Obsah Divadelních novin 01/2019
Tak ať se nám letos daří!

Pokud možno ještě lépe než v roce předchozím. Co jiného také popřát do roku 2019 nám všem, čtenářům Divadelních novin, pravidelným i občasným, redaktorům a dalším, kteří Divadelky připravují?
Bratři Mrštíkové: Maryša

Režie Janka Ryšánek Schmiedtová, Divadlo Petra Bezruče, premiéra 26. ledna 2018, na festivalu 29. listopadu. Neotřelá interpretace klasického textu, silné herecké výkony, odvaha zachovat nářečí a bezprostřední kontakt díky usazení diváků na jevišti: tím vším si Maryša u Bezručů získala sympatie festivalového publika. Jance Ryšánek Schmiedtové...
Tereza Marečková: Místo pro divokou a svobodnou imaginaci

Rozhovor s dramaturgyní spolku Masopust
Inscenace roku 2018

Den před koncem roku uveřejnil na iDNES.cz Tomáš Šťástka úvahu ze série „cosi“ roku, tentokrát DIVADLA ROKU: Nejlepší byli Dejvičtí, zklamala Janžurová a tradičně opery.
Kritický žebříček 1/2019 – OST-RA-VAR

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Grulich Vladimír Just Jan Kerbr Mirka Košťálová Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Tatjana Lazorčáková Josef Mlejnek Maximilián Sobek Tereza Šafářová Ema Šlechtová Jiří Štefanides Ladislav Vrchovský Vít Závodský (Pokračování...
Kritika /
Venkovan ve městě

Martin Františák si do Brna přinesl spoleh na realistickou metodu zobrazení postav a na venkovské látky.
Kritika /
Groteskno, chlad a blyštivý kov

Čapkova fantaskní utopie Továrna na absolutno byla nejprve psána jako fejetonový soubor pro noviny.
Kritika /
O lásce bez lásky

Nová dramaturgická posila Městských divadel pražských Michal Zahálka zvolil jakožto překladatel z francouzštiny hru současného francouzského dramatika a režiséra Joëla Pommerata.
Kritika /
Hrdina v českém dramatu

Stranou pozornosti odborné i širší veřejnosti zůstal pozoruhodný projekt, který vznikl jako součást oslav stého výročí založení Československé republiky, a sice cyklus scénických čtení vybraných českých her Hrdina v českém dramatu. K jeho realizaci se spojila Divadelní fakulta Akademie múzických umění s Divadlem U Valšů.
OST-RA-VAR: Kvalita zvítězila nad kvantitou

Na přelomu listopadu a prosince jsme již po dvaadvacáté mohli ochutnat, jak se v Ostravě vaří divadlo. Vedle tradičních divadel se do hlavního programu OST-RA-VARu poprvé zapojila i nejnovější ostravská scéna vzniklá v bývalém vítkovickém kině – Divadlo Mír.
Rozhovor /
Marie Málková: Nechám se inspirovat okamžikem

Herečka Marie Málková se na divadelních scénách objevuje od počátku šedesátých let minulého století. Společně se svým mužem, legendárním režisérem Janem Grossmanem, prožila mnohé vzestupy a pády způsobené politickými a společenskými událostmi. Při rozhovoru připomněla, že loni uplynulo 25 let od jeho odchodu, a teď v lednu to je 25 let od...
Kontext /
Činohra na pomezí s činohrou

Jen co ředitel Národního divadla Martin Glaser oznámil, že od ledna 2019 povede Mahenovu činohru Milan Šotek, vyzval jsem nového šéfa, aby definoval svou vizi činoherního divadla, pro kterou byl do funkce vyzván.
Olomoucké divadlo v diskusi

Katedra divadelních a filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého pod záštitou Teatrologické společnosti zorganizovala 26. listopadu 2018 setkání zástupců olomouckých divadelních a správních institucí Společně o divadle III.
Kontext /
O hrdinství nerozhodně

Pojmenovat tematické zaměření a žánr publikace České drama a český hrdina zkušené autorské dvojice Jaroslav Vostrý – Zuzana Sílová není tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo; pokusit se o to by ale mohlo být vůbec klíčem k tomu, jak tuto knihu číst.
Claudia Di Giacomo: Všechno je možné

V rámci Pražského festivalu německého jazyka byly ve VILE Štvanice uvedeny ve scénických skicách dva nové texty mladých německých dramatiků, které byly českým divadlům nabídnuty v evropském projektu Fabulamundi.
Burza /
Kdo získal Křídla?

