Obsah Divadelních novin 1/2017
Kritika /
Oběsit je pro ně ještě málo
Při vyslovení jména Martin McDonagh se v českých končinách hned vybaví další: Ondřej Sokol. Režisér, který inscenací hry Osiřelý západ (2002) v pražském Činoherním klubu otevřel britsko-irskému dramatikovi cestu na zdejší jeviště.
Kritika /
Hříšně dovádivý tanec Čtyřlístku
Během sledování předvánoční premiéry Čtyřlístku! v Klicperově divadle mě několikrát napadlo, že to je inscenace jako z dob Drábkova působení v pražském Minoru. Infantilní, bujná, hravá – tedy rodinná, pokud jsou dospělí schopni a ochotni popustit uzdu své dětské fantazii. A pak jsem zjistila, že Drábek Čtyřlístek v Minoru opravdu...
Kritika /
Malá nostalgická povídka
Volbou poetického textu Ludvíka Aškenazyho Malá vánoční povídka aneb Jak jsem se ztratil cílila dramaturgie Národního divadla Brno na takzvané rodinné publikum. Imaginativní, hravý příběh pětiletého Jakuba, který se při kupování vánočního stromečku ztratí svému tatínkovi, ale nezpanikaří a užije si Štědrý den s mnoha zábavnými setkáními,...
Kritika /
Ať je to cokoli, není to hudební divadlo
Opera Národního divadla se v poslední době více věnuje hudbě 20. století – jen na tuto sezonu byla plánována díla Carla Orffa a Václava Kašlíka i světová premiéra Jiřího Kadeřábka či Reichova „opera-film“ Tři příběhy (Three Tales).
Kritika /
Cholera, revoluce, módní přehlídka
Gorkého hra Děti slunce (1905) je jen stěží oním kýženým textem, který by mohl úspěšně prolomit dramaturgické mlčení soudobého českého divadla, obestírající osobu svého tvůrce, nesporně jednu z velkých postav nejen ruské literatury a dramatu prvé poloviny 20. století. Dá se ovšem inscenovat mnohem lépe, než jak to učinil Juraj Deák se svým...
Kritika /
Spojila je hudba
Tom Ripley byl oblíbenou postavou spisovatelky Patricie Higsmithové, dokonce se s ním do jisté míry ztotožňovala, takže se objevil v několika jejích prózách. Marie Špalová se proto v dramatizaci Talentovaného pana Ripleyho nesoustředila pouze na obsah známého psychologického thrilleru, ale spojila s ním i biografické prvky samotné autorky.
Kritika /
Jak se rodí kněží
V Divadle v Řeznické uvedli oceňovaný text amerického dramatika Billa C. Davise Odvolání ohledávající katolické stereotypy s vtipem a nelacině. Inscenaci režíroval a jednu ze dvou rolí ztvárnil Miroslav Táborský. Partnerem mu je Filip Cíl, Jan Malíř a geniální kytarista Norbi Kovács, hrající například s Ivanem Hlasem, vytvořili hudbu. Výsledkem je...
Kontext /
Kyvadlový festival poprvé
Dvě dříve konkurenční kulturní instituce z valašsko-slovácké oblasti, Městské divadlo Zlín a Slovácké divadlo Uherské Hradiště, se díky svým flexibilním šéfům Petru Michálkovi a Michalu Zetelovi spřátelily a představily se v adventním čase s prvním (či nultým?) ročníkem festivalu Zarás. (Pořadatelé o netypickém názvu festivalu prozradili:...
Kontext /
Wim Vandekeybus: Plavu z jednoho jezera do druhého
Tanečník, choreograf, režisér, divadelní i filmový, a vůbec všeuměl, Belgičan Wim Vandekeybus (1963) jezdí do Prahy se svým souborem Ultima Vez často a má u nás už značný okruh fanoušků. I loni byla představení v pražské Arše vyprodána.
Burza /
Tatíček (II)
S tatíčkem jsem ovšem, i když jsme bydleli v jednom bytě, prakticky nežila. Žila jsem jaksi vedle něho, nebo mimo něj. Možná to zase způsobila nechtěně maminka, která po mém narození dostala šílený nápad: aby nerušila tvorbu svého obdivovaného Honzíčka, odjela se mnou – ani ne půlroční – za svou sestrou, která měla také půlroční miminko,...
