Východočeské loutkářství konečně rovno slováckému verbuňku
Členové Národní rady pro tradiční lidovou kulturu doporučili v úterý 13. listopadu k zápisu na Seznam nehmotného kulturního dědictví další tři statky, mezi nimi také východočeské loutkářství. Souhlas s tímto rozhodnutím svým podpisem musí ještě stvrdit ministryně kultury Alena Hanáková.
Po podpisu ministryně bude fenomén východočeského loutkářství připojen na prestižní národní seznam hned vedle slováckého verbuňku, vesnických masopustních obchůzek a masek na Hlinecku, jízdy králů na Slovácku, českého sokolnictví a myslivosti.
Východočeské loutkářství nominovali na zápis v únoru letošního roku hejtmani obou východočeských krajů. Nositeli statku jsou však zástupci občanského Sdružení pro podporu tradic východočeského loutkářství, kteří s napětím očekávali rozhodnutí Národní rady.
Pro všechny amatérské i profesionální loutkáře je to velmi prestižní ocenění. Rádi bychom na ně v budoucnu navázali úsilím přesvědčit o výjimečné hodnotě loutkářství našeho regionu i mezinárodní odbornou porotu v UNESCO, uvedla předsedkyně sdružení a někdejší ředitelka Divadla DRAK v Hradci Králové Jana Dražďáková.
Se snahou zviditelnit východočeské loutkářství přišel Královéhradecký kraj, který se tento fenomén trvale snaží propagovat. První historicky prokázaný český loutkář Jan Jiří Brát se totiž narodil ve Studnici u Náchoda a jedno z prvních doložených představení se hrálo už v roce 1697 na Kuksu, kde lázeňské hosty hraběte Šporka bavil kočovný loutkář J. Ch. Neumann.
Z této tradice dodnes čerpají desítky amatérských loutkových divadel i profesionální Divadlo DRAK. V Pardubickém kraji na ni úspěšně navazují nejstarší amatérská přehlídka na světě Loutkářská Chrudim či Muzeum loutkářských kultur, uvedla královéhradecká radní Lenka Jaklová (TOP 09), fonodokumentarsitka a editorka, iniciátorka mnoha regionálních i nadregionálních kulturních aktivit.
/pro i-DN připravil pp/
Komentáře k článku: Východočeské loutkářství konečně rovno slováckému verbuňku
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Petr Pavlovský
Pokud by nominace uspěla
i před „mezinárodní odbornou porotou v UNESCO“, byla by to skutečně bomba! Z oblasti loutkového divadla byly totiž, pokud vím, uznány pouze javajky, resp. tradiční loutkářská kultura z Jávy.
Dovedu si představit i uznání dalších loutkářských tradic, japonského bunraku /džóruri/, tzv. sicilských marionet, vodního divadla vietnamského a třeba i ruského Petrušky, tureckého Karagöze, anglického Punche či francouzského Guignola.
Východočeské loutkářství má ale nad všemi uvedenými jeden nesporný prim: není to pouze tradice spočívající na tradičních postavách, tradiční technologii, tradičním hereckém stylu. Je to i neustále, především od poloviny XX. stol rozvíjené divadlo moderní, současné.
Amatérská i profesinální tvorba, která se dlouhodobě drží v samé špici českého divadelnictví. Tohle o sobě jiné tradiční loutkářské kultury nikde na světě říci nemohou!
16.11.2012 (2.00), Trvalý odkaz komentáře,
,