Již 22. ročník divácké ankety Křídla v Městském divadle Brno zná své vítěze. V kategorii Nejoblíbenější herečka zvítězila Svetlana Janotová. Nejoblíbenějším hercem se stal Petr Štěpán. Nejoblíbenější inscenací je muzikál Monty Python’s Spamalot. První místo kategorie Nejvýraznější tvůrčí počin obsadila Andrea Kučerová za kostýmy...
Úloha

Máte v plechovce zbytek piva. Co vás napadá? Šli byste si pro další plechovku, ale už vám to nechodí. Pustíte si muziku. To jsem teď právě udělal. Ozvalo se něco mezi hlukem a úplným bordelem nebo se porouchalo rádio. Nevím. Nebo jsem si to vysílání vymyslel – i to se (Pokračování textu…)
Připomenutí

Skončil jubilejní rok a s ním jsme uzavřeli cyklus Divadlo 1918–2018. Ale protože je užitečné připomínat inscenace, tvůrce, historické události pro poučení, zavádíme novou rubriku.
Došlo do redakce

The Rebels: Šípková Růženka CD Supraphon 42:05 min. Polozapomenuté LP pražských Rebels z konce šedesátých let včele se zpěvákem Jiřím Kornem vychází na CD s dvěma bonusy, prvními nahrávkami skupiny (SP – Definitivní konec a Pět Havranů). The Rebels tehdy hráli ve složení Josef Plíva (g, voc), Jiří Korn (g, (Pokračování textu…)
Jednou větou

Masarykovo divadlo z 19. století v roce 2016 koupilo město Jičín od Sokola s úmyslem budovu zrekonstruovat. K tomu ovšem dojde nejdříve po roce 2020, kdy by měla být hotová projektová dokumentace přestavby. Cenu klasické hudby Classic Prague Awards 2018 mohou získat za orchestrální výkon Česká filharmonie i Čechomor za (Pokračování textu…)
Zemřeli

Jana Štěpánková (6. 9. 1934 Žilina – 18. 12. 2018 Praha) Divadelní, filmová a televizní herečka, dlouholetá členka souboru Divadla na Vinohradech, lékařka Dana Králová z Nemocnice na kraji města a maminka Pavla z Takové normální rodinky. Norman Gimbel (16. 11. 1927 Brooklyn, New York, USA – 19. 12. 2018 (Pokračování textu…)
Výročí 16.−31. ledna

Jícha Vladimír, sólista baletu (16. 1. 1949) △ Svoboda Václav, herec (16. 1. 1964) △ Zlobická Darie, sólistka baletu (16. 1. 1939) △ Balcárek Jiří, herec (17. 1. 1964) △ Ferencová Lubica, produkční (19. 1. 1959) △ Radová Růžena, sólistka opery (19. 1. 1939) △ Brož Jiří, herec (20. 1. (Pokračování textu…)
Příliš krátké životy (I)

S Nikou Brettschneiderovou jsme se vzali v první polovině sedmdesátých let, v tvrdě „normalizovaném“ Československu – ona herečka, já režimem stíhaný osmašedesátník, absolvent filosofie se zájmem o divadlo. Náš život doma v Československu i poté v Rakousku jsme žili svobodně. Říkali jsme, že v Československu jsme se cítili svobodně, protože...
Příloha /
Původně jsem chtěl být lesník nebo ornitolog

Rozhovor s Františkem Derflerem
Kritika /
Pár muzikálových postřehů

Už půl roku jsme nenapsali o muzikálových produkcích ani řádek! V polovině sezony proto nabízím alespoň pár shrnujících postřehů o čtyřech různých inscenacích, které stojí za zaznamenání, byť ne vždycky za kritikovu pochvalu. Vezmeme to chronologicky.
Kritika /
Inscenace roku

Předkládáme výsledky tradiční ankety za období prosinec 2017 – listopad 2018. Nejde o soutěž, nejsou tu kategorie ani pravidla a přispívají lidé velmi různých profesí v nezbytně různé míře střetu zájmů – ponechali jsme ji výhradně na zodpovědnosti každého z tipujících. Každý tipující mohl udělit jeden hlas, zdůvodnit ho a (Pokračování...
Místo recenze nactiutrhání

Čas od času pročítám různá kulturní periodika a tentokrát jsem – bloud – zvolil Literární noviny.
PF 2019 Miloše Horanského

Vezměme s sebou Buddhu: Ztichni a naslouchej si… A Ježíše: Následuj mě.