Kritika /
Inscenace roku
Do čtyřiadvacátého ročníku ankety o Inscenaci roku 2016 přispělo 88 tipujících. Každý mohl vybrat jednu inscenaci (projekt) z období prosinec 2015 – listopad 2016. Tolerovali jsme několik tipů mimo vymezené období. Výsledky ankety najdete na straně 2. Pavla Bergmannová: Ostravské undergroundové pašije aneb O nejslavnějším zmrtvýchvstání, režie...
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 211)
Ještěže tady máme tuhle naši Radost. Umí dělat srandu.... Aneb Mudrování nad Žebráckou operetou Ořechovského divadla v brněnské Radosti.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 210)
Na starší kolena mě začalo bavit sledovat činnost těch, co se učí jak na to, aby převzali námi opouštěné umělecké posty a štafetu divadelního kumštu nesli za nás… aneb Mudrování o dvou operách v Divadle na Orlí.
(Ne)jen pro teenagery (No. 4)
Sobotní večerní festivalový program nabídl derniéru scénického koncertu z písní Jiřího Bulise v podání studentů čtvrtého ročníku ateliéru muzikálového herectví JAMU Hodinku na Štědrý den.
(Ne)jen pro teenagery (No. 3)
Třetí festivalový den nabídl představení Můj BF olomouckého Divadla na cucky. Inscenace tematizuje otázku, zda může mezi mladým mužem a ženou vzniknout opravdové přátelství. Podle reakcí publika bylo ale jasné, že téma mezi teenagery rezonuje.
(Ne)jen pro teenagery (No. 2)
Inscenace My děti ze stanice ZOO Činoherního studia Ústí nad Labem nepoučuje, ale vypráví známý příběh s lehkou nadsázkou, srozumitelným divadelním jazykem, postaveným na kontrastu a detailech.
(Ne)jen pro teenagery (No. 1)
Od 11. do 16. ledna 2017 v pražském Divadle v Dlouhé probíhá 8. ročník Festivalu 13+. Prvním představením této divadelní přehlídky nejen pro teenagery byla premiéra inscenace Dating v osmi v režii Adély Laštovkové Stodolové.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 213)
Brňané jsou lidmi z bahna aneb Male mudrování o tom, jak v Redutě hrají Brněnské pověsti.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 212)
Chceme, aby pohybové divadlo mělo v BuranTeatru, a tím i v Brně, svoje stálé místo aneb Mudrování s uměleckým šéfem a dramaturgyní BuranTeatru o stávajícím směrování souboru u příležitosti scénického provedení Dostojevského povídky Něžná s její malou recenzí.
Dabing dabing dabing (No. 2)
Už jsou tu dobré časy, radujem se aneb Pár pochvalných slov o posledním dílu třídílné minisérie Sherlock Holmes IV - Poslední případ.
Veronika Žilková: Sundej frak a jdi si lehnout II.
Mně nevaděj děti, co zapomenou, ožerou se nebo zaspěj. Mně vaděj lidi bez energie... Části autorizovaného rozhovoru s herečkou Veronikou Žilkovou, které se do velkého rozhovoru v Divadelních novinách 1/2017 nedostaly.
(Ne)jen pro teenagery (No. 5)
Závěrečný den osmého ročníku Festivalu 13+ patřil divadelní adaptaci jednoho z nejdůležitějších poválečných románů dvacátého století. Pěnu dní Borise Viana dramatizovalo a režírovalo duo SKUTR, tedy Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka.
Dabing dabing dabing (No. 1)
Vcelku lze říci, že dvě pozdní hodiny před obrazovkou nebyly tentokrát promarněné... Dabingová sekce Fitesu otevírá na i-DN blog na téma dabing. V zorném úhlu je tentokrát film Hra s nevěrou, který uvedla TV Nova ve středu 11. ledna.
Syrový, poetický i nahý bude letos Cirkopolis
Festival nezávislého nového cirkusu v ČR Cirkopolis nabídne v Praze špičkové evropské soubory již počtvrté. V letošním roce uvede představení na dvou scénách, v Paláci Akropolis a v PONCI – divadle pro tanec. Diváci se tak mohou od 13. do 18. února těšit na dvojitou dávku uměleckého zážitku.
