Všechno je to jen v tvé hlavě
Po úspěších s Osamělostí komiksových hrdinů a Měsíční sonátou č. 11 přinášejí režisér Janek Lesák s dramaturgyní Natálií Preslovou do Experimentálního prostoru NoD experiment dosud největší: Divadlo, které uvidíte, když zavřete oči. Protentokrát opouštějí žánr sci-fi a uvádějí inscenaci s názvem Fantasy! – přitažlivou podívanou, schopnou přilákat mladé publikum, které do divadla třeba ani běžně nechodí. Já bych ji svým kamarádům – přes jisté výhrady – rozhodně doporučila.
Tvůrci ji založili na téže technologii jako německý režisér Florian Fischer svůj dokumentární projekt Akce Kámen, který vytvořil v drážďanském Staatsschauspiel za spolupráce s pražským Divadlem Archa, kde jej představil pět dní před premiérou Fantasy! Jde o binaurální zvuk, tedy zvuk na jevišti prostorově snímaný prostřednictvím mikrofonu ve tvaru lidské hlavy se směrovými mikrofony v každém uchu. Diváci dostanou sluchátka a zvuk v nich slyší přesně takovým způsobem, jakým jej zachycuje mikrofonní hlava. Zatímco Fischer tohoto technologického triku využil pro politické téma manipulace s lidským vnímáním reality a následným utvářením historického obrazu, mladí tvůrci v NoDu vyšli ze skutečnosti, že příběh ztvárněný na jevišti se díky takovému typu přenosu zvuku odehrává přímo v hlavě diváka.
Podobně jako v RPG hrách se tak divák vžije do role hlavního hrdiny a stane se součástí fikčního světa, prostřednictvím zvuku vytvářeného teď a tady třemi herci na scéně. Stejně jako v předchozích projektech jsou jimi Martin Cikán, Láďa Karda a Jan Strýček, který vypráví příběh ve druhé osobě, a vytváří tak hlavního hrdinu, jímž se diváci stávají. Přesně v duchu žánru je jím obyčejný člověk, který zapomněl na fantaskní svět ve své hlavě a nyní se do něj vrací, aby napravil zkázu, do níž bez jeho přítomnosti upadl. Tvůrci se inspirují především fantasy světem J. R. R. Tolkiena a vytvářejí jemu velmi podobné prostředí, jímž hrdina putuje, aby přemohl draka (Martin Cikán), a potkává řadu rozmanitých bytostí. Jeho průvodcem se stane „plhoň“ (Láďa Karda), což je něco jako trpaslík (ale kdyby si to přečetl, určitě by se zlobil), který v jednom kuse pije „jabčák“, se svými druhy se handrkuje o krumpáč a vypráví nepřeberné množství vtipů o elfech (jejichž pointy vždy mizí v dostatečné vzdálenosti od mikrofonu).
Jak už to u fantasy bývá, příběh je zároveň alegorií – a v tomto případě se tvůrci nebránili ani dosti přímým odkazům k současné politické situaci (drak je například symbolem minulého režimu). Jejich průhlednost mě trochu vytáčela, ukonejšilo mě ovšem závěrečné poselství, a sice že vinu za všechno zlo v našem světě nese pouze lidský strach, nekritické přijímání informací a ovladatelnost. Přes zdánlivý únik do světa fantasy se tak tvůrci obloukem dostali k podobnému vyznění jako Florian Fischer. Samo o sobě je sice toto vyznění velice jednoduché a z příběhu činí obyčejnou moralitu, sympatické ale je, že organicky vyplývá ze zvolených prostředků: v závěru totiž herci nechají diváky otevřít oči, aby zjistili, že ty velkolepé a třeba i strašidelné zvuky vytvářeli celou dobu na scéně připomínající nahrávací studio za pomoci ruchařských filmových technik tři obyčejní, sympatičtí kluci v mikinách s kapucemi.
Na celém představení mě nejvíc mrzelo doporučení herců na jeho začátku, abychom si příběh vychutnali se zavřenýma očima. Diváci, kteří tak učinili, museli mít dojem, že poslouchají audioknihu, a to ještě dost špatnou: s prostředím okopírovaným od Tolkiena, příběhem s kolísavým napětím a oním jednoduchým poselstvím. Síla této inscenace je ovšem právě v rozporu mezi viděným a slyšeným, mezi technickou činností herců, kteří klapou kokosovými skořápkami, přesýpají kamínky nebo mačkají solamyl v prezervativu, a fikčním zvukem koňských kopyt, padající laviny či kroků ve sněhu. Já osobně jsem si jej užila ještě více v okamžiku, kdy jsem si na pár chvil sluchátka sundala. Ne všechny zvuky jsou totiž vytvářené na scéně a spousta efektů či hudba jsou reprodukované, což mi přišlo na jednu stranu dost škoda a vnímala jsem to i trochu jako podvod, na druhou stranu mi to při sejmutí sluchátek umožnilo zachytit daný kontrast také prostřednictvím sluchu a počínání herců mi v tu chvíli přišlo ještě úsměvnější. A o závěrečné vyznění mě tento můj vlastní podvod rozhodně neochudil.
Experimentální prostor NoD – Janek Lesák & kol.: Fantasy! Režie: Janek Lesák, dramaturgie: Natálie Preslová, výprava: Mikoláš Zika, hudba: Ivo Sedláček, Jan Čtvrtník. Hrají: Martin Cikán, Ladislav Karda, Jan Strýček. Psáno z premiéry 16. 1. 2019.
///
Inscenace Fantasy byla vyhlášena Sukcesem měsíce, více v článku Jany Soprové.
Více o binaurálním zvuku v glose Janka Lesáka a Natálie Preslové.
O Osamělosti komiksových hrdinů jsem psala tady.
Komentáře k článku: Všechno je to jen v tvé hlavě
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)