Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2024

ročník 33
26. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Vojta Švejda

    (1976) Herec, mim, občasný pedagog a divadelní autor. Vystudoval HAMU v Praze – obor nonverbální a komediální divadlo. Spoluzakládal divadelní skupinu Krepsko, kde sedm let působil jako herec a autor. V roce 2009 založil divadelní skupinu Wariot Ideal, kde se věnuje autorské divadelní tvorbě. V roce 2012 získal cenu Divadelní DNA – za vysokou uměleckou a tvůrčí integritu a reprezentaci nového českého autorského divadla v zahraničí – a ocenění České taneční platformy za představení Albert se bojí. V současné době hostuje v Divadle bratří Formanů. Svou tvorbu prezentoval ve více než patnácti zemích světa. Koncem minulého roku mělo v Alfredu ve dvoře premiéru jeho sólo Iluzionista v režii Petra Formana.

    V inscenaci Iluzionista FOTO JANA LÁBEROVÁ

    Co vás přivedlo k divadlu/umění

    Televize! Jednoho dne běžel v televizi dokument o mimech a klaunech – byli tam Polívka, Polunin, Turba s Hybnerem, Marceau, Grock, Jengibarov a další. Koukal jsem na to jako na zjevení a říkal si, že to je to „ono“, co by se mi asi líbilo jednou dělat. Pak jsem si snil o tom, že jednou třeba někde hraju, a občas si to i zkoušel sám doma. A pak jsem sebral odvahu a přihlásil se do amatérského souboru Impuls v Ostravě. A zhruba za deset let po zhlédnutí toho dokumentu se Turba s Hybnerem stali mými profesory na škole.

    Největší divadelní/umělecký zážitek

    Návštěva MoMA (Museum of Modern Art) v Paříži. Nadčasová strhující architektura a průřez moderním výtvarným uměním. Skvělé místo pro rozšíření obzorů a relaxaci zároveň.

    Osobnost minulosti nebo přítomnosti, se kterou byste rád zašel na kus řeči

    S mým tátou, který tu už není.

    Hra/námět, který vás přitahuje a který byste chtěl zpracovat

    Konkrétní knihu nebo hru nemám žádnou, snažím se žít v přítomném čase – i když je to někdy vzhledem k mé zasněné povaze složitější. Téma sen a přítomnost nebo přítomnost ve snu, snění, vize a její naplnění je pro mne asi typické… navíc nevyčerpatelné.

    Umělecké disciplíny, žánry či formy (výtvarné, literatura, film, divadlo, hudba…), které máte rád a kterým se naopak vyhýbáte

    Určitě se vyhýbám žonglování a stepu. Taky nerad běhám. Jinak se rád kouknu nebo si poslechnu cokoli a nechám se ovlivnit až pak.

    Historická či současná osobnost, divadelní/filmová/literární či reálná postava, která je vám citově nejblíže a – naopak – která je vám vzdálená.

    Pračlověk – toho si vážím a obdivuji čím dál tím více. Myslím, že si dokázal tenkrát vědět rady více než my teďka.

    Rostlina/zvíře/kámen/planeta, které máte v oblibě či obdivujete.

    Heřmánek a pampeliška – protože jsou na všechno.

    Pes – ideálně voříšek, protože všechno vydrží.

    Placáky – protože jdou s nimi házet žabky.

    Země – protože je kulatá a točí se dokola, takže když něco nestihnete, ono to zase přijede.

    Etické či jiné hranice, za které byste nešel

    Asi bych nikdy nešel do politiky. Jinak se snažím držet slovo, i když mi někdy trvá déle, než zadané splním.

    Umělecký/divadelní sen

    Myslím, že jej právě prožívám, či spíš prožíváme, s Wariot Ideal!

    Kým/čím byste byl, kdybyste se nevěnoval divadlu/umění

    Co bych dělal mimo divadlo a hraní, vlastně nevím. Možná až na to přijdu, tak to začnu dělat. Jinak se mám spíše za řemeslníka než umělce.

    Plus: Zajímá vás umělecká kritika?

    Kritiku si přečtu, abych měl tak nějak přehled, co se děje. Momentálně se do divadla a kina jako divák moc nedostanu a výstavy už vůbec nestíhám. Ale musím říct, že ve většině případů je kritika psaná z hodně osobního pohledu a vkusu pisatele, častokrát se ty názory opakují, takže když si přečtu jméno kritika, tak vlastně dopředu vím, co o čem asi napíše, takže mne to vlastně v rozhodnutí nijak neovlivní.

    Je velká škoda, že momentálně je v Čechách málo kritiků, kteří mapují situaci kolem moderního výrazového tance, pantomimy, zkrátka abstraktnějších forem založených hlavně na pohybu a obrazu. Takže jsem rád, že existují lidi kolem Taneční zóny, Tanečních aktualit a SaDu.

    • Autor:
    • Publikováno: 20. ledna 2020

    Komentáře k článku: Vojta Švejda

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,