Můj otec mi říkal to samé
V pražském Divadle Archa bude mít tuto neděli premiéru (a den poté první reprízu) česko-čínský koprodukční projekt Obyčejní lidé / Ordinary People, na němž se podílejí čínská režisérka, tanečnice a choreografka Wen Hui a česká režisérka Jana Svobodová. Nabízíme rozhovor s nimi pořízený krátce před premiérou.
Rozhovor /
Veronika Žilková: Sundej frak a jdi si lehnout
Ke konci roku čekají občas člověka milá překvapení. Pro mě jím bylo setkání s herečkou Veronikou Žilkovou (1961). Znali jsme se ještě z dob studentských, někdy z počátku osmdesátých let, kdy jsme si spolu asi dva roky dokonce přivydělávali v jedné zájezdové inscenaci pro děti – ona hrála na flétnu, já za bílým paravánem pomáhal s loutkami...
Kontext /
Zážitek z prozření
Začalo to na květnovém festivalu v Cannes, kde byl film Toni Erdmann uveden v hlavní soutěži a během novinářské projekce vzbudil několik potlesků na „otevřené scéně“, nezískal však žádnou z cen od hlavní poroty... aneb Úvahy filmové.
Zprávy /
Parlament omezil zvyšování autorských poplatků
Poslanci odmítli skokový růst autorských poplatků i platby za kopírování. Zákon ještě musí schválit Senát a podepsat prezident Miloš Zeman.
DN hledají manažerku/manažera redakce
Od nového kolegy očekáváme schopnost řídit chod redakce, vyřizovat základní administrativu (pošta, komunikace s dodavateli, faktury, honoráře apod.), pokročilou práci s PC. Nástup od 1. března 2017.
Ohlasy: AD SLOVO (DOPIS) MILANA UHDEHO, DN 22/2016, s. 2
Znejmilejší Milane, za svoje, jak jsi to vystihl, tragické zabloudění do služeb komunistické diktatury, se krom snahy o její odstranění stále omlouvám. Signatáři Anticharty svůj podpis zcela ve smyslu Tvé obhajoby považují za normální, znám jen dva, kteří se veřejně omluvili. Kdyby čeští umělci ve své zdrcující většině neodsoudili Chartu,...
Vážení a milí čtenáři
Přeji nám všem v roce 2017 pevné nervy a pevnou volební ruku, neboť nejdéle na podzim se bude rozhodovat o dalším směřování této republiky
Inscenace roku
V první větě by nejspíš většina čtenářů uvítala prosté sdělení, kdo v naší pravidelné anketě, letos ji pořádáme po čtyřiadvacáté, zvítězil. Než uvedu statistiku hlasování, prosím, nepovažujme ji za výsledky soutěže.
Montáž koláž muchláž 2016
Byl tu dalajlama. A velmoc se otřásala vztekem. Jeden z nejtruchlivějších výjevů 2016, počítaje v to reakce našich politiků. Vláda hořekuje: Vylidňuje se nám venkov. Venkov říká: K lékaři daleko, poštu zrušili, školy zmršili, knihovna zchřadla a po babišiádě s účtenkami se ani nesesedneme. Nebude hospoda.
Kritický žebříček 1/2017 – činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Lenka Dombrovská Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Luboš Mareček Vladimír Mikulka Josef Mlejnek Jana Paterová Kateřina Rathouská Marie Reslová Josef Rubeš Jana Soprová (Pokračování textu…)
Jednou větou
Ve čtvrtek 1. prosince byly v pražském Goethe-Institutu slavnostně otevřeny nové prostory, které široké veřejnosti představují arabskou kulturu; do poloviny března se zde budou konat výstavy, veřejné debaty a svá umělecká díla zde představí hostující jordánští umělci. Pražské Národní divadlo rozhodlo, na základě doporučení hodnotící komise...
Podoby – Urážka hlavy státu
Vůl z žuly hlavou mlčky kýv, dávaje sílu na podiv. V roce 1976 na Pankráci jsme dostali přírůstek. Cela 17. Zrovna odešel cigoš, kterej vreckovým nožíkem se pokusil propíchnout vébéžáka, protože byl přistiženej na pánskejch, jak se žení s milou z jeho etnika. Pomáhal jsem mu s obhajobou a dostal (Pokračování textu…)