosti, se kterou byste rád zašel na kus řeči

S mým tátou, který tu už není.

Hra/námět, který vás přitahuje a který byste chtěl zpracovat

Konkrétní knihu nebo hru nemám žádnou, snažím se žít v přítomném čase – i když je to někdy vzhledem k mé zasněné povaze složitější. Téma sen a přítomnost nebo přítomnost ve snu, snění, vize a její naplnění je pro mne asi typické… navíc nevyčerpatelné.

Umělecké disciplíny, žánry či formy (výtvarné, literatura, film, divadlo, hudba…), které máte rád a kterým se naopak vyhýbáte

Určitě se vyhýbám žonglování a stepu. Taky nerad běhám. Jinak se rád kouknu nebo si poslechnu cokoli a nechám se ovlivnit až pak.

Historická či současná osobnost, divadelní/filmová/literární či reálná postava, která je vám citově nejblíže a – naopak – která je vám vzdálená.

Pračlověk – toho si vážím a obdivuji čím dál tím více. Myslím, že si dokázal tenkrát vědět rady více než my teďka.

Rostlina/zvíře/kámen/planeta, které máte v oblibě či obdivujete.

Heřmánek a pampeliška – protože jsou na všechno.

Pes – ideálně voříšek, protože všechno vydrží.

Placáky – protože jdou s nimi házet žabky.

Země – protože je kulatá a točí se dokola, takže když něco nestihnete, ono to zase přijede.

Etické či jiné hranice, za které byste nešel

Asi bych nikdy nešel do politiky. Jinak se snažím držet slovo, i když mi někdy trvá déle, než zadané splním.

Umělecký/divadelní sen

Myslím, že jej právě prožívám, či spíš prožíváme, s Wariot Ideal!

Kým/čím byste byl, kdybyste se nevěnoval divadlu/umění

Co bych dělal mimo divadlo a hraní, vlastně nevím. Možná až na to přijdu, tak to začnu dělat. Jinak se mám spíše za řemeslníka než umělce.

Plus: Zajímá vás umělecká kritika?

Kritiku si přečtu, abych měl tak nějak přehled, co se děje. Momentálně se do divadla a kina jako divák moc nedostanu a výstavy už vůbec nestíhám. Ale musím říct, že ve většině případů je kritika psaná z hodně osobního pohledu a vkusu pisatele, častokrát se ty názory opakují, takže když si přečtu jméno kritika, tak vlastně dopředu vím, co o čem asi napíše, takže mne to vlastně v rozhodnutí nijak neovlivní.

Je velká škoda, že momentálně je v Čechách málo kritiků, kteří mapují situaci kolem moderního výrazového tance, pantomimy, zkrátka abstraktnějších forem založených hlavně na pohybu a obrazu. Takže jsem rád, že existují lidi kolem Taneční zóny, Tanečních aktualit a SaDu.

  • Autor:
  • Publikováno: 20. ledna 2020

Komentáře k článku: Vojta Švejda